De fundering van het Nederlandse spoornetwerk zou op sommige plekken niet geschikt zijn voor meer treinverkeer. Een deel van de treinrails ligt namelijk op zwakke klei- of veengrond. Dat zorgt ervoor dat delen van het spoor verzakken.
Dat meldt hoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft vandaag in De Telegraaf. "We willen overal 200 kilometer per uur rijden, het liefst elke tien minuten. Dat is uitgesloten bij de huidige fundering."
Gebrek aan stevige fundering
Een woordvoerder van ProRail laat aan de krant weten dat het gebrek aan stevige fundering inderdaad een probleem is.
"De ondergrond moet worden verstevigd om het treinverkeer klaar te maken voor het verwachte massagebruik, ook bij de aanleg van nieuwe rails, wissels, bruggen en viaducten."
Preventief onderhoud nodig
Hoogleraar Dollevoet zegt dat de zwakke plekken vaak pas gesignaleerd worden als het eigenlijk al te laat is. Met preventief onderhoud en extra cement onder de spoordelen, zou een deel van de grondverzakkingen door ProRail voorkomen kunnen worden.
Die bodemverstevigingen kosten volgens de spoorwegbeheerder honderden miljoenen.
'Regelmatig zakken delen van het spoor weg'
Meer treinen en een intensievere dienstregeling zullen volgens ProRail alleen maar meer verzakkingen veroorzaken.
"Stevige zandgronden zijn schaars. Regelmatig zakken delen van het spoor weg door gewicht van treinen en door regen en slechte afwatering. Daar zoeken we samen met aannemers oplossingen voor."
Het probleem speelt volgens de woordvoerder van ProRail overal in Nederland. Zowel in de Randstad als elders, zoals in de Betuwe en de polders, ligt de rails namelijk voor een deel op klei- en veengrond.