Stille auto’s en scooters zijn een gevaar voor blinden
VRAAG & ANTWOORDElektrische auto’s en scooters zijn levensgevaarlijk voor blinden en slechtzienden. Waarom wordt daar niet meer aandacht aan besteed? Ik ben zelf blind en meermaals bijna aangereden. Bestuurders zouden zich er meer van bewust moeten zijn dat je zo’n stil voertuig niet hoort aankomen. –Sascha van Roon
Inderdaad zijn bestuurders van elektrische voertuigen zich hier soms niet (genoeg) van bewust. Wel is het zo dat sinds vorig jaar een akoestisch waarschuwingssysteem in nieuwe auto’s verplicht is; zij moeten bij snelheden tot 20 km/u een (kunstmatig) geluid maken. Daar hebben bonden voor blinden en slechtzienden internationaal op aangedrongen. Helaas rijden er veel oudere elektrische auto’s en tweewielers rond waarvoor deze verplichting nog niet gold. Bovendien is bij andere snelheden het gevaar niet geweken. Voor die 20 km-grens is gekozen omdat daarboven de banden en de rijwind genoeg geluid zouden produceren. Dat waag ik te betwijfelen.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom houden we niet ons eigen kenteken?
-
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
Er zijn tienduizenden oldtimers meer in Nederland dan vijf jaar geleden. Dat en meer blijkt uit cijfers die het Central Bureau voor de Statistiek heeft vrijgegeven. -
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
In hoeverre mag je nog steeds autorijden bij gezondheidsproblemen of als je onder medische behandeling bent? Lezer Janny Hoogeveen vraagt zich af of je bijvoorbeeld met een open wond toch nog achter het stuur mag. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
-
VRAAG & ANTWOORD
Waar zijn die kleine, ronde autolampen voor?
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer