Deel dit artikel
-

Pakketten PostNL met Sint en kerst extra duur

Black Friday, Sinterklaas en kerst kunnen dit jaar wat duurder uitvallen dan gepland, want PostNL verhoogt in die periode de bezorgkosten voor pakketjes. Hoe hoog die decemberpremie exact uitvalt, maakt de bezorger in de loop van het jaar pas bekend.

Dit besluit van Herna Verhagen van PostNL roept vooral de vraag op wie de hogere rekening voor het vervoer krijgt gepresenteerd. Door het jaar heen nemen webwinkels die kosten, al dan niet schoorvoetend, vaak op zich maar in de laatste zes weken van het jaar gelden andere regels.

Het logistieke netwerk van PostNL en diens concurrenten draait in de week voor Black Friday en in de weken erna naar Sinterklaas en kerst op volle toeren. PostNL bijvoorbeeld dertig procent meer personeel en materieel inzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. En de druk op de keten van distributiecentrum tot aan de voordeur wordt komende jaren alleen maar groter.

Het is niet uitgesloten dat webwinkels de decemberpremie in rekening gaan brengen bij consumenten. Die kan dan kiezen om óf eerder in november al te shoppen of in een wat luwere periode in december. De shops kunnen op de piekdagen niet garanderen dat pakketjes nog worden afgeleverd als het logistieke netwerk op springen staat, maar ze krijgen wel alle klachtenmails, -tweets, -chats en telefoontjes. En teren in op hun marges. Prijs is dan een logisch mechanisme om verkeer om te leiden.

Het besluit van PostNL, zoals opgetekend door De Telegraaf, speelt dus Thuiswinkel.org en de logistieke partijen in de kaart. Immers, dezelfde partijen hielden vorig jaar de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’ en plannen die ook voor dit jaar. Daarmee willen ze Nederlandse webshoppers stimuleren om vooral niet op de piekmomenten van het jaar de decemberboodschappen te doen.

Circa twintig procent van alle pakketjes wordt in december bezorgd. Een hoger pakkettarief in die periode moet de hogere kosten van de vervoerder dekken en zal ook door beleggers niet met weerzin worden ontvangen.

Eerder deze week maakte PostNL bekend dat de omzet uit pakketpost met 32 miljoen was gestegen tot 471 miljoen in het vierde kwartaal. Het volume nam in die periode met tien procent toe. E-commerce is goed voor meer dan de helft van de bedrijfsomzet.

Uit de presentatie aan financieel analisten (p.7, PDF):

Deel dit bericht

5 Reacties

M.

Koren op de molen van de giganten; dit soort dingen zorgt er natuurlijk voor dat de Bol Selects en Amazon Prime’s van deze wereld met hun ‘gratis verzending’ propositie nóg meer waarde krijgen voor online shoppers.

md

of ze niet genoeg verdienen, vaak moet ik mijn pakketje al op halen bij een agentschap omdat ze het niet eens meer aan de deur brengen en alleen een briefje versturen dat het daar ligt.

John

Ben benieuwd of de grootste webshops dezelfde verhoging in geld krijgen als de kleine webwinkels. Want deze grote afnemers van post.nl betalen al een schijntje t.o.v. van de rest.

Seb

Ik lees enkel over de extra 30% mankracht en kosten, maar als je volumes dermate toenemen, staat daar toch ook de nodige omzet tegenover? Daar hoor je ze niet over…

Het lijkt mij dat de december periode juist zeer lucratief is voor PostNL.

H

Dan moeten ze ook op tijd gaan leveren en dus hun service er op aanpassen. Maar dit stuk suggereert dat het alleen maar gaat om meer omzet. Niet om betere dienstverlening. jammer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond