Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit
Dat er bij de productie van elektrische auto’s CO2 wordt uitgestoten, is algemeen bekend. Maar eenmaal op de weg zijn ze ook niet CO2-neutraal, terwijl ze wel zo worden gecertificeerd volgens de WLTP-uitstootnorm.
Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Helaas zijn de cijfers die daaromtrent circuleren dikwijls tegenstrijdig en moeilijk hard te maken. De CO2 die elektrische auto’s uitstoten als ze eenmaal rondrijden is daarentegen wel nauwkeurig te meten en hangt vooral af van hoe de elektriciteit in een bepaald land wordt opgewekt.
Die cijfers vind je op ElectricityMap, een website die live bijhoudt hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, et cetera. De cijfers lopen erg uiteen. Zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool.
Nederland staat op de 63ste plaats qua uitstoot met 449 gram CO2 per kWh. België doet het al een stuk beter met 261 g CO2 en in Frankrijk wordt slechts 66 g CO2 uitgestoten per kWh. Duitsland moet het doen met 311 g CO2, Polen met 634 g CO2 en Noorwegen met zijn waterkrachtcentrales slechts 28 g CO2.
Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische auto en een diesel volgende cijfers op. Daarbij moet worden aangetoond dat bij dit vergelijk waarschijnlijk niet is meegenomen hoeveel CO2 wordt uitgestoten bij de winning, raffinage en het transport van de (diesel)olie.
Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km
Uitstoot in Nederland: 7199 g/100 km
Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km
Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km
Uitstoot in België: 4280 g/100 km
Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI (overal hetzelfde): uitstoot van 9100 g CO2/100 km.
Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het extreemste geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nuluitstoot hebben zodra ze de weg opgaan, is echter een mythe. Toch worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd.
Ondanks alles blijft elektrisch rijden positief voor het klimaat. Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat van verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst steeds meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energiebronnen.
Mis het niet. Al het nieuws over auto’s en mobiliteit, gratis in je mailbox: schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Er zijn heel wat mythes over de elektrische auto. Deze zou zwaar, traag en duur zijn. Maar dat daar niks van klopt, hoor je van Auke Hoekstra (TU Eindhoven) in dit college:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
onder invloed
Wilde achtervolging op A13: verdachte vlucht met 140 km/u, kleine kinderen zonder gordel op achterbank
Den Haag, Delft, Rotterdam -
PREMIUMgetest
Goedkoop, licht en zuinig: zo rijdt de nieuwe Suzuki Swift
In een tijd waarin auto’s in rap tempo zwaarder worden, is de nieuwe Suzuki Swift een uitzondering. Zijn rijklaargewicht zit ruim onder de duizend kilo en dat betekent lage wegenbelasting. Het draagt er ook aan bij dat het de zuinigste auto met handbak is. -
Waarom het grootste elektrische voertuig ter wereld nooit opgeladen hoeft te worden
Dit is de ‘eDumper’: het grootste elektrische voertuig ter wereld. De machine weegt van zichzelf al 45.000 kilo en dan moet ‘ie nog volgestort worden met rotsen. In theorie hoeft de kiepwagen nooit opgeladen te worden. -
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
Britse universiteit: elektrische auto's vervuilen echt minder dan traditionele modellen
Puur elektrische auto's produceren gedurende hun levensduur ongeveer vijftig procent minder CO2 dan auto's met een verbrandingsmotor, zelfs wanneer de productie van de accu's wordt meegenomen. Dat concludeert een Britse universiteit.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
-
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
De ANWB waarschuwt eigenaren en potentiële kopers van een bepaald type kinderzitje. Het gaat om de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist. Dit stoeltje presteert tijdens de frontale botsproef zo ondermaats dat de distributie ervan zelfs is opgeschort. -
Nissan ontkent geruchten over breuk met Renault
De Japanse autofabrikant Nissan ontkent te onderzoeken of er een einde kan worden gemaakt aan de jarenlange samenwerking met de Franse partner Renault. ,,Er is geen sprake van dat Nissan de ontbinding van de alliantie bekijkt”, stellen de Japanners in een persbericht.
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem. -
-
PREMIUM
Eerste geval ‘Ierse oplichtingstruc’ in Nederland: slachtoffer neemt op briljante wijze wraak