Deze pakketbezorgers doen er alles aan om jouw cadeautjes op tijd af te leveren
videoDeze dagen is het topdrukte voor de pakketbezorging. Alleen al het PostNL-depot in het Zeeuwse Goes verwerkt in deze periode dagelijks zesduizend pakjes meer dan normaal. Bezorger Peter Roelofs neemt ons mee op een uitzonderlijk drukke werkdag. ‘Wel 140 keer vandaag druk ik op een belletje.’
De berg pakketpost groeit elk jaar, mét de populariteit van de webwinkels. Vorig jaar verwerkte PostNL in november en december 50 miljoen pakketten. Dit jaar zullen het er zeker meer zijn. En dan komen Black Friday en Cyber Monday dit jaar ook nog eens vlak voor Sinterklaas. Om de pieken in de bezorging op te vangen, heeft PostNL extra vrachtwagens ingezet (1100 versus 800 normaal), helpen mensen van het hoofdkantoor mee in sorteercentra en worden elke dag zo’n duizend extra bezorgritten gereden.
Volautomatisch
In het PostNL-depot in Goes is het 24 uur per dag een komen en gaan van volgestouwde vrachtwagens. Op een piekdag als vandaag zijn driehonderd mensen in touw: vijftig meer dan normaal. In de enorme sorteerhal - een van de 25 depots in Nederland - staan rijen ‘containers’ met pakketten te wachten op verwerking. Het systeem verloopt nagenoeg volautomatisch. Medewerkers leggen de pakjes op een lopende band met de barcode zó dat een elektronisch oog het kan aflezen. Niet alleen de postcode, ook het gewicht en de omvang worden gescand. De transportbanden verdelen de pakketten naar bestemming. Uiteindelijk rollen ze van de band bij één van de eindpunten, waar een busje klaar staat om ze in te laden.
Vandaag staat de teller voor Zeeland op 38.000 pakjes, meldt depotmanager van Goes, Alexander van Keulen. ,,Dat betekent zesduizend pakketten meer. Normaal hebben we rond de 32.000 pakketten.” Honderdzestig busjes rijden af en aan bij het depot om pakketten op te halen en rond te brengen.
Normaal hebben we rond de 32.000 pakketten, nu zijn dat er zesduizend meer
Handterminal
Peter Roelofs heeft net een lading voor Goes opgehaald. Om zijn nek hangt een pasje waarmee hij de auto kan openen en sluiten zonder steeds de sleutel te gebruiken. Wel zo handig, want elke minuut telt. In het busje liggen de dozen en pakjes systematisch opgestapeld. Roelofs heeft tevoren op zijn handterminal gekeken waar hij precies moet zijn en de pakketten op volgorde gelegd. Voor een huis stopt Roelofs, grist geroutineerd drie dozen uit de bus en veegt snel met het pasje langs het elektronisch oog van het autoslot. Al is hij maar een paar minuten van de auto weg, hij kan niet het risico lopen dat er iets van zijn kostbare lading verdwijnt.
Roelofs tuurt door het raampje, doet een stap terug en monstert het huis. Is daar iemand, achter de gordijnen? Hij geeft het op. Dan maar naar de buren. En ja hoor, die zijn thuis en dat pakje voor de buren willen ze wel even aanpakken. Roelofs gooit nog even een briefje in de bus om te melden dat de zending bij de buren is afgegeven. ,,Dat is vandaag de hele dag al zo: ééntje thuis, ééntje niet thuis, om en om. Kun je soms hebben. Gelukkig vinden de buren het meestal geen punt als je het daar afgeeft. Een enkele keer willen ze het niet aannemen.”
Afhaalpunt
De riem gaat weer om. ,,Gelukkig hoeven we die voor de heel erg korte stukjes niet steeds opnieuw om en af te doen. Daar hebben we ontheffing voor.” Een aantal pakjes is mee terug de bus in gegaan. Roelofs: ,,Meestal gaan ze rechtstreeks door naar een afhaalpunt, maar soms geeft de handterminal aan dat het nog een keer moet worden aangeboden.” Een enkele keer hangt er een briefje op de deur. ,,Staat er zoiets op als ‘leg het maar achter de container’. Nou, dat doen we dus niet. Als het pakje weg is, hebben we een probleem. De instructie is duidelijk: niet onbeheerd achterlaten.”
Staat er zoiets op als ‘leg het maar achter de container’. Nou, dat doen we dus niet
Scherpe bocht naar rechts. Achter in de bus het geluid van dozen die de grond raken. ,,O jee. Er valt een pakje. Beetje voorzichtiger rijden. Dat heb je, als de schappen leger worden en de dozen niet meer klemvast staan. Maar de breekbare spullen staan altijd op de grond hoor. Flessen wijn en zo.” Nog honderd keer belletje trekken, dan zit het er weer op voor vandaag.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Acht prijzen voor zichtbare rolmodellen voor vrouwen: ‘Ze zijn er wél’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Column
Met elkaar praten is nog niet hetzelfde als écht contact hebben: zo ga je de diepte in
Wij mensen kunnen niet zonder echt contact met anderen. We hebben het nodig om ons gehoord en gezien te voelen. Daarbij beseffen we soms niet dat die ander ons net zo hard nodig heeft, weet psycholoog Thijs Launspach. -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Werkgevers pakken uit met kerstpakket: duurder en een heus ‘uitreikmoment’
Kerstpakketten zijn onverminderd populair, de gemiddelde prijs stijgt en het ‘uitreikmoment’ is vaker ‘een hele happening’. Voor werkgevers is dat een extra manier om waardering te tonen aan de medewerkers, zien kerstpakkettenleveranciers.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
PREMIUM
Hans kan door klagende bovenbuurman niet verder: strafblad, 42.000 euro schuld en beroepsverbod
Vier jaar geleden moest Hans Borrias zijn muziekcafé in Den Haag sluiten na klachten van zijn bovenbuurman over geluidsoverlast. Nog altijd vecht hij tegen het vermeende onrecht dat hem is aangedaan. ,,Ik ben onevenredig zwaar gestraft”, vindt hij.Den Haag -
Test
Burn-out nog vaak onopgemerkt: ‘Werkgevers missen praktische kennis’
Mascha Mooy, oprichtster van adviesbureau Bye Bye Burnout, heeft een praktisch handboek geschreven voor werkgevers. Omdat ze veel te weinig weten over burn-outs en medewerkers niet de juiste ondersteuning bieden. ,,Schandalig dat zo’n boek er nog niet was.”
-
PREMIUMSalaris
Hendrik (62) is magazijnmedewerker: ‘Ik ga zeker wel zeven keer per jaar op vakantie’
-
Chauffeur rijdt aan andere kant van Nederland als hij appje krijgt: ‘Binnen 2 uur melden, anders ontslag’
Na belletjes van meerdere boze klanten uit Amsterdam trok een groothandel vorige zomer aan de bel bij z’n bezorger. Want waar bleef hij met de beloofde bestellingen? De chauffeur bleek op eigen houtje nog bezig met bezorgingen in het oosten van Nederland. Na meerdere waarschuwingen moest de man zich binnen twee uur op het kantoor melden, anders kon hij zijn spullen inleveren.Zoetermeer -
-
column
Zorgen dat mensen positief aan je terugdenken? Besteed aandacht aan de laatste indruk