“Welkomstfase is voorbij”: grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa vraagt “woekerprijs” voor oplaadbeurt
“De welkomstfase is afgelopen”, zegt Michael Hajesch, CEO van Ionity, aan electrive. Tot nu toe betaalden klanten van het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa een vast tarief van 8 euro per oplaadbeurt, maar vanaf 31 januari wordt dat 79 cent/kWh. Voor de flinkere modellen elektrische wagens zal een tankbeurt zo al snel minstens 47 euro kosten. “Woekerprijzen”, klinkt het teleurgesteld.
Ionity heeft intussen meer dan 200 laadstations neergepoot langs snelwegen over heel Europa, met meer dan 860 snellaadpalen in 20 landen. In België zijn er nu zeven: zes op drie plaatsen in beide richtingen (Wetteren, Froyennes, Le Roeulx/Thieu), en nog een in Bierset. Tegen eind dit jaar wil Ionity, een joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche, 400 snellaadstations in 24 landen installeren.
Ionity lokte tot nu toe haar klanten met een eenvoudige tariefering: 8 euro per laadbeurt, ongeacht hoeveel elektriciteit er werd getankt. Maar dat is eind deze maand afgelopen. Wie vanaf 31 januari de kabel van zijn elektrische bolide aan een snellaadpaal van het bedrijf hangt, zal daarvoor 79 cent per kilowattuur moeten dokken.
Versies met een groter rijbereik van elektrische wagens als de Tesla Model 3, de Audi e-tron quattro, de Porsche Taycan en in de toekomst de VW ID.3 Pro S, hebben een batterij van 77 kWh. Een oplaadbeurt van 60 kWh kost dan 47,4 euro, en een volledige oplaadbeurt 60 euro. “Met deze woekerprijs kost het me 60 euro om mijn auto te laden en betaal ik 15 euro per 100 km, duurder dan conventionele wagens”, fulmineert Bram Vandewalle, die met een Tesla Model 3 rijdt, op Twitter. Hij gaat dan uit van een rijbereik van 400 km, wat ruim berekend is. Electrive spreekt, afhankelijk van het rijgedrag en het verbruik van de wagen in kwestie, eerder van 200 tot 350 km.
Naast rechtstreeks opladen via het open netwerk van Ionity, kunnen klanten ook tanken via zogenaamde MSP’s of Mobility Service Providers. Het is systeem is vergelijkbaar met een tankkaart voor salariswagens die bij verschillende merken terechtkunnen. Ionity spreekt dan een prijs af met zo’n MSP, dat op zijn beurt een prijs bepaalt voor de klant. Ionity wil niets lossen over die B2B-prijs die het vraagt aan MSP’s, zoals Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service en Volkswagen WeCharge. Maar gesuggereerd wordt dat een oplaadbeurt via zo’n dienst voordeliger is dan de ad hoc-prijs van 79 eurocent per kilowattuur van Ionity.
Ter vergelijking: Fastned, dat ook in ons land actief is, rekent 59 eurocent per kWh aan. ‘Gold-Members’ betalen 35 eurocent, weliswaar naast een maandelijkse abonnementsprijs van 11.99 euro. In ons land en in Nederland biedt Fastned laadpalen met een capaciteit tot 350 kW aan, zoals Ionity.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
-
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
Wie wat extra kapitaal wil aanleggen tegen het moment dat hij met pensioen gaat, kan dat doen met een fiscaal steuntje in de rug. En dat zelfs tot na de leeftijd van 65 jaar. Spaargids.be plaatst de opties naast elkaar. -
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
De federale energiewaakhond CREG ziet mogelijkheden om uitzonderlijk een hogere taks te heffen op overwinsten van de jongste vier kernreactoren. Dat blijkt uit een rapport op vraag van de regering, zo bericht De Tijd. -
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
Een huis kopen in de Vlaamse provinciehoofdsteden werd vorig jaar gemiddeld 8,4 procent duurder, terwijl de prijs voor een appartement steeg met gemiddeld 6,2 procent. Dat blijkt uit de Notarisbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot) over vastgoed in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven. In 2020 bedroeg de gemiddelde prijsstijging voor een huis er nog 6,8 procent en voor een appartement 7,5 procent. -
MijnTelco
Abonnement in ruil voor spotgoedkope gsm: spaar je werkelijk geld uit door te tekenen voor een koppelverkoop?
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
81
Benzineprijs klimt morgen naar nieuw record: 1,799 euro voor liter benzine 95
De prijs voor een liter benzine 95 (E10) stijgt morgen naar een nieuw record. Aan de pomp kost een liter dan maximaal 1,799 euro per liter. Dat meldt de FOD Economie. Het gaat om een stijging met 2,9 cent. Ook diesel wordt opnieuw duurder. -
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
Brussels stroomnet niet klaar voor elektrische auto
457 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerErwin VD
jan geens
Gino Denil
Mike Vanderkerken
luc meeus