Schoenontwerpster Zeynep (29) wil wereld veroveren met torenhoge pumps voor mannen
videoDe zool is breder, de enkelbandjes zijn groter en de hak kan twee keer zoveel gewicht dragen: schoenenontwerpster Zeynep Dag (29) mag sterren als Rihanna al tot haar klantenbestand rekenen en verwacht met haar nieuwe mannenpump een gat in de markt te hebben gevonden.
De schoenontwerpster uit Eindhoven ontvangt steeds vaker bestellingen van dragqueens uit Amerika. Ook veel bekende mannen kloppen bij haar aan. Voorheen moest ze hen vrouwenmodellen opsturen. En ja, dat onder een zwaarder gewicht een fragiele stilettohak eerder afbreekt, is dan te verwachten. Dag wilde dat voorkomen en maakte van vijf bestaande modellen ook een mannelijke versie. ,,Als vrouwen in mannenkleding kunnen lopen, mogen mannen toch ook hakken aan? Het is een soort fuck you naar de standaard.”
Raar
Vanaf deze maand worden de herenmodellen - met torenhoge hakken - verkocht bij Alzúarr, het schoenmerk van de ontwerpster. Van standaarden heeft ze nooit gehouden. Op school was ze al anders dan anderen. Ze droeg altijd korte jurkjes of rokjes, gecombineerd met een paar hoge hakken. Mensen vonden dat raar en maakten er opmerkingen over. ,,In het begin trok ik me veel aan van dat commentaar. Ik ging me zelfs ‘normaal’ kleden. Maar toen besloot ik te zijn wie ik ben. En sinds ik dat doe, heb ik zoveel bereikt”, aldus Zeynep Dag.
Kracht uitstralen
Haar luxe schoenenmerk is nu een kleine drie jaar op de markt. De collectie bestaat uit chique, hoge hakken. Met de schoenen wil ze kracht uitstralen. ,,Ieder mens heeft kracht nodig om door te gaan. Sommigen halen die uit het geloof of de natuur, ik haal die uit hoge hakken”, zegt ze. ,,In de Arabische Emiraten lopen vrouwen vaak in boerka of nikab en kunnen daarom alleen hun schoenen laten zien. Die gebruiken ze om zich te onderscheiden. De opvallende stiletto’s van Alzúarr zijn daardoor erg populair daar.’’
Ieder mens heeft kracht nodig om door te gaan. Sommigen halen die uit het geloof of de natuur, ik haal die uit hoge hakken
Dag ontwerpt niet voor de minsten, wat ook te zien is aan de prijzen van haar muiltjes. Het goedkoopste paar begint bij 350 dollar. Schoenen met Swarovski-steentjes of bladgoud zijn verkrijgbaar vanaf 2000 dollar. Ze praat in dollars, omdat haar klanten grotendeels niet-westers zijn. Zo mag ze zangeres Rihanna al vanaf het begin een trouwe klant noemen.
Voor de klas
Ondanks dat ze het zo druk heeft, is ze een jaar geleden een particuliere school gestart, de Business and Fashion Academy in Eindhoven. Mode en ondernemerschap komen hier samen. Zelf staat ze ook voor de klas. Binnenkort gaat de school verhuizen, omdat de ruimte te klein wordt voor het groeiend aantal aanmeldingen. Dag behaalde twee bachelors en een master in kunstgeschiedenis en gaf les bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten en het Sint Lucas.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
PREMIUM10
Jesse (19) begon eigen bedrijfje en sleepte opdracht binnen van 20.000 euro: ‘Ik heb de gunfactor’
Veertig uur per week zwoegen voor de baas? Dat is niet vanzelfsprekend voor veel jongeren. Mede door influencers én veranderingen in het onderwijs ziet de Kamer van Koophandel een spectaculaire toename van het aantal jonge ondernemers in de afgelopen tien jaar. ,,Soms zijn ze pas 13 jaar.’’ Maar waakzaamheid blijft geboden. ,,Geld verdienen mag niet de enige drijfveer zijn.’’Rotterdam -
57
Oudste producent van zonnepanelen in Nederland failliet verklaard: prijswinnend bedrijf sluit deuren
Het Haagse bedrijf EXASUN, de oudste zonnepanelenproducent van Nederland, is failliet. Het bedrijf produceerde exclusieve zonnepanelen die als vervanging van dakpannen werden gebruikt. Duizenden nieuwbouwwoningen in Nederland en Europa zijn ermee uitgerust. Maar nu de markt van zonnepanelen is ingestort, heeft de onderneming haar deuren moeten sluiten.Den Haag -
podcast
Zo word je populair op LinkedIn, aldus ‘Top Voice’ Michiel Dijkman
Michiel Dijkman van Samsung is uitgeroepen tot een van de ‘Top Voices’ op LinkedIn. Zijn posts worden gemiddeld 20.000 en op een goede dag zelfs 150.000 keer bekeken. In een podcast voor De Ondernemer vertelt de Head of Corporate Affairs hoe hij dat voor elkaar krijgt. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
PREMIUM
Genoeg openstaande vacatures in ICT, toch stijgt het aantal in ww-uitkering: ‘Cruciaal om mee te groeien’
Delft, Zoetermeer, Westland, Den Haag -
-
-
Column
Met elkaar praten is nog niet hetzelfde als écht contact hebben: zo ga je de diepte in
Wij mensen kunnen niet zonder echt contact met anderen. We hebben het nodig om ons gehoord en gezien te voelen. Daarbij beseffen we soms niet dat die ander ons net zo hard nodig heeft, weet psycholoog Thijs Launspach. -
PREMIUM8 vragen28
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
Nederland is Europees kampioen thuiswerken
-
Chauffeur rijdt aan andere kant van Nederland als hij appje krijgt: ‘Binnen 2 uur melden, anders ontslag’
Na belletjes van meerdere boze klanten uit Amsterdam trok een groothandel vorige zomer aan de bel bij z’n bezorger. Want waar bleef hij met de beloofde bestellingen? De chauffeur bleek op eigen houtje nog bezig met bezorgingen in het oosten van Nederland. Na meerdere waarschuwingen moest de man zich binnen twee uur op het kantoor melden, anders kon hij zijn spullen inleveren.Zoetermeer -
-
PREMIUM
Deze ondernemer maakte app die uitzendbureau overbodig moet maken