Nieuwe, Europese batterijenfabrieken als wapen tegen het Aziatische monopolie
Duitsland en Frankrijk hebben gezamenlijk een proeffabriek voor accucellen in het zuid-Franse Nersac geopend. Ook beloofden zij miljarden euro’s aan investeringen voor deze industrie, om minder afhankelijk te worden van Aziatische landen, die nu het monopolie hebben in de markt voor batterijen voor elektrische auto's.
De investeringen brengen ook de eerder geplande accufabriek in het Duitse Kaiserslautern een belangrijke stap dichterbij. De Franse president Emmanuel Macron noemde het Europese project een ‘Airbus van accu’s’, toen hij samen met de Duitse minister van onderzoek Anja Karliczek de toekomstige fabriek van accuproducent Saft in Nersac bezocht.
Macron waarschuwde dat Europa onafhankelijker moet worden van accufabrikanten in Azië. Deze kunnen de prijzen immers naar believen verhogen als ze het monopolie hebben. ,,Dit is de eerste keer sinds de oprichting van Airbus dat we een industriële productie op deze schaal hebben opgebouwd”, voegde de Franse minister van Economie en Financiën Bruno Le Maire eraan toe, verwijzend naar de Europese vliegtuigbouwer.
Gedomineerd door Azië
De markt voor accucellen voor elektrische auto’s wordt momenteel gedomineerd door bedrijven uit China (CATL), Japan (Panasonic) en Zuid-Korea (LG Chem en Samsung). Europese bedrijven hebben tot nu toe de grootschalige productie van accucellen vermeden. Ze zijn bang voor de hoge risico’s en kosten die ermee gepaard gaan. ,,Europa moet de hele waardeketen voor de productie van accu’s afdekken”, benadrukte Karliczek. ,,We willen niet afhankelijk zijn van andere landen voor deze belangrijke technologie.” Le Maire prees nadrukkelijk de rol van zijn Duitse collega Peter Altmaier, die de alliantie met Frankrijk had geïnitieerd.
Ook in Duitsland
Volgens Saft, dat onderdeel uitmaakt van Total, zal de proeffabriek in Nersac uiterlijk in 2023 klaar zijn. Er zijn investeringen van ongeveer 200 miljoen euro gepland. ,,De proefproductiefaciliteit die we hier nu hebben is in feite de voorloper van de serieproductie van de accucellen,” zei Karliczek. Het is de bedoeling dat de serieproductie start in Douvrin in Noord-Frankrijk en in Kaiserslautern bij Opel. Achter de plannen zit een consortium van Opel, PSA (het moederbedrijf van Opel) en Juice.
De Duitse regering heeft subsidies van ten minste een miljard euro toegezegd voor het opzetten van een lokale productie van accucellen. BMW is bijvoorbeeld betrokken bij een tweede groot Europees project. Onlangs nog kwamen vertegenwoordigers van Europese landen en bedrijven in Berlijn bijeen om verdere stappen te bespreken. Volgens de industrie heeft Tesla ook federale subsidies aangevraagd voor de productie van accucellen en voor onderzoek in Duitsland. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s is van plan een fabriek op te zetten in Brandenburg. Het is nog niet duidelijk of Tesla ook aan een dergelijk groot project wil deelnemen.
Ruim 2000 banen
Macron zei dat de serieproductie van batterijcellen in beide landen op de lange termijn ieder 2000 tot 2500 banen kan opleveren. Michael Lohscheller, CEO van Opel, legt in Rüsselsheim uit: ,,In Kaiserslautern bouwen we de grootste Duitse fabriek voor batterijcellen. Samen met onze partner Saft investeren we miljarden euro’s en creëren we 2000 banen”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Als je deze waarschuwing op het dashboard negeert zal je auto niet meer starten
-
Een verkoopservice die je auto opkoopt is handig, maar: ‘Kijk eerst goed wat de waarde van je auto is’
Zelf je auto verkopen heeft nogal wat nadelen. Wil je snel van je auto af en direct geld op je rekening, dan is een verkoopservice misschien iets voor jou. -
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
PREMIUM
Edwin zoekt tot in de late uurtjes naar parkeerplek voor zijn paarse truck door één anonieme klager
Na een lange dag werken wil de Goudse vrachtwagenchauffeur Edwin de Vos graag naar z’n aardappeltjes. Maar het is niet makkelijk om een geschikte parkeerplaats te vinden voor z’n paarse vijftigtonner. Zijn ideale plekje bij een sporthal kwam vorig jaar onder vuur te liggen door een anonieme klager die zijn vrachtwagen twintig keer rapporteerde in de Slim Melden-app. Wat nu?Gouda -
Nabestaanden door verkeersongeval overleden ouders ontdekken schuur vol klassiekers in Zuid-Afrika
Zeker na de vondst van de Palmen-collectie in Dordrecht is het begrip ‘schuurvondst’ een hype geworden. Nu is er weer een schuurvondst gedaan in Zuid-Afrika. De vergeten auto’s stonden in een loods ter grootte van drie tennisbanen.
-
Dit zijn de milieuvriendelijkste auto's volgens de ADAC en ze zijn niet elektrisch
-
-
-
Schoonste auto ter wereld is niet elektrisch, aldus Amerikaans onderzoek
De schoonste auto ter wereld is geen elektrische auto, maar een hybride. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek waarvoor meer dan 1200 voertuigen werden bestudeerd. -
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
Sporten is gezond, ook voor je hart. Maar in een klein aantal gevallen kan een intensieve belasting van het hart nadelig of zelfs fataal zijn. Als je heel veel sport, verandert je hart van grootte en vorm, dat wordt wel een sporthart genoemd. Cardioloog Frank Timmermans legt uit wanneer te veel sporten ongezond wordt en welke risico’s je loopt.
-
Phishing-alarm, test nu of jouw gegevens circuleren onder criminelen
-
Koop deze auto’s niet omdat ze te weinig vermogen hebben, zegt Duitse ANWB
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, waarschuwt dat er auto’s op de markt zijn die te weinig vermogen hebben om veilig in te halen. Dat zou blijken na een vergelijking van de ‘tussensprint‘ van bijna zeshonderd auto’s. -
-
Slechte zomerbanden bestaan wél: koop deze negentien exemplaren niet