Pages

Subscribe Twitter

vrijdag 24 januari 2020

Kinderen onbeschermd bij voeding

Wereldwijd worden kinderen onvoldoende beschermd tegen de marketing van ongezonde voeding. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat het Wereld Kanker Onderzoek Fonds publiceert. De marketing van voeding met veel verzadigd vet, suiker en/of zout leidt tot een ongezond voedingspatroon bij kinderen, met gezondheidsrisico’s op de korte en lange termijn.

Het nieuwe rapport van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, in samenwerking met het internationale WCRF-netwerk, bundelt adviezen en handvatten voor beleidsmakers wereldwijd voor het beperken van marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen. Hierin delen experts ook hun ervaringen met beleidsmaatregelen om kinderen te beschermen tegen kindermarketing.

De marketing van ongezonde voeding (met veel verzadigd vet, suiker en/of zout) gericht op kinderen heeft invloed op wat kinderen eten en drinken, en dus ook op hun gezondheid. De marketing van ongezonde voeding draagt bij aan een ongezond voedingspatroon en gewichtstoename. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gedurende 4,4 minuten reclame voor voeding zien, ongeveer 60 kcal extra per dag eten. Slechts 46 kcal extra per dag binnenkrijgen kan leiden tot overgewicht bij kinderen.

In Nederland was in 2018 bijna 12 procent van de kinderen tussen 4 en 12 jaar te zwaar. Bij 3,4 procent hiervan was er zelfs sprake van ernstig overgewicht. Kinderen met overgewicht hebben een grotere kans om ook op volwassen leeftijd overgewicht te hebben. Op volwassen leeftijd vergroot dit de kans op maar liefst 12 soorten kanker. Daarnaast vergroot overgewicht de kans op onder andere diabetes en hart- en vaatziekten.

0 reacties:

Een reactie posten