Deel dit artikel
-

‘KPN draait met integratie van XS4ALL klanten rad voor ogen’

Actiecomité XS4ALL Moet Blijven is naar eigen zeggen geschrokken van het plan van KPN om het merk XS4ALL te behouden, maar de techniek te integreren met die van KPN. KPN heeft het nieuws zelf nog niet naar buiten gebracht, maar heeft vanmiddag wel het personeel ingelicht.

‘De wijze waarop XS4ALL de komende tijd wordt uitgekleed is schrijnend: er wordt gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven. Achter de schermen worden echter tal van zaken al geïntegreerd, wat verdere stappen betekent in het langzame ontmantelingsproces van de afgelopen jaren,’ zo schrijft het actiecomité.

Aanleiding voor de koerswijziging lijkt een onderzoek onder klanten van XS4ALL te zijn, waarin een jaar na de aankondiging van de integratie KPN eindelijk aan klanten heeft gevraagd naar hun mening. De resultaten van dit onderzoek zijn ‘strikt geheim’ verklaard, maar naar verluidt antwoordde zo’n 75 procent van de respondenten dat ze het een probleem vinden dat de dienstverlening van XS4ALL op termijn onder het KPN-merk wordt voortgezet. Daarmee dreigde KPN dus flink wat klanten te verliezen, een proces dat vorig jaar al in gang is gezet toen Telfort werd opgegeven.

CEO Joost Farwerck heeft volgens De Telegraaf ook beloofd dat de rebelse houding van XS4ALL in stand wordt gehouden. Maar de aparte vennootschap waarin XS4ALL is ondergebracht, met zijn eigen ondernemingsraad, verdwijnt wel.

De Ondernemingsraad van XS4ALL ving vorige maand nog bot bij de Ondernemingskamer. Die besliste dat de omstreden integratie gewoon door kon gaan.

Op 1 maart vindt de overgang van onderneming (OVO) plaats. KPN heeft vanaf dat moment vrij spel en bepaalt dan eigenstandig hoe de integratie verder verloopt. Ook kan er dan al klantdata met KPN gedeeld worden. Klantcontact blijft voorlopig nog een aparte afdeling die als XS4ALL bereikbaar zal zijn, maar wel met aansturing vanuit KPN.

XS4ALL wordt hiermee een KPN-afdeling die de klanten van XS4ALL bedient, in ieder geval voorlopig nog met XS4ALL-personeel. Facturen worden gewoon door KPN opgemaakt, het internetverkeer loopt over het netwerk van KPN, de IT-backend van KPN wordt gebruikt, alleen wordt overal een XS4ALL-sticker opgeplakt.

Het Actiecomité had in het verleden toegezegd dat wanneer XS5ALL zou blijven bestaan, men af zou zien van de oprichting van een alternatieve aanbieder Freedom Internet. Die gaat vanaf maart van start en zou theoretisch nog veel klanten (en personeel) bij KPN kunnen wegkapen.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Caroline Danon

Joost Farwerck is een meester in de rechten. Geen techneut. I rest my case.

Vaarwel xs4all. En bedankt voor de vis.

ReindeR Rustema

Dus KPN hoopt dat mensen blijven en extra betalen voor dat geel-zwarte logo? Dan hebben ze het niet begrepen.

Martin

We zouden dus het logo en het briefpapier behouden….
Farwerck begrijpt iets niet, en wil KPN klaarstomen voor de verkoop aan…….

Dag KPN, hallo Freedom

Marc

KPN heeft al verschillende maken bedrijven overgenomen. Vervolgens werden de diverse onderdelen binnen KPN opgedeeld, waardoor er van het oorspronkelijke bedrijf niets met overbleef.

Daarna volgde er meerdere ontslagronden, vanwege bezuinigingen. KPN ging daarmee zeker niet altijd netjes om met de mensen, welke eruit gewerkt werden.

Lijkt zich weer te herhalen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond