@3Het wordt financiëel nòg erger:Statushouders zoveel mogelijk naar hotels, ook zonder goedkeuring gemeenten - https://nos.nl/l/2514610�...
@1Rond "contacten" met Rusland, maar ook China, zijn altijd al wild-west verhalen geweest. Er zijn echter op het geheel, maar weinigen, die è...
Schandalig dit weer.Gek dat deze "tekorten" alleen maar in Nederland spelen. Ook de prijzen van medicatie, zijn in het buitenland vaak goedkop...
@17Bij oorlog aan oorlogsrecht doen , betekent verlies.Nog geen ene oorlog meegemaakt waar ze zich volledig aan oorlogsrecht hebben gehouden...
@7 Dat is juist en dat komt door een oerdomme constructie. Aan elk mbo-diploma hangt een zak geld voor de school, zo’n 5000 euro dacht ik, maa...
@6Dat laatste is maar al te waar.Wel is het MBO uitgekleed door telkens het niveau omlaag te halen.Wat trouwens in ons hele onderwijs ...
Er is altijd onderscheid m.b.t. educatie. Wie een doctorstitel heeft is opgeleid t/m het hoogste niveau in deze zin dat er niets anders meer is ...
Weten jullie ook welke partijen niet getekend hebben tegen het antisemitisme deze week ?Het door de Turken bestuurde Denk en het door de Russe...
@59Iedere keer weer over mijn ziekte beginnen zoals in @57 Wat ben jij toch een goor achterlijk stuk vreten ...
@59Waar ben je nou met die gore vieze bek van je ?...
Nog buiten het feit dat hij onbetaalbaar is voor de gewone man, en hoe moeten wij naar onze kinderen die 800 kilometer ver in Zuid Duitsland wonen??? bijna geen oplaadpunten onderweg. Die lachen zich rot om ons gestuntel met al die klimaatgekkies.
* Verwijderd door de redactie *
Dat zeg ik dus al heel lang.
We willen zo graag van Saudi Arabië af maar gaan ons helemaal klem laten zetten door Congo, met hun kinderarbeid.
Waterstof is dé toekomst!
En dan al die honderdduizenden automobilisten met een caravan, aanhanger en paardentrailer..... die zitten echt niet te wachten op een dure, haast onbruikbare accubak.....
Zelfrijdende auto's ook nog lang, lang niet.
Het artikel heeft wel een punt betreft de grondstoffen van de batterijen.
Gewoon voeg bij stuk houden en niet gaan e-rijden. De infrastructuur zou een omschakeling niet aankunnen en er is te weinig e-generatie.
@3 , Bolivia is ook aan de beurt.
@8 Ook zo'n "fijn" land waar je afhankelijk van wil zijn....
Waterstof dus!!!!
@9 , gaat het niet redden, zit nog voor paar honderd jaar olie in de grond. MadMax was msschien wel profetisch.
Ook weleens gedacht aan waar die stroom wordt opgewekt, nog vrij recent is er een kolencentrale geopend in de Eemshaven.
Hoe komen ze aan de grondstoffen zoals kobalt voor die accu's, zeker met behulp van kinderarbeid..
En wat te doen met oude accu's?
Dumpen ergens?
En aan de andere kant van de wereld vervuilen we alleen maar de omgeving van Congo waar al dat lithium gedolven moet worden met alle gevaren van dien.
Het is precies hetzelfde als de winning van neodymium voor die windmolen magneten waarvoor een heel meer in China vervuild is met een miljoen inwoners die er de dupe van zijn.
Wat is er mis aan een auto met een 1.2 of 1.6 brandstofmotor die je op LPG laat rijden daar dat gas nu ook afgefakkeld word omdat LPG het een afvalproduct is?
Het is het schoonst voor het milieu wat het zwaarst belast word.
Beter ook van niet
https://www.mo.be/nieuws/levensduur-van-uw-batterij-stijgt-die-van-een-congolees-kind-daalt
@11 “ Ook weleens gedacht aan waar die stroom wordt opgewekt, nog vrij recent is er een kolencentrale geopend in de Eemshaven.”
Dat is niet zo van belang in deze discussie aangezien het winnen, raffineren en transporteren van olie, benzine en diesel ook flink wat uitstoot en vervuiling geeft. En dat is hetgeen wat je moet vergelijken met de opwekking van elektriciteit
Een elektrische trap auto, zoals deze vind ik wel grappig.
https://www.deingenieur.nl/artikel/skelter-voor-op-de-snelweg
** gebruiker verwijderd **
@3 ook een waterstof auto heeft een elektrische motor.
Waterstof voor auto's wordt gemaakt en het maken kost ongeveer 30% extra stroom. Ook wordt het nu meestal nog niet van groenen stroom gemaakt.
Nog een nadeel van waterstof is dat je niet wil dat je buurman het op grote schaal maakt om geen accijns te moeten betalen omdat het explosie gevaarlijk is en ja de overheid zal zeker net als bij benzine accijns in gaan voeren als we alle over zijn (de auto is de melkkoe)
Waterstof is wel heel goed om overcapaciteit op het elektra net mee op te vangen en zou je dat wel kunnen gebruiken voor auto's maar op grote schaal is het stroom weggooien en gaan we alle over dan redden we het al niet met de gewone elektrische auto dus met waterstof nog eens 30% meer wordt al helemaal een uitdaging.
In Nederland hebben we geen echte overcapaciteit op het net door onze vervuilende kolen centrales die snel uit en ingeschakeld kunnen worden. Duitsland heeft wel een overcapaciteit door hun vele wint energie en zonnen energie die soms te meer produceren dan ze gebruiken en in pieken. (nu gaat dat voor een appel en ei vaak naar Nederland)
Er is ook een Nederlandse uitvinding die van waterstof poeder kan maken wat nog een beter idee is voor de veiligheid maar ik weet niet hoeveel verlies van energie dat weer extra is.
Zelf denk ik dat elektrische auto's wel de toekomst is maar dan moeten er eerst veilige accu's komen die niet of veel minder vervuilend zijn. (hier zijn mensen al jaren mee bezig maar helaas hoor je niet meer dan dat ze een idee hebben)
Het zal nog jaren duren en de inzet op elektrisch rijden wordt nu veel te snel door ons strot geduwd terwijl andere landen juist op gas over gaan.
@17 Wel elektrisch inderdaad, maar geen enorme, zware accu's.
Het is juist wél de bedoeling dat iedereen het zelf kan gaan maken, met zonnepanelen die dat al kunnen.
Zware accu's in auto's zorgt voor snellere slijtage van de banden, die daarmee fijnstof in de lucht brengen. En dát schijnt juist het meest schadelijk te zijn voor onze gezondheid.
@18
Zonnepanelen werken na werktijd en snachts niet
Komt nog bij dat de oppervlakte er van idioot groot moet zijn.
Over twintig jaar is dat het nieuwe asbest acbtige probleem.
En wat te denken van wat voor kunststof probleem het word als die zwaar geïsoleerde huizen afgebroken worden?
@19 “ Zonnepanelen werken na werktijd en snachts niet”
Sinds wanneer werken zonnepanelen enkel tijdens kantooruren?
@19 De waterstof die overdag gemaakt wordt door het zonnepaneel kan 's avonds worden gebruikt om het huis van energie te voorzien.
Daarbij, als waterstof ook gebruikt gaat worden om de huizen te verwarmen, hoeven ze niet zo potdicht geïsoleerd te worden, wat je andere bezwaar dus opheft.
@20 Sinds we met "kantoortijden' de uren overdag bedoelen.
Of heb jij 's avonds en 's nachts ook de zon boven je huis?
@21 “ Sinds we met "kantoortijden' de uren overdag bedoelen.”
Ach ga je weer lekker kronkelen? Jij werkt niet de gehele tijd dat het licht is, zeker niet in de zomer. Het is dus nota een vreemde uitspraak om te zeggen dat zonnepanelen na werktijd niks meer opwekken....
@19 zijn bezig met zonnepanelen die ook op infrarood licht werken en dus snachts tevens energie leveren al is hel wat minder dan bij zonlicht. wacht even totdat deze op de markt zijn dan schaf ik ze ook aan. wat er nu geplaatst wordt kan straks allemaal naar de stort of naar een museum hahahah
https://www.engie.be/nl/blog/oplossingen-voor-thuis/de-zonnepanelen-van-de-toekomst-produceren-ook-s-nachts-stroom/
@21 zonne-energie opslaan in waterstof is dom als de energie ergens anders gebruikt kan worden.
Om waterstof te maken verlies je 30% van de energie.
@21 Hoeveel zonnepanelen heb je dan per persoon nodig? Een elektrische auto gebruikt ongeveer 20 kWh per 100 km. Stel een gezin met twee kinderen reist 50.000km per jaar, verbruiken 1500 m3 gas en 4000 kWh stroom. 10000 + 15000 + 4000 = 29000 kWh. Daarvoor heb je 100x1. 3 = 130 panelen voor nodig die minimaal 130m2 ruimte in beslag nemen. Weg tuin
@25
Komt nog bij dat het grootste deel van de elektriciteit rekening via andere vaste belastingen betaald worden
Dat doen ze omdat de kosten van wind en zon véél te hoog zijn.
Dus word het zo verborgen om weerstanden tegen te houden
Zonnepanelen werken alleen goed, bij goed onderhoud.
Dat betekent dus regelmatig schoonmaken en nakijken op gebreken.
Vooral vogelpoep is zo'n dingetje, waar de meesten géén rekening mee houden.
De meeste mensen doen dat onderhoud niet, hetgeen betekent dat deze panelen niet lang meegaan.
@22 : zeker een rare uitspraak,
in de winter wekken ze ook tijdens werktijd niet of nauwelijks wat op.
@23 : ook die zullen in de winter weinig doen, maar waarom wachten op dat soort panelen? Als het al gaat werken, kan het zo 10 a 20 jaar duren, voordat zoiets op grote schaal beschikbaar is.
@3
Waterstof is een leugen verspreid door o.a. Shell.
-Meer dan 50% energieverlies bij opwekking uit fossiele bronnen.
-Waterstof uit groene (rest) energie is zeer duur. (en ook hier ruim 50% verlies)
-alle andere opties zijn nog experimenteel
Het is vooral een extreem duur experiment.
@28 duurt niet zo lang hoor, zijn sinds 2012 bezig met ontwikkelen hier van en komen binnenkort op de markt. Huidige panelen zijn lomp en hoe warmer ze worden hoe slechter ze presteren. Vergelijk het met de eerste computers of telefoons, waren ook koelkasten met weinig mogelijkheden. Naast deze IR gevoelige panelen ook bezig met ontwikkelen panelen die nog maar 25% zijn van huidige grootte en bij gelijk oppervlakte aanzienlijk meer presteren. Die grote bakken van nu laat ik graag aan mij voorbij gaan. chinese brol
@28 ook in de winter is er IR straling aanwezig, zij het minder dan in de zomer uiteraard maar ook dan leveren de panelen stroom.
Dit artikel gaat over toekomstige tekorten aan o.a lithium.
Met 2050 als mogelijk vroegste probleem jaar.
30 jaar.. kijk ook hoe de accu techniek was in 1990.
Accu technieken gaan snel, grote kans dat lithium tegen die tijd niet meer of veel minder nodig is.
Voorlopig zijn er veel grotere problemen. eerst gaan we zien wat er gebeurt als subsidies langzaam minder worden.
Kijk trouwens ook eens hoe waterstof productie en opslag techniek erbij stond in 1990. (bijna gelijk met nu)
@31 : Als die vergelijking met computers opgaat, is het nog lang wachten voordat ze voor de consument beschikbaar worden.
Ik heb snel die studie in de link doorgespit, maar nergens duidelijke getallen.
Heb je ergens schema's met opbrengsten bij verschillende buitentemperaturen en realistische omstandigheden in o.a. Nederland?
Zo niet, dan blijft dit voorlopig gebakken lucht. Dit soort mooie verhalen hoor je wel om investeerders te trekken, meestal hoor je er niks meer van, omdat er van alles en nog wat toch niet klopte.
@11
We kunnen domweg niet zonder kolencentrales al moest die hier in Borssele van de toenmalige minister Henk Kamp gesloten worden en mocht ook geen BIO centrale worden. Ook heb ik begrepen dat de Amercentrale in Geertruidenberg gesloten gaat worden.
Hier in Borssele draait al vele jaren de kerncentrale naar alle tevredenheid en er zou zelfs plaats zijn voor een tweede als die kolencentrale hier naast de kerncentrale gesloopt is. Ik denk ook aan een thorium reactor omdat thorium in grote hoeveelheden beschikbaar is.
"De elektrische auto's hebben geen toekomst"
100% elektrisch inderdaad niet nee.
Puur vanwege het feit dat je hier in de winter niet wil zitten blauwbekken in je auto.
E begin er maar eens aan, je auto elektirsch te verwarmen omdat je geen restafval warmte van een verbrandingsmotor hebt.
Succes met je actiradius wanneer de meeste stroom wordt verbruikt om te voorkomen dat je zelf niet "bevriest".
@35
Dan zou ik liever aan kernfusie denken. Ook voorlopig niet beschikbaar, maar wel veel schoner, en water is nóg ruimer beschikbaar.
ze zijn loeder zwaar en daardoor belasten ze nogal de wegen.
bij een ongeluk zijn ze levens gevaarlijk voor de hulp diensten.
wat ik dus best zorgelijk vind dat het een groot risico vormt bij een ongeluk.
ook vraag ik me af hoe zit met onweer zit je dan nog in de kooi van
of als je in het water beland ?
@33
Lithium batterijen bestonden ook al in 1990, maar werden toen alleen nog gebruikt in mobiele telefoons.
@11 Wrakken van auto's met electroaandrijving worden inderdaad opgeslagen, geen sloper wil ze hebben.
Waarom hebben onze politici niet van te voren nagedacht?
We hadden een heem looi concept in huis.
De Carver.
Dat is iets om te elektrificeren.
Klein, dus kleine accu.
Neemt minder plaats in op de weg.
Sloopt de wegen niet.
En meestal zit er toch maar en persoon in..
Hadden we als NL zelf kunnen maken.
Maar nu sponsoren we een af andere geschifte Amerikaan, met die klote Tesla's.
Het is jammer van Tesla's naam.
Die bakken zijn veel te groot.
Veel te zwaar.
Onveilig.
Niet op te ruimen..
Waarom....
Over 2 maanden wereldwijde demonstratie van de ECAT SK L, binnen 10 jaar rijd iedereen op een ECAT SKL
@26 U weet vast nog niet hoe u van twee dubbeltjes 220 kunt maken? H=Gewoon uw vingers in het stopcontact steken.
Ik heb ze net even gevraagd, maar mijn zonnepanelen werken ook buiten kantooruren hoor. Net ff gebeld met de zon en die deelde mij mede dat hij ook gewoon na kantooruren te gebruiken is.
Ik denk dat u straks een elektrische auto krijgt met een heel lang verlengsnoer.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.