TNO: grote storing brandstof Schiphol door losse nuldraad
UpdateDe twee storingen in de brandstoftoevoer op Schiphol afgelopen zomer hebben geen verband met elkaar. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO dat was gevraagd beide gevallen te bekijken. Een losgeraakte voedingsdraad en een of twee defecte apparaten waren in achtereenvolgens juli en augustus de boosdoeners.
Volgens TNO is de oorzaak van de storing op 24 juli, toen vliegtuigen 8,5 uur niet konden tanken, te herleiden naar een fout in de elektrische installatie bij werkzaamheden in februari van dit jaar. Er ontstond toen een losse nuldraad. Bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli zijn vervolgens systemen aangesloten op die losgeraakte draad. Hierdoor kwam er te veel spanning op te staan en ontstond een ,,meervoudige technische storing” en brandden diverse voedingen door. Het gevolg was dat het hele systeem van de kerosinetoevoer zich uitschakelde.
De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur plat lag, werd veroorzaakt door een storing waarbij valse noodstopalarmen vanaf een pier ontstonden. De storingen hebben zich na vervanging van de brandmeldcentrale en een defecte voeding niet meer voorgedaan. TNO vindt het daarom aannemelijk dat de storing is veroorzaakt door een van deze of door beide zaken.
Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.
Chaos
De problemen deden zich voor bij brandstofleverancier Aircraft Fuel Supply (AFS). Veel vliegtuigen konden daardoor niet tanken, met vertragingen en annuleringen tot gevolg. Naar schatting 60.000 reizigers werden gedupeerd.
Het is nog niet duidelijk wie er voor de schade moet opdraaien, zeiden AFS en Schiphol tijdens een persconferentie. Claims van luchtvaartmaatschappijen zijn tot nu toe niet binnengekomen bij Schiphol, noch bij AFS. Wel hebben ,,enkele passagiers” een schadevergoeding gevraagd.
TNO, die het onderzoek in opdracht van AFS en Schiphol deed, concludeert dat de brandstofleverancier de procedures heeft gevolgd. Het onderzoeksbureau adviseert de betrokken partijen te kijken naar de continuïteit van de brandstoftoevoer in de toekomst. Ook zou het verdelen van de installaties in secties een optie kunnen zijn om te zorgen dat niet het hele systeem uitschakelt bij een storing.
AFS-directeur Inge Stegmann liet weten de aanbevelingen over te nemen, maar zei ook dat een storing nooit volledig is te voorkomen. ,,Fouten kunnen worden gemaakt, zaken kunnen defect raken, zoals wij allemaal hebben gemerkt.” Volgens André van den Berg, commercieel directeur van Schiphol, is duidelijk dat gesproken moet worden over leveringszekerheid. ,,Maar het is niet reëel te zeggen dat dat naar 100 procent kan. Er kunnen altijd dingen gebeuren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rechter staat gaswinning bij Schiermonnikoog voorlopig niet toe: vergunning vernietigd
Schiermonnikoog -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
PREMIUM9 vragen
Betonlaag van 500 meter zorgt ervoor dat Groningse gaskraan écht nooit meer opengaat
De gaskraan in Groningen gaat vrijdag definitief dicht. De operatie is op het eerste oog simpel - er moet een hoop beton de grond in -, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal in een vloek en een zucht gebeurd is. Ook bestaan er zorgen over de uitvoering door de NAM: snelheid zou soms voor veiligheid gaan. Negen vragen en antwoorden.Groningen -
Lachgasconflict escaleert: kabinet vergoedt schade door ontplofte cilinders niet, belastingbetaler de klos
Het demissionair kabinet komt niet over de brug met geld om gemeenten en afvalbedrijven te compenseren voor schade die ze oplopen door ontploffende lachgascilinders in het afval. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer. De afvalsector is woest en stelt dat de afvalstoffenheffing voor burgers nu omhoog zal moeten.Den Haag -
KLM schikt voor 600 euro in zaak brandstofstoring
KLM heeft met drie passagiers een schikking getroffen en betaalt hen 600 euro voor de vertraging die ze deze zomer hebben opgelopen door de brandstofstoring op Schiphol.
-
PREMIUM
Van wie zijn de goudstaven ter waarde van 6 miljoen? ‘De verklaring liegt er niet om’
-
-
-
PREMIUMweiteveen / met video's
Fier komt Richard K. de rechtszaal in, huilend leest hij een verklaring voor, en fier loopt hij weer weg
Was Richard K. op 16 januari, de dag waarop hij twee mensen doodschoot, volledig bij zijn verstand? Hoe gedroeg hij zich woensdag tijdens de eerste rechtbankzitting, nu het besef ook bij hem keihard moet zijn doorgedrongen dat hij een kans loopt op een levenslange gevangenisstraf? -
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven.
-
Update
Schiphol weer op gang na tankstoring, vluchten geannuleerd en vertraagd
-
Spaanse reclamefolders zorgen voor verbazing in Den Haag: ‘Nieuw filiaal geopend bij Barcelona!’
Hagenaars die deze week de reclamefolders doorkeken, moesten even met hun ogen knipperen. De aanbiedingen van de Zeeman werden deze week namelijk niet in het Nederlands aangekondigd.Den Haag -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’