De slogan luidde, met grote letters 'Nederland is vol', en eronder in een kleiner letterformaat: 'met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen'.
De HTM wil echter geen advertenties die politiek, religieus of controversieel zijn. In Rotterdam en Amsterdam hadden de vervoersbedrijven geen bezwaar.
VluchtelingenWerk wil met haar campagne een stem geven aan de 'stille meerderheid' in Nederland. "Het debat is het afgelopen jaar vooral gedomineerd door luidkeels protest, maar de meerderheid vindt dat vluchtelingen bescherming moeten krijgen", zegt een woordvoerder van de organisatie tegen het AD.
"De HTM trok zich op het laatste moment terug. We zijn daar verbijsterd over. Wat me vooral raakt is dat Den Haag de boodschap blijkbaar controversieel vindt. Het zegt wel iets over het vluchtelingendebat als je dit dus niet zomaar meer overal in Nederland kan zeggen", aldus VluchtelingenWerk.
'Klopt niet'
HTM spreekt bij monde van directielid Ernst Moeksis tegen dat het besluit om de campagne niet te plaatsen op het laatste moment is genomen.
“Ze zijn vanaf juni begonnen met werven, middels een gemanipuleerde foto waarop de campagne op de tram te zien was. Daar hebben ze ook media-aandacht voor gehad. Daarna zijn ze pas bij HTM gekomen”, aldus Moeksis.
"Wij hanteren inderdaad een beleid dat we geen campagnes willen die religieus, politiek of controversieel van aard zijn. Deze campagne was controversieel en bovendien ook politiek. Dat hebben we VluchtelingenWerk ook uitgelegd. Dus dat we het op het laatste moment niet wilden klopt niet.”