Het begrip krijgt in het woordenboek de definitie: "desinformatie en hoaxen die op websites gepubliceerd worden om een politiek doel te dienen of om het aantal bezoekers te laten toenemen" en "de incorrectie informatie die via sociale media wordt verspreid".
Andere kanshebbers waren onder meer alt-right (een Engels begrip om rechtse alternatieve ideologieën aan te duiden) en shoefiti, een samentrekking van de woorden 'shoe' en 'graffiti' waarmee schoenen worden bedoeld die aan bovenleidingen worden gehangen, meldt ABC News.
De winst van fake news komt niet als een verrassing. Het begrip werd in 2016 wereldwijd zeer bekend tijdens de Amerikaanse verkiezingen toen veel berichten verschenen met pakkende koppen om mensen naar obscure sites te lokken of om het stemgedrag van kiezers te beïnvloeden.
Eerder verkoos de Engelse woordenboekuitgever Oxford Dictionaries post-truth tot woord van het jaar. Met dat begrip worden situaties bedoeld waarin feiten voor de publieke opinie minder invloedrijk zijn dan het inspelen op de emoties. Net als in Australië eindigde daar ook alt-right hoog op de lijst.