Ads Top

Mijn Klimaatakkoord van ENGIE maakt milieuprestaties Nederlanders concreet

ENGIE daagt Nederlanders uit om zélf stappen te zetten om de milieu-impact van hun (dagelijkse) activiteiten te verkleinen. Om ze daarbij te helpen, lanceert ENGIE Mijn Klimaatakkoord. Op deze manier wil het bedrijf niet alleen zo veel mogelijk mensen stimuleren, maar óók helpen bij het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Mijn Klimaatakkoord is onderdeel van een multimediale campagne waarvoor ENGIE vandaag het startsein geeft.

Hoewel de helft van de Nederlanders vindt dat de discussie over de CO2-uitstoot, stikstof en duurzamer leven is doorgeschoten, is een grote meerderheid wel degelijk bereid een bijdrage te leveren tegen de opwarming van de aarde. “Wij denken dat het Klimaatverdrag van Parijs en de klimaatdoelstellingen van de Nederlandse overheid nog ter ver van de mensen afstaan. Met mijnklimaatakkoord.nl proberen wij hen bewust te maken van de effecten van hun gedrag, maar ook concreet te helpen bij het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Niet door met het vingertje te wijzen, maar door juist op een positieve manier te laten zien hoe we samen met kleine veranderingen grote impact kunnen maken”, zegt Gerwin Sieders, Directeur ENGIE Nederland Retail.

“Het gedrag van mensen verander je niet door te vertellen wat ze moeten doen”, stelt Niek Maas, Strategy Director van Fama Volat, dat de campagne samen met ENGIE heeft ontwikkeld. “Niet iedereen zal dit namelijk op dezelfde manier kunnen of willen doen. Juist door mensen na te laten denken over hun huidige gedrag en ze andere keuzes voor te leggen, willen we ze uitdagen in hun dagelijkse leven deze andere keuzes te maken.”

Met Mijn Klimaatakkoord wil ENGIE naar eigen zeggen Nederlanders concrete handvatten bieden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Op mijnklimaatakkoord.nl kunnen bezoekers snel inzichtelijk maken en kwantificeren in welke mate zulke maatregelen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Op basis van een vragenlijst over de thema’s Wonen, Mobiliteit, Voeding en Lifestyle wordt een berekening gemaakt van iemands CO2-uitstoot. Zoals de directe CO2-besparing van één minuut minder douchen, één dag geen kaas eten of één nieuw kledingstuk per jaar minder kopen. Hierna worden per gekozen thema challenges voorgelegd. Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot. Een tracker houdt daarnaast real-time bij hoeveel andere Nederlanders deze uitdaging zijn aangegaan en wordt de gezamenlijke positieve impact bijgehouden. De berekening van de CO2-besparing is gebaseerd op formules van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

In een multimediacampagne waarvan Mijn Klimaatakkoord onderdeel is, brengt ENGIE de individuele milieuprestaties van Nederlanders in de komende vier weken onder de aandacht. Dit doet zij met online video, social media, display advertising, e-mailings, een samenwerking met diverse websites (blogs) en een outsert om de Metro. Gebruikers kunnen hun verhalen delen op social media en zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Hierin staan tips en adviezen en worden updates gegeven van de collectieve milieu-impact die Nederlanders gezamenlijk realiseren. Ook influencers gaan de uitdaging aan en delen hun ervaringen via posts en stories op Instagram, Facebook en YouTube. Via de hashtags #MijnKlimaatakkoord en #ChallengeAccepted gaan zij zo veel mogelijk volgers activeren om een persoonlijk klimaatakkoord met zichzelf aan te gaan.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.