Gemiddeld betaalden bedrijven in 2016 na iets meer dan veertig dagen hun rekeningen, maar hier kan nog wel wat van af, denkt Peter Schoenmaker, verkoopdirecteur bij informatieleverancier Graydon
Het belangrijkste is om vooraf, voordat de samenwerking wordt aangegaan, duidelijk te maken hoe er betaald gaat worden, legt hij uit. "Het moet onderdeel zijn van het proces: dus als ik voor jou iets ga doen, wanneer ga je dan betalen? Aan de commerciële kant moet je dit afdichten en bespreekbaar maken. Soms kan dit vijf dagen schelen. Hier wordt binnen het mkb nog niet professioneel genoeg over nagedacht."
Verrassing
Stel dat een ondernemer een factuur verstuurt met als betalingstermijn veertien dagen, dan kan dit als verrassing komen voor de opdrachtgever die bijvoorbeeld gewend is om binnen dertig dagen te betalen.
Maar als je het goed afspreekt, kan iemand niet meer de eigen interpretatie eraan koppelen, benadrukt hij. En stel dat een opdrachtgever later wil betalen, dan kan een ondernemer op dat moment nog voorstellen om de prijs te verhogen met 1 procent.
Ouderwets factureren
Een ander belangrijk punt is dat mkb'ers vaak te ouderwets factureren, bijvoorbeeld met papieren facturen die per post worden verstuurd. "Op het moment dat je een factuur naar een groot bedrijf of naar de overheid stuurt, kun je zo vijf à zes dagen verder zijn voordat dat dat dan bij de juiste afdeling komt en op de juiste manier verwerkt is. En zij rekenen altijd met de datum van de ontvangst."
"Dus als je 'm verzendt op de twintigste, maar ik de brief pas op de vijfentwintigste krijg, dan gaan bij heel veel bedrijven dan pas de dertig dagen in. Dus dan verlies je vijf dagen."
Schoenmaker verwijst naar de nieuwe systematiek bij de overheid waarbij nieuwe leveranciers verplicht zijn om digitaal te factureren. "Dat is veel efficiënter door de wijze waarop ze het aangeleverd krijgen. Dat is wel echt een tip voor het mkb. Ze moeten veel meer de focus leggen op digitalisering."