Dieselmotoren moeten sinds kort aan strenge Europese normen voldoen, maar in de praktijk worden de uitstootlimieten fors overschreden. De machines gaan zeer lang mee en lange tijd waren roetfilters en systemen voor het verwijderen van schadelijke stoffen niet verplicht.
"Als je een jaar lang naast een bouwplaats woont en je kunt de machines ruiken, kun je zeker zijn dat de luchtkwaliteit er de Europese norm niet haalt", zegt Norbert Ligterink, emissiespecialist bij de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO).
De piekbelasting van de uitstoot van de schadelijke stikstofoxiden (NOx) is volgens Ligterink vaak niet te zien in de cijfers over de luchtkwaliteit, omdat die modellen uitgesmeerd worden over een groot gebied.
Ook parkeerplaatsen vol koeltrailers zijn vervuilend
Niet alleen bouwplaatsen kennen zo'n piek in luchtvervuiling: die is ook te vinden op bijvoorbeeld parkeerplaatsen waar in het weekend vrachtwagens met koeltrailers staan opgesteld. Die hebben vaak dieselgeneratoren die dag en nacht aanstaan.
Ook op plekken waar deze koeltrailers vaak komen, zoals distributiecentra en supermarkten, is meer luchtvervuiling terug te vinden in de cijfers. TNO heeft uitgerekend dat het in heel Europa om honderdduizenden machines gaat.
NUjij: Uitgelichte reacties