Bezoekers van de Huishoudbeurs in 2018
NOS NieuwsAangepast

Bezoekers Huishoudbeurs kennen de vooroordelen, maar beurs 'is meer dan dat'

Het is stoffig, er lopen vrijwel alleen vrouwen van middelbare leeftijd rond en iedereen aast op gratis goodies. Vaste bezoekers van de Huishoudbeurs kennen alle vooroordelen over de beurs die vandaag voor de 75e keer van start gaat, en het kan ze weinig schelen. Ook dit jaar verwacht de beurs in de RAI in Amsterdam weer zo'n 200.000 bezoekers.

Neem Sheila Banwarie (36) uit Zoetermeer. Ze gaat ieder jaar samen met haar zussen, moeder, nichtje en schoonzusje. "Echt een gezellig dagje uit met de meiden. De kraampjes vind ik ook erg leuk. Elke keer zijn er wel nieuwe apparaten of tips waar ik wat aan heb."

De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is al jaren stabiel: 42 jaar. En volgens Sheila is de beurs helemaal niet oubollig. "Het is echt niet alleen voor vrouwen, het is meer dan dat. Elk jaar probeer ik mijn man daar ook van te overtuigen, maar hij wil niet mee. Prima, kan hij mooi op de kinderen passen."

De tijd heeft niet stilgestaan op de beurs. De eerste editie werd in 1950 gehouden. Aardappelschilmesjes, keukenapparaten, schoonmaakmiddelen: alles wat de klassieke huisvrouw nodig had, werd er tentoongesteld. De 'Damesbeurs', heette het evenement toen nog.

Dat veranderde geleidelijk. De organisatie focuste steeds meer op vrijetijdsbesteding, gezondheid en het eigen geluk. Zo was in 2011 het pronkstuk een 24-karaats gouden vibrator ter waarde van 10.000 euro. Iets wat vijftig jaar geleden ondenkbaar zou zijn.

Bekijk hoogtepunten van de Huishoudbeurs door de jaren heen:

De Huishoudbeurs door de jaren heen

De naam Huishoudbeurs dekt de lading eigenlijk allang niet meer, vindt directeur Nicole Babay. "Maar als we die veranderen, blijft de helft van de bezoekers straks weg. Er is voor ieder wat wils: van een workshop twerken, optredens van artiesten tot meer inhoudelijke workshops over welzijn en gezondheid." Ook is er tijdens deze editie de boeklancering van Vrouw met Ballen, een boek van een vrouw wier echtgenoot transgender is en de transformatie tot vrouw ondergaat.

Maar uiteindelijk draait de Huishoudbeurs ook nu nog vooral om nieuwe producten. Van kleding, make-up, nieuwe kooktrends tot ja, het huishouden. Zo is er de nieuwe schoonmaakcollectie in panterprint van tv-persoonlijkheid Patty Brard. Bijna alles op de beurs kan getest, geproefd en mee naar huis worden genomen, in grote tassen en trolleys.

Rico Verhoeven deed vorig jaar op de Huishoudbeurs een workout

Peter van der Aalst, docent en opleidingsmanager Leisure and Events aan de Breda University, juicht de veranderingen op de beurs toe, maar het mag van hem nog wel wat meer.

"Het mag in zijn geheel wel wat spannender, het is nog te braaf. De nieuwe generaties houden zich bezig met andere thema's: diversiteit, duurzaamheid en inclusiviteit. Als je daar niet op inspeelt, dan houdt het op een gegeven moment op."

Theo Bloemers

Toch hoeft het voor Theo Bloemers (69) uit Cuijk niet zo nodig spannender. Hij slaat samen met zijn nichtje al 25 jaar lang geen editie over. "Het is altijd zo gezellig."

Als man is hij wel in de minderheid. Slechts 10 procent van de bezoekers is man. Maar dat weerhoudt hem er absoluut niet van om te gaan.

"Elke keer ontdek ik er nieuwe spullen voor het huishouden. Er zit altijd wel iets tussen waarvan ik denk: verrek, dat kan ik goed gebruiken. Al die andere dingen zoals wellness - en beautyproducten interesseren me niet zo."

Jessica Meelen en haar moeder

Ook Jessica Meelen (20) uit Ede trekt zich niets aan van de vooroordelen van anderen. Ze gaat dit jaar samen met haar moeder Ria (49) voor de zevende keer.

"In mijn omgeving ken ik niemand die gaat. Mijn vriendinnen en klasgenoten doen er altijd een beetje lacherig over, want de beurs is niet echt stoer. Dat maakt me niets uit. Ik zie het vooral als een gezellig dagje uit met mijn moeder."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl