Nederlander neemt file steeds meer voor lief
VIDEOAutomobilisten hebben er steeds vaker vrede mee dat ze achteraan moeten aansluiten in de dagelijkse file op de snelweg. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
Mensen zien de file steeds minder als een maatschappelijk probleem, toont onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) aan. Vond 72 procent van de Nederlanders in 2010 de files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel, in 2019 is dit spectaculair gedaald naar 35 procent.
Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, geluidsoverlast, luchtverontreiniging, verkeersonveiligheid, kosten van en vertragingen in het openbaar vervoer worden allemaal als een groter vraagstuk ervaren dan de file.
Acceptatie
Het is toch een bepaalde gelatenheid. Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen
Sterker nog: acceptatie en berusting zijn inmiddels de sterkste gevoelens bij automobilisten in de (dagelijkse) file, aldus het KiM. Mensen ergeren zich nog vooral aan hufterig gedrag van andere weggebruikers. Denk aan over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen de file in te halen.
,,Het is toch een bepaalde gelatenheid”, zo verklaart verkeersdeskundige Koos Spee het feit dat we de file steeds meer voor lief nemen. ,,Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen.”
Spee constateert verder dat er steeds meer files ontstaan door ongelukken na telefoongebruik tijdens het rijden. ,,Uit verveling even op je mobiel kijken, dat is tegenwoordig hoe het vaak misgaat.”
Verhuizen geen optie
Uit het KiM-onderzoek blijkt ook dat automobilisten files vaak proberen te mijden, bijvoorbeeld door het kiezen van een andere route of andere vertrektijden. Verhuizen of wisselen van baan wordt zelden overwogen om het fileleed te verminderen.
Mannen, hoger opgeleiden, werkenden, mensen tussen 18 en 45 jaar, mensen met hogere inkomens en frequente autogebruikers staan gemiddeld het meest in de file. Ditzelfde geldt voor mensen die in de Randstad wonen of die op grotere afstand van een station wonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
De RDW heeft opgetreden tegen praktijken waarbij auto’s een geldige apk kregen zonder dat ze waren gekeurd. Meerdere bedrijven en personen zijn onderzocht. De actie heeft bij 34 bedrijven tot maatregelen geleid. Een persoon is door de politie aangehouden. -
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
-
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUMVIDEO
Nederland staat muurvast (en dat kost ons bakken met geld)
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
Een distributieketting die de geest geeft, kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je hem moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? ,,Als je dit hoort, moet je actie ondernemen.” -
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’