@3 Hendri jij kan toch ook wel even de herrie vast leggen als je vrijdag naar het gebed gaat? 😉...
Ik neem aan dat de ME erop ramt net als destijds met de wappies....
Omdat ze alle aanvallen van Iran op Israël konden onderscheppen, denken ze nu ook alle kernwapens van Rusland te kunnen onderscheppen?Volge...
@6 Samengevat. Den Haag en Brussel hebben de belangen van de extreem grote bedrijven in beton gegoten. Maar dan kan men dus niet meer spreken ov...
@4 M'n megafoon ligt bij de reparateur 😑...
@3 Nou, leg het hem uit zou ik zeggen....
@2 Op 4 mei - dodenherdenking - ga je niet demonstreren. Dan ben je stil.Dat moeten we die Frank van der Linde nog maar eens uitleggen....
@2 Als je wegens verraad achter een brommer wil eindigen is dat een goed idee. Verzet tegen Hamas zal er hier en daar best zijn maar niet met t...
Aldus bruinrechts........
Je voelt aan je water dat deze formatie met de haven in zicht gaat stranden. De PVV is een veel te onbetrouwbare en onvoorspelbare partij....
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
Verdiept u allen eens in de wet van Ohm. Dan leer je de relatie tussen spanning, stroom, weerstand en vermogen. Als je DAT allemaal goed snapt kun je pas verstandig meepraten over zaken als het net, de belasting er van en b.v. warmte ontwikkeling. (U=I X R en P=U X I)
@150 Oh, maar dat is geen mening. Dat is gewoon een feit, voor eenieder gewoon te controleren. Dat jij je reet afveegt aan feiten, ach dat moet je zelf weten, dat verandert niets aan de feiten.
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
@155 Jij beweert, jij kunt niet aantonen, maw jij liegt.
Kinderlijk eenvoudig is het. Moet je toch aanspreken als speeltje voor kleine kinderen.
@158 Tja, als je betrapt wordt op leugens...
hahaha, dit had ik een tijdje geleden en in een reactie vermeld. iedereen aan de elektrische auto en als die allemaal 's avonds moeten opladen, gaat bij mij het licht uit
die aggregatenhandel gaat nog eens heel groot worden...
op benzine en diesel....
@162 , dat geloof ik ook wel, zeker handig bij ziekenhuis etc.
Beste RubberDuck. U denigreert, typerend trollengedrag.
Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.
@153 P = I^2 x R is ook erg tekenend. Geeft aan waarom transformeren naar een hogere transportspanning (met een lagere stroombelasting) minder verlies geeft.
Dat dit probleem nu al optreedt geeft wel te denken want het aandeel elektrische auto's is nog erg laag. Het is een utopie om te denken dat het huidige energienet de transitie naar elektrische auto's kan waarmaken zonder mega investeringen.
Gemiddeld aantal auto kilometers: 13000km per jaar.
verbruik elektrische auto: 17 kWh/100km => 2210kWh per jaar
gemiddeld verbruik elektriciteit huishouden 3500 kWh per jaar
Aantal huishoudens 8 Miljoen. Aantal Auto's 8,5 Miljoen
Stel dat we de helft van alle auto's vervangen door een elektrisch exemplaar.
Dan stijgt de behoefte aan elektriciteit in dezelfde mate als dat er 33% meer
huishoudens bijkomen.
Dan kun je gaan wel gaan roepen over smart grids maar wanneer gaan alle auto's aan de stekker ? 's avonds als we thuiskomen, op hetzelfde moment dat we het licht aandoen, achter de TV kruipen, elektrisch gaan koken, de XBOX aangaat etc. Oh ja, en in de winter gaan ook nog 8 miljoen warmtepompen meedoen.
De daken vol leggen met zonnepanelen gaat dan ook niet helpen want die leveren het meeste op overdag in de zomer terwijl we juist de meeste behoefte hebben aan elektriciteit 's avonds in de winter.
@166 Er bestaat ook nog iets als het opslaan van energie. Met bijvoorbeeld een tweede accu-set kan je één accu laden terwijl de andere gebruikt wordt.
Of de gewonnen energie omzetten in waterstof, en de auto voor vertrek vol tanken.
Ook dat valt onder smart grid.
@166 Maar chapeau, u begint met een rekensommetje waar WC-Eend het verstand niet voor heeft.
@167 : Zoals ik al zei....mega investeringen. Of heeft u een tweede setje accu's in uw kelder liggen of een waterstof installatie in uw tuin ?
Ik zag wel eens een video lang geleden van iemand die off the grid ging wonen , hoe hij het electriciteit opving en bewaarde.
Het mooiste was dat ie ergens de accu van een kapotte heftruck had opgekocht voor 750 Dollar als ik me niet vergis , die accu woog 1200 Kilo ofzo maar hij kreeg hem thuis.
Ook een goede manier van recyclen , solarpanelen en windmolens er bij en je hebt je eigen stroomvoorziening.
@169 Een nieuwe auto kost ook veel, daar loopt de techniek dan in mee.
We hebben nu allemaal een straat voor de deur, riool, gas, water, licht, internet ....
Al die technieken waren vooruitgang en zijn toch echt allemaal aangelegd.
Alles kost geld, stilstaan en niks doen ook.
@171 : Ik zeg ook niet dat we niets moeten doen. Ik krijg alleen uitslag van voornamelijk politici die staan te orakelen dat we met een zonnepaneel op ons dak, een warmtepomp en een elektrische auto klaar zijn.
Ik kan u 9789461263094 aanraden.
!72 Orakels bestaan niet. Ik geef u helemaal gelijk dat de politici een halal pakje boter op het hoofd hebben.
De oplossingen zijn er of klaar om uitontwikkeld te worden. Ik heb nergens gesteld dat dat gisteren en vandaag opgelost kan zijn.
We staan aan het begin, als ik Rutte zou heten zou ik er 10 - 15 voor uit trekken, misschien zelfs wel langer voor sommige oplossingen.
Dat boekje heb ik al gelezen.
LOL en nog maar een kleine 2% is elektrisch van ons wagenpark kan men nagaan wat er gaat gebeuren als dit percentage 5% of zelfs 10% gaat worden . Wordt het toch tijd voor een dieselgageraat aan te schaffen
LOL ik zie het al helemaal voor me sorry baas ik kom vandaag niet omdat door stroomuitval ik mijn auto niet kon laden!
@173 : Boekje al uit, mooi......dan misschien de fimpjes die @170 noemt bekijken.
Je zult zo'n buurman hebben
Ik ga mijn eigen energievoorziening op pijl brengen, leuk om even met u van gedachten te hebben gewisseld. Ik wens u een fijne avond !
Wat merkwaardig is, dat al meer dan tien jaar geleden bekend was dat het niet mogelijk zou zijn veel wagens te laden. Het is gewoon genegeerd en nu begint men het te merken.
Nu al, sinds het verminderen van gas uit Groningen en Rusland, crashen er regelmatig woonwijken qua electriciteit.
@175 , respect, zo kan op NK gesproken worden.
Ik heb een hele groene zus, daar ken ik het boekje van. Zelf heb ik alles digitaal.
Staan in de kelder van onze VvE een paar gigantisch grote opslagtanks. Misschien weer iets mee te doen.
Yeahhh allemaal aan de elektrische auto! Het geeft weer eens aan hoe onnadenkend er wordt omgsprongen met de milieuproblematiek en er paniekvoetbal wordt gespeeld met onze belastingcenten
Gaat niet werken. Wel met een paar kerncentrales erbij en veel windmolens en verplicht op alle nieuwe daken zonnepanelen en zeker ook op bedrijfspanden met subsidie. Platte daken sowieso vol leggen met zonnepanelen voor maximale productie.
Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn moet er veel gebeuren. En 1.7 miljoen laadpalen op 18 miljoen inwoners? Vanaf 2025 stapt men in de productie over op elektrisch of hybride. Gewone brandstof auto,s worden dan niet meer verkocht nieuw.
Gaan we weer met de sensatieverhalen. Een straatlader is meestal 11kW, dus 3x25A. Dat is dezelfde aansluitwaarde als een nieuwbouwhuis. De netbeheerder bedoelt dat de gemiddelde huishoudens 10% van de maximale capaciteit trekken gemiddeld en dat een laadpaal dan vol vermogen trekt.
Los daarvan is het totale elektra verbruik van auto's t.o..v van de huishoudens ongeveer als volgt:
13.000km per jaar met 1 op 5 levert 2.600 kWh op. Als ieder huishouden een auto zou hebben en het gemiddeld verbruik van een huishouden is 4.000kWh, dan zou als iedere Nederlander elektrisch zou rijden en ze 70% thuis zouden laden, het een extra verbruik van 45% betekenen. Als de laadpalen alleen 's nachts zouden werken of overdag tegen 3 dubbel tarief, dan kan het net het over het algemeen prima aan.
Op dit moment rijdt denk ik 5% elektrisch, dus dat vraagt gemiddeld 2% meer capaciteit. Als het net dat niet aankan, dan moeten ze de directie van de netbeheerders vervangen.
Het zal vast wel eens ergens mis gaan, maar dit mag geen groot probleem zijn.
@166
Dat het probleem nu zou optreden, dat moet hoogst uitzonderlijk zijn of slecht ingeregeld. Een gemiddelde extra vraag van 3% zou het net prima aan moeten kunnen.
Ik neem aan dat warmtepompen op een andere manier werken dan verwarmingen en meer energieverbruiken over een langere duur.
https://www.easyenergy.com/media/1110/energie-vast-of-variabel-2018-onderzoek.pdf
Als we auto's in de nacht laten laden, dan is er ruimte genoeg.
@181 je verhaal klopt niet.
Dat komt omdat het laden een piek belasting is, die in huishoudens nauwelijks voorkomt.
@183 Verklaar, in elke woning hangt een dubbel tarief meter. Hier wordt gemeten naar de piek- en daluren.
Bestaan deze pieken en dalen niet, en worden deze meters voor Jan Lul geplaatst ?
@184 Wat heeft een dag/nacht meter in vredesnaam met piekbelasting te maken?
@185 Het heet eigenlijk piek- en daluren meter, begint u hem te snappen ?
@184
Bijna geen huishouden neemt het maximale af, zelfs niet als ze heel veel afnemen.
Daarom zet men een groep huishouden van n stuks als geheel niet op n maal waar het huishouden is op afgezekerd.
Dat gaat bij laadpalen echter niet op, die trekken gewoon allemaal het maximale.
@187 , Ja, ik snap dat. Met de vraag probeer ik 183 na te laten denken.
@183
Daarom heb ik @182 ook een verbruikspatroon per uur gelinked. De piek is ongeveer 600W en het dal is ongeveer 200W. Als je de grafiek goed bekijkt, dan heb je ongeveer 6kWh aan ongebruikte capaciteit per dag. Dat is 30km, daarmee kom je op 10,950 km per jaar. Gemiddelde km per jaar is 13.000km. Als je de ongebruikte capaciteit dus optimaal zou kunnen gebruiken, dan zou 85% van de auto's elektrisch kunnen rijden zonder net verzwaring als je de laders alleen de rest capaciteit zouden gebruiken.
In werkelijkheid gaat dan natuurlijk niet zo werken, maar met wat sturing zou toch zeker 20-30% van de auto's elektrisch moeten kunnen rijden zonder aanzienlijke net verzwaring.
Ook omdat uiteindelijk gezien het totale verbruik in NL, de auto's geloof ik als alle auto's elektrisch zouden gaan rijden, het totale verbruik in Nederland met 20% zou toenemen.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.