Duizenden automobilisten krijgen ten onrechte belastingaanslag na blunder RDW
videoDe Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weet van veel oude geïmporteerde dieselauto’s niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten kregen daardoor ten onrechte een belastingaanslag omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten.
De RDW sluit niet uit dat er nog steeds diesels rondrijden waarvoor te veel wegenbelasting wordt betaald. De dienst raadt dieselrijders die de nieuwe fijnstofheffing moeten betalen aan de uitstootgegevens van de auto bij de RDW te controleren, navraag te doen bij de officiële merkimporteur en desnoods onder de auto te kruipen om te controleren of er een af fabriek-roetfilter aanwezig is.
Sinds 1 januari moeten eigenaren van oude vervuilende dieselauto’s extra motorrijtuigenbelasting betalen. Die roettaks geldt voor diesels die meer fijnstof uitstoten dan 0,005 gram per kilometer. Dat betreft doorgaans dieselauto’s, bestelauto’s en campers van tien jaar en ouder. De heffing is vijftien procent van het tarief van de wegenbelasting. Voor een gemiddelde oude dieselauto is dat 225 euro per jaar extra.
Het gaat volgens de RDW om zo’n half miljoen dieselauto’s. Het bezit en gebruik van die oude auto’s moet door de verhoogde belasting minder aantrekkelijk worden. De hoop is de dat deze dieselrijders hun oude auto afdanken en een schoner exemplaar aanschaffen.
In de meeste gevallen gaat het om dieselauto’s zonder roetfilter. Dat filter dat 30 tot 95 procent van het roet zou moeten vangen werd pas in 2011 verplicht. De registratie of een auto wel of geen roetfilter heeft, werd pas voor het eerst in 2004 bijgehouden. En bij geïmporteerde auto’s ontbreekt die informatie vaak geheel.
Roettaxheffing
Vorige week kregen 5590 autobezitters een brief van de RDW waarin staat dat de extra belasting van de baan is omdat hun auto tóch een roetfilter af-fabriek blijkt te hebben. De RDW wist dat niet omdat de informatie in het kentekenregister onvolledig is. Dat zou komen omdat het geïmporteerde auto’s betreft waarvan niet alle technische gegevens werden doorgegeven en de fabrikant niet wilde meewerken aan een goede overdracht.
Welke fabrikant onwillig was wil de RDW niet zeggen uit vrees dat andere eigenaren van geïmporteerde diesels massaal bezwaar maken tegen hun aanslag. Volgens de RDW is het goed mogelijk dat er alsnog fouten in de roettaxheffing zitten.
De RDW maakte nog meer fouten met het vaststellen voor welke auto’s de roettax moest gelden . 787 dieselrijders kregen vorige maand een brief waarin de RDW meldde dat de aangekondigde fijnstofaanslag niet doorging. Ze waren aangeslagen omdat in de databank van RDW verkeerde gegevens stonden. De fijnstofuitstoot was vermeld in grammen, terwijl het milligram moest zijn. Dan stond er bijvoorbeeld dat de fijnstofuitstoot 0,45 gram/km was, terwijl het 0,45 milligram/km (dus 0,00045 g/km) had moeten zijn. Auto’s met een waarde van meer dan 0,005 g/km krijgen de fijnstofheffing. Verder waren er ook nog 167 fouten gemaakt doordat de RDW de gegevens niet goed had bijgewerkt.
Niet alleen de RDW ging de mist in met de fijnstofheffing. De Belastingdienst zette in december ook 11.000 autobezitters op het verkeerde been. Door softwareproblemen bij de fiscus bij het importeren van data uit het kentekenregister kregen zij ten onrechte een brief dat in 2020 fijnstofheffing betaald moet worden. Nog voor de ingangsdatum heeft de Belastingdienst de eigen fout hersteld en 11.000 mensen geïnformeerd dat de hogere wegenbelasting niet hoeft te worden betaald.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
Den Haag -
‘Moderne dieselmotor schoon, totdat het roetfilter gaat regenereren’
Moderne diesels worden steeds schoner. Maar volgens Transport & Environment is het na de regeneratie van het roetfilter een heel ander verhaal. -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
met video
Wegpiraat denkt agenten na A12-achtervolging te hebben afgeschud, maar ‘rustig wegkomen’ blijkt geen succes
Een slinks plan na een achtervolging over de A12 heeft niet goed uitgepakt voor een bekende van de politie. Toen een dronken, 26-jarige man uit Velsen zondagmiddag zijn auto in een Haagse wijk parkeerde, dacht hij rustig weg te komen. Tevergeefs, zo blijkt achteraf.Velsen, Den Haag, Zoetermeer -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
Deze auto’s zijn het meest en minst schadelijk voor mens en milieu, aldus de VRT
-
-
-
PREMIUM
Eerste geval ‘Ierse oplichtingstruc’ in Nederland: slachtoffer neemt op briljante wijze wraak
Een 34-jarige man uit Ridderkerk is eind maart geld kwijtgeraakt door de zogeheten Ierse oplichtingstruc, waarbij hij als borg een aantal sieraden kreeg. Die sieraden bleken nep te zijn, waarop de man een list verzon om de dieven te achterhalen. -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
Delft, Den Haag, Westland -
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’