RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Nederland

'Fundering spoorwegen ongeschikt voor meer treinverkeer'

Ook de Betuweroute zou voor een deel op zwakke klei- en veengrond liggen. Beeld © ANP

De fundering van het Nederlandse spoornetwerk zou op sommige plekken niet geschikt zijn voor meer treinverkeer. Een deel van de treinrails ligt namelijk op zwakke klei- of veengrond. Dat zorgt ervoor dat delen van het spoor verzakken.

Dat meldt hoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft vandaag in De Telegraaf. "We willen overal 200 kilometer per uur rijden, het liefst elke tien minuten. Dat is uitgesloten bij de huidige fundering."

Verzoek
Lees ook:
Verzoek van NS en ProRail: 'Investeer 20,6 miljard euro in het spoor'

Gebrek aan stevige fundering

Een woordvoerder van ProRail laat aan de krant weten dat het gebrek aan stevige fundering inderdaad een probleem is.

"De ondergrond moet worden verstevigd om het treinverkeer klaar te maken voor het verwachte massagebruik, ook bij de aanleg van nieuwe rails, wissels, bruggen en viaducten."

Preventief onderhoud nodig

Hoogleraar Dollevoet zegt dat de zwakke plekken vaak pas gesignaleerd worden als het eigenlijk al te laat is. Met preventief onderhoud en extra cement onder de spoordelen, zou een deel van de grondverzakkingen door ProRail voorkomen kunnen worden.

Die bodemverstevigingen kosten volgens de spoorwegbeheerder honderden miljoenen.

Code
Lees ook:
Code rood bij ProRail vanwege mogelijke 'kromme sporen'

'Regelmatig zakken delen van het spoor weg'

Meer treinen en een intensievere dienstregeling zullen volgens ProRail alleen maar meer verzakkingen veroorzaken.

"Stevige zandgronden zijn schaars. Regelmatig zakken delen van het spoor weg door gewicht van treinen en door regen en slechte afwatering. Daar zoeken we samen met aannemers oplossingen voor."

Het probleem speelt volgens de woordvoerder van ProRail overal in Nederland. Zowel in de Randstad als elders, zoals in de Betuwe en de polders, ligt de rails namelijk voor een deel op klei- en veengrond.

Toilet,
Lees ook:
Toilet, lift en fietsenstalling: Prorail investeert fors in opknappen stations