Een kettingbotsing is een nachtmerrie van veel automobilisten. Niet alleen door de mogelijke lichamelijke gevolgen, maar ook vanwege het afhandelen van de schade. Want wie draait daar eigenlijk voor op?
Bij een kettingbotsing op de A32 in het Friese Akkrum kwam tijdens de jaarwisseling een 58-jarige vrouw uit Dokkum om het leven. Twee mensen raakten gewond, 17 anderen liepen licht letsel op. De schade was enorm, maar vooralsnog is niet bekend wie daarvoor gaat opdraaien.
In Nederland wordt gewerkt met een zogenoemd aansprakelijkheidsstelsel. Dat houdt in dat automobilisten zich verplicht moeten verzekeren tegen schade die je een ander kan toedoen. Als jij een ongeluk veroorzaakt, dan moet jouw autoverzekeraar de schade vergoeden aan het slachtoffer.
Moeilijke schuldvraag
In de meeste gevallen bij een kop-staartbotsing is de achterop rijdende automobilist de schuldige. Bij een kettingbotsing is de schuldvraag vaak moeilijk te beantwoorden, omdat het een verzameling van kop-staartbotsingen is. Soms kan een schuldige aanwijzen zelfs onmogelijk zijn.
"In het geval van de kettingbotsing in Akkrum zijn de verzekeraars op dit moment nog in afwachting van de resultaten van het onderzoek van de politie om de toedracht en aansprakelijkheid vast te kunnen stellen", zegt Oscar van Elferen, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.
Eerst op de normale manier
Volgens hem zal in eerste instantie worden geprobeerd de schade via de normale route te behandelen. "Dat betekent dat de verzekeraar van de aansprakelijke partij de schade vergoedt van het slachtoffer."
Ooggetuigen kettingbotsing A32: 'Klap na klap, het bleef maar komen'
Soms kan dat alleen niet. "Mocht dat op basis van het onderzoek van de politie niet mogelijk zijn, dan kunnen verzekeraars overwegen een extra onderzoek uit te voeren."
Andere oplossing
Maar ook als dat niets oplevert, is er volgens Van Elferen waarschijnlijk wel een oplossing mogelijk. "Dan wordt gekeken of we een vorm kunnen toepassen waarin iedere autoverzekeraar de schade van zijn eigen klant oplost. Dan laten we de vraag wie aansprakelijk is achterwege."
Dat zal niet voor het eerst zijn: bij een grote kettingbotsing met ongeveer 150 auto's in september 2014 werd dit ook gedaan. Toch kunnen er ook dan wat praktische problemen zijn, zegt de woordvoerder.
"Er kunnen verzekeraars betrokken zijn die geen lid zijn van het Verbond van Verzekeraars, bijvoorbeeld uit het buitenland. Daarmee zal dan eerst overeenstemming moeten worden bereikt."
Vervangend vervoer
Volgens Van Elferen is de kans groot sommige assurantiebedrijven die betrokken zijn bij de kettingbotsing in Akkrum in overleg met hun klanten wel al starten met de afhandeling van de schade.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld alvast vervangend vervoer aanbieden. "Maar dat verschilt per verzekeraar en per polisvoorwaarden."
Hoe lang de betrokkenen op de vergoeding moeten wachten, durft van Elferen in dit geval niet te zeggen. "Het kan even duren, maar ook heel snel gaan. Bij de kettingbotsing met 150 auto's in september 2014 hadden we binnen een maand onderling afspraken gemaakt."
Hij erkent wel dat het proces veel langer duurt dan bij een gewone kop-staartbotsing. "We moeten nu eerst afwachten op het volledige rapport van de politie, daarna kijken we verder."