@56 Ja het is echt waar van die raketgeleerden. Alhoewel ze dat natuurlijk niet allemaal zijn. In de dorpen zijn ze vaak heel laag opgeleid. ...
@10 Ja klopt, als je het met iemand niet eens bent ga je gewoon met alle macht en emoties krachttermen gebruiken om de ander stil te krijgen :)....
Ahhh.....dat geeft Rusland ook weer iets meer vrijheid.Kiev mag de riempjes alvast wat aantrekken.In de komende dagen zullen de bommen en ra...
Ja Joop, dat was mij al bekend ja. De persoon waar ik toen mee in discussie was niet, en die weigerde het maar te geloven, ondanks c...
Palestijnen zijn niks anders dan afstammelingen van Egyptenaren en Arabieren.Waarom moeten die mensen in een samenleving gebracht worden die t...
ik ken er nog 1. ene JOOP...
@3 Ja, en de 2e stad van Oekraïne, Kharkiv (1,4 milj. inwoners), is waarschijnlijk één van putlers volgende prooien. He...
@3 Zó heet wordt de soep niet gegeten....
@2https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_bij_volmachtIk weet niet of het belangrijk is "wie begon", om het zo te classificeren ... weet jij da...
@2 Vermoedelijk kan het dan dán wel als 'crisis' aaangemerkt worden Bob, omdat er in dat geval niet (terecht) gezegd kan/zal worde...
Als je een voertuig wegzet met deze troep in de tank dan groeien er algen in, geweldig.
Weer een bewijs dat we door totale debielen geregeerd worden!
** gebruiker verwijderd **
Tja, zo kun je ook niet willekeurig elke soort olie in je auto gooien.
Ergo: Voordat je overstapt op een andere brandstof (of olie), vraag even aan specialisten of je voertuig er wel voor geschikt is.
Dat E10 bijvoorbeeld erg schadelijk is voor met name oudere auto's, is nooit een geheim geweest.
E10, 10% meer verbruik. Ik tankte toch altijd al e98 (e5), maar gaat wel "lekker" met 1,88 per liter.
@2 , idd. Bedrijfskundige bemoeienissen.
Gewoon ouderwetse E5 tanken in duitsland!
@4 De E10-check zegt me dat ik in mijn Space Star uit 2001 met een 1.6 MPI motor gewoon E10 kan tanken. Of het goed is voor mijn oude auto is iets anders dan of het sschadelijk is. Ethanol heeft een hogere verbrandingstemperatuur waardoor rubbers en pakkingen worden aangetast. Dat kunnen sommige auto's helemaal niet hebben maar bij de meeste auto's merk je dat pas na jaren als je koppakking het begeeft. E10 is dus voor iedere auto slechter dan het oude Euro 95.
Daarnaast heeft Ethanol een lagere energetische waarde waardoor je minder vermogen hebt en tot 10% minder kunt rijden op een liter E10 dan je deed op Euro 95. Die kilometerprijs hebben we niet verrekend gezien in een lagere prijs voor E10. E10 kostte op 1 oktober wat Euro 95 op 30 september kostte.
Als laatste zijn er meer verbrandingsresten bij de plantjes die zijn toegevoegd aan de brandstof waardoor je brandstoffilter eerder dicht slibt.
Al deze nadelen zijn sluipend doorgevoerd door de introductie van E10.
E10 is helemaal niet beter voor het milieu.
E10 heeft niets te maken met de koppakking maar met de kunst-rubber-plastic seals/keerringen en slangen in de benzine leiding.
En aantasting van aluminium delen welke in aanraking komen met de bio- alcohol.
Voordeel, je motor krijgt 5 tot 10 pk extra
@1 klopt maar dit is pas na een heel lange periode
Benzine met ethanol heeft nog een ander probleem: het veroudert snel, onder meer doordat ethanol water aantrekt.
Dat geeft vervuiling, sludge-, gom- en lak vorming in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor carburateurs gaan lekken.
Zooi komt er bij mij niet BP ultimate 98 is vrij van bio ethanol kost wel wat meer...dat wel!
@7 Vreemd, ik tank al zo lang het verkrijgbaar is in Duitsland E10 in een Astra 1.6 van 1996. Nog nooit problemen gehad. Loopt nog altijd als een tierelier.
Of het beter is voor het milieu in totaal is nog maar de vraag, aangezien er veel landbouw grond voor wordt opgeofferd.
Ze hebben natuurlijk wel aan de auto's gedacht, maar vergeten dat er ook scooters rond rijden.
Dat het slecht is voor je auto is al lang bekend. Heb er al een auto mee naar de verdoemenis mee geholpen. Een keertje niet op letten en je kan het schudden met je oude auto.
@9 Aan de Technische Universiteit in Darmstadt werd onderzoek gedaan naar de corrosie van aluminium in combinatie met diverse fracties ethanol in autobrandstof. Ondermeer werd aangetoond dat er wel degelijk corrosie van aluminium optreedt (zie sheet no. 20) → https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=oplosbaarheid+aluminium+inm+ethanol
@7 Dat oudere auto's eerder op de sloop liggen, komt ze in Den Haag ook wel goed uit. Kunnen we eerder aan een elektrische auto.
@9 "Voordeel, je motor krijgt 5 tot 10 pk extra"
Onzin!
Ethanol heeft een lagere energetische waarde en levert dus minder vermogen in dezelfde auto. Dat kun je zelf eenvoudig vaststellen door het te vergelijken. Dat heb ik gedaan. Na een maand wilde mijn motor niet meer starten met warme motor. Ik tank nu alleen nog maar Super 98 bij de TamOil. Daar rij je even ver of verder op per euro dan met E10 en ik heb geen problemen meer.
@9 : er gaat juist vermogen af.
https://www.tango.nl/faq/brandstof-en-prijzen/brandstoffen/beinvloedt-euro-95-e10-de-prestaties-van-mijn-voertuig
Heeft je auto kunstof of rubberen leidingen dan word het ten strengste afgeraden om die zooi te tanken.
Er is ingezet op het laten verdwijnen van de brandstof auto.
Vandaar dat je steeds meer moet betalen voor een liter benzine.
Daar blijven ze net zolang mee doorgaan tot het gewoon onbetaalbaar is voor de mensen die geen andere keus hebben dan hun auto vaarwel te zeggen.
Op een liter E10 benzine kun je minder kilometers rijden dan met een liter E5 benzine.
De met meer alcohol verdunde benzine (E10) is dus helemaal niet 'beter voor het milieu' (noch voor je portemonnee). Want je moet er simpelweg meer liters van tanken... om dezelfde afstand af te kunnen leggen!
Sinds ik alleen nog de op zich duurdere E5 benzine tank, ben ik wekelijks zelfs goedkoper uit dan met de -zogenaamd- milieuvriendelijke E10 benzine.
@17
20 jaar in de auto race met dat spul in mijn tank of mengen met kerosine voor hoger octaan getal geeft 5 - 10 PK er bij en met turbo blok is meer mogelijk.
Jullie weten niet verschil met klopvastheid en octaan getal RON
Hoe hoger octaan hoe beter klopvastheid (minder pingelen = meer vermogen)
@22 Dat is alleen waar bij motoren die daar op zijn ontworpen. De gangbare automotoren zijn dat niet.
@22 Idd. En door die domme E10 is de 102 competition bijna overal verdwenen.
En dat reed lekker.
@23 Onzin. De goedkope kleine blokken zijn dat niet. De rest wel.
@25 Ik weet niet wie jou betaalt om onzin te verkopen maar vele onderzoeken wijzen uit dat E10 minder kilometers meegaat en slechter is voor de gemiddelde auto.
Onderzoeken in de VS, australie en engeland hebben dit aangetoond. Waar haal je die onzin vandaan?
@26 Zeker dat het aan mij gericht is want ik ben het met je eens.
@27 Je reageert op @23 in #25.
Maar goed om te lezen dat we het eens zijn @22 moet het dan maar doen met mijn reactie. Wie betaalt je om die onzin te verkopen?
https://www.gladstoneobserver.com.au/news/e10-petrol-ripoff-pushes-motorists-into-premium/3452596/
"Motorists are not getting a cost saving with E10 compared to regular unleaded because it has less energy density," says Natalie Roberts, an independent vehicle emissions expert whose company ABMARC does real world fuel-economy testing.
https://www.nytimes.com/2015/03/10/opinion/end-the-ethanol-rip-off.html
Ethanol contains about 76,000 B.T.U.s per gallon. Gasoline contains about 114,000 B.T.U.s per gallon. Therefore, to get the same amount of energy contained in a gallon of gasoline, a motorist must buy about 1.5 gallons of ethanol.
etc.
https://www.carsguide.com.au/car-advice/unleaded-vs-e10-the-comparison-test-66858
"The ethanol helps to lift its octane rating to 94RON, but that doesn’t translate into higher performance or improved mileage as the alcohol content actually increases fuel consumption due to the fuel’s energy density (or how much power you get from each litre of fuel burned)."
@28 Wat @22 schrijft betreft het octaan gehalte klopt wel. Hoe hoger hoe klopvaster en beter voor motoren met hoge compressie.
Je had , voor de E10, van Firestone competition 102 benzine , dus met hoger octaangehalte. En met een beetje motor merk je dat verschil wel.
@29 Wat volgens mij in het derde artikel staat, is dat het octaangehalte (RON) alleen belangrijk is voor een goed lopend ontstekingsproces maar dat het geen invloed heeft op het vermogen. Dat je hart regelmatig klopt, wil niet zeggen dat je lichaam meer energie heeft.
Verder staat er weldegelijk dat de energie dichtheid hoger is waardoor je meer liters verbrandt per kilometer.
Het octaangehalte is dus bij standaardmotoren alleen boven een bepaald minimum te houden omdat anders je motor afslaat.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.