Fietsers en voetgangers vogelvrij in het verkeer
Het verkeer wordt steeds veiliger voor automobilisten, maar het risico op overlijden wil voor fietsers en voetgangers maar niet dalen. In acht jaar tijd stierven meer dan 70.000 mensen te voet of per fiets in Europa.
Fietsers en voetgangers zijn veel te slecht beschermd op de Europese wegen. Dat is de reden waarom er elk jaar duizenden doden vallen, stelt het European Road Safety Council (ETSC), een Brusselse non-profitorganisatie die zich inzet voor minder verkeersdoden en -gewonden, na onderzoek.
Tussen 2010 en 2018 stierven in Europa meer dan 70.000 voetgangers en fietsers en de overgrote meerderheid overleed na een ongeluk met een motorvoertuig, namelijk 83 procent van de fietsers en 99 procent van de voetgangers.
Jaarlijks 7400 doden
In 2018 ging het in 29 procent van alle verkeersongelukken om incidenten met voetgangers en fietsers, aldus het ETSC, dat de ongevallenstatistieken van alle EU-staten en buurlanden zoals Noorwegen en Zwitserland evalueerde. De helft van de slachtoffers was over de 65 jaar.
Volgens het ETSC worden elk jaar gemiddeld ongeveer 5200 voetgangers en 2200 fietsers gedood bij verkeersongevallen in de Europese Unie. Hoewel het aantal gedode automobilisten tussen 2010 en 2018 met 24 procent daalde, bleef het sterftecijfer onder fietsers vrijwel ongewijzigd.
Versmalde kruispunten
Het hoge aantal ongevallen onder fietsers heeft mogelijk te maken met het feit dat steeds meer mensen elektrische fietsen gebruiken. Het ETSC klaagt echter ook over het falen van de EU. Veel regeringen, lokale autoriteiten en voertuigfabrikanten investeerden niet genoeg in de bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers.
De gevarenpunten zijn bekend. Uit het ETSC-onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 28 procent van alle dodelijke fietsongevallen op kruispunten gebeurt - als ze veiliger worden gemaakt, kunnen veel ongevallen worden voorkomen. Op veel plaatsen ontbreken trottoirs en veilige kruispunten. Wanneer de rijbaan bij kruisingen wordt versmald, vertraagt dit het autoverkeer en hoeven voetgangers minder ver te lopen om naar de overkant van de straat te komen.
Dode hoek
De auteurs van de studie benadrukken ook het gevaar van afslaande bussen en vrachtwagens: in Nederland sterft bijvoorbeeld 36 procent van de fietsers die in aanrijding komen met een zware vrachtwagen. De EU heeft maatregelen voorgeschreven om de dode hoek in vrachtwagens te vermijden, maar het zal nog jaren duren voordat deze in de praktijk effect sorteren.
Veilige overgangen, bewaakte 30 kilometer per uur-zones of de gelijkstelling van fiets- en autoverkeer qua voorrang zijn enkele suggesties van het ETSC-project. Ook blijkt dat een groot aantal landen weliswaar het aantal verkeersslachtoffers omlaag wil brengen, maar dat veel overheden niet eens een doelstelling hebben geformuleerd bij ongevallenpreventie voor fietsers en voetgangers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
-
auto-expert17
Auto-expert Niek Schenk onthult: met deze knop bespaar je 10 procent meer brandstof
Moet je bij het gebruik van airco in de auto nou wel of niet de recirculatie inschakelen, vraagt lezer Bart van Dijk zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
De politie heeft zaterdagavond een auto klemgereden na een wilde achtervolging door Den Haag. De verdachte sloeg vervolgens te voet op de vlucht en verloor daarbij een schoen. Ook hield zijn auto een lekke band over aan de achtervolging.Den Haag -
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
-
-
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Den Haag -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Amersfoort