Meer dan 14 miljard euro aan CO2-boetes voor autofabrikanten
Autofabrikanten worden dit jaar geconfronteerd met CO2-boetes van ruim 14 miljard euro. Volkswagen, Daimler en BMW moeten bijna de helft van dat bedrag betalen. En de tijd dringt.
Vanaf dit jaar mogen de nieuw verkochte auto’s van fabrikanten gemiddeld maar 95 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten van de Europese Commissie. Autofabrikanten maken zich al geruime tijd zorgen over deze nieuwe grenswaarden. En terecht: volgens een nieuwe studie van het Londense adviesbureau PA Consulting voldoet geen van de 13 toonaangevende autofabrikanten in Europa aan de EU-grenswaarden.
Volgens de voorspelling zal alleen al de Volkswagen-groep een boete van ongeveer 4,5 miljard euro moeten betalen. Daimler moet iets minder dan een miljard betalen en BMW ongeveer 750 miljoen euro. De grootste milieuovertreders zijn Mazda, Fiat Chrysler (FCA) en Honda, maar vanwege de lagere verkoopcijfers moet alleen FCA een miljardenboete vrezen.
2019 was een stap terug voor de fabrikanten. Na vier jaar van gestage CO2-reducties gingen de gemiddelde emissies volgens PA Consulting vorig weer omhoog. De vraag naar SUV’s en high-performance voertuigen bleef het afgelopen jaar toenemen en er is nog steeds een gebrek aan aantrekkelijke voertuigen met alternatieve aandrijftypen.
Door alle negatieve berichtgeving omtrent dieselmotoren werden er meer auto's met benzinemotoren verkocht. Die stoten echter gemiddeld meer CO2 uit dan diesels. Autofabrikanten kunnen de boetes alleen ontlopen wanneer ze dit jaar meer dan 2,5 miljoen extra puur elektrische voertuigen zouden verkopen om hun emissiedoelstellingen te bereiken - iets wat praktisch gezien onmogelijk lijkt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volvo komt met eigen klimaatplan en wil elk model elektrisch maken
-
239
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
De C-HR is sinds 2016 de smaakmaker van Toyota. Zijn design is veel verrassender en speelser dan pakweg een Toyota Corolla Cross. De nieuwe C-HR blijkt meer een evolutie dan een revolutie. -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
Den Haag -
-
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel. -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's.
-
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Hoeksche Waard -
28
Waarom je automotor nog niet warm is als de meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan. -
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV