Reizigers van het openbaar vervoer hebben vorig jaar ruim 200 meldingen over seksuele intimidatie gedaan. Waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal nog veel hoger omdat lang niet alle slachtoffers zich melden. Kamerleden reageren geschokt. "Ik schrik me rot. We moeten kijken wat we hiertegen kunnen doen."
Alleen de NS kreeg vorig jaar van januari tot november al ruim 100 meldingen binnen van seksuele intimidatie, laat een woordvoerder weten. De incidenten vonden plaats in de trein, maar ook op stations.
"Seksuele intimidatie kan allerlei vormen aannemen. Fysiek, maar ook verbaal", zegt de woordvoerder van de NS. "Het is verschrikkelijk als dit gebeurt. In welke vorm dan ook. We vervoeren elke dag 1,3 miljoen mensen, maar elke melding is er een te veel. Dit kan voor reizigers een enorme impact hebben.
Schaamte
In de meeste gevallen stappen slachtoffers van zedenmisdrijven niet naar de politie, omdat ze zich schamen of denken dat ze zich aanstellen. "Ongetwijfeld is dit nog maar een fractie en is seksuele intimidatie in het ov dus aan de orde van de dag", zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. Ze is geschrokken van de nieuwe cijfers.
Verschillende maatregelen
De PvdA wil met de partijen gaan nadenken wat hier tegen gedaan kan worden. In een reactie laat de NS weten dat er al verschillende maatregelen worden genomen. "We richten onze treinen beter in zodat reizigers elkaar steeds beter kunnen zien. Er zijn minder hoekjes waarin je kunt wegduiken." Ook zijn de stations steeds beter ingericht met het oog op het veiligheid.
Verder worden er op risicovolle tijdstippen (in de late uurtjes) en in de grote steden steeds vaker veiligheidsteams neergezet. Deze teams werken naast de conducteurs.
Proef gestart
Ook zijn er op verschillende trajecten proeven met WhatsApp- en sms-alert gestart. "Daarmee kun je, zonder dat het opvalt, gelijk via een appje of sms de NS waarschuwen. De eerste ervaringen met deze proef zijn erg positief", zegt de NS-woordvoerder.
De woordvoerder benadrukt: "Als je wordt lastiggevallen, bel altijd meteen 112."