U blokkeert onze banners :(

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want Nieuwskoerier.nl is mede dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Help ons door Nieuwskoerier.nl te whitelisten

Binnenland
  • 4
Zo’n 80% van de fundering op het Nederlandse spoor dateert nog van het ’stoomtijdperk’. Verzakkingen worden door het intensievere treinverkeer een steeds groter probleem. Dat zegt hoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft. ...

4 dagen geleden door Telegraaf

REAGEER MET EEN EMOJI
4
1
2

„We moeten stremmingen voor zijn met preventief onderhoud. Dat zou kunnen door zijwaarts extra cementspecie in het baanlichaam in te spuiten. “

En dan kom je vast weer in de stikstofproblemen....

1 -Koeievla-    
4 dagen geleden door -Koeievla-
1
Meld

De problemen met de ondergrond zijn al veel langer bekend. Het is een van de hoofdredenen dat er van oudsher in NL niet sneller dan 140 kmh gereden wordt. Zou men sneller rijden, gaat de ondergrond "golven" en begint de trein op de rails te stuiteren, zo is me ooit uitgelegd.

Het lijkt me logisch dat als je meer treinen wilt laten rijden er ook problemen met de ondergrond kunnen ontstaan. Het huidige en geplande gebruik van het spoor is nooit voorzien bij aanleg van het net (grotendeels 19de eeuw). De rails en ballastbed zijn doorgaans wel onderhouden, maar de structuur van de ondergrond is grotendeels hetzelfde.

Het grote verschil is te zien met de HSL lijn waarvan de fundering wel op extreem hoge snelheden (300 kmh en mogelijk nog iets sneller) aangepast is. Het verbaast mij niet dat trajecten waar 200 Kmh de doelsnelheid is (bijvoorbeeld voor de nieuwe intercities die in 2023 komen) de ondergrond op die trajecten aangepast moet worden.

2 TedjeR    
4 dagen geleden door TedjeR
0
Meld

Ten eerste is Nederland VEEL TE VOL met meer dan 17.000.000 inwoners en @1 dan moet men dat overdreven stikstof gedoe maar eens negeren omdat veiligheid voor alles gaat.

3 Interessant    
4 dagen geleden door Interessant
1
Meld

I love it when a plan comes together! LOL

4 niet-alles-geloven    
4 dagen geleden door niet-alles-geloven
1
Meld

@3 . Exact dat is de spijker op zijn kop. Er wonen gewoon TE VEEL mensen in dit land en de grenzen moeten hoognodig een keer dicht. En daarna een actie emigratie beleid op zetten om zoveel mogelijk mensen terug te laten emigreren naar hun thuislanden.
EN tevens te stoppen met alle kinderfokpremies. De hoogtste tijd om een lange termijn doelstelling te maken van bijvoorbeeld terug naar 15 miljoen en daarna terug naar 12 miljoen. Op die manier kan dit land wellicht weer een beetje leefbaar worden.

5 PFL    
4 dagen geleden door PFL
3
Meld

Ik zie een belasting aankomen...of een weegmoment vlak voor vertrek en een machinist die roept dat de trein te zwaar is en er mensen uit moeten. Hoe en wie wordt er dan weer niet bij gezegd.

6 Voorzittershamer    
4 dagen geleden door Voorzittershamer
1
Meld

De aslast van een stoomlocomotief is ca 17 ton ( jaren 60)
Een moderne electrische trein ca 21 ton ( sinds de jaren 90 )
Daar zit het probleem dus niet echt in

7 Strafpleiter    
4 dagen geleden door Strafpleiter
1
Meld

@7 het probleem zit 'em in het gemiddelde gewicht van de reiziger. Die is sinds 1960 met zo'n 45% toegenomen. Daar hebben de aanleggers van de rails geen rekening mee gehouden.

8 Nicks R. Van    
4 dagen geleden door Nicks R. Van
1
Meld

@8 Een reiziger weegt in verhouding vrijwel niets ten op zichte van de voertuigen
met 300 zitplaatsen zou men neerkomen op 24 ton "lading"
Een treinstel weegt tussen de 160 en 192 ton

9 Strafpleiter    
4 dagen geleden door Strafpleiter
1
Meld

@9 ach, ik verzin ook maar wat!

10 Nicks R. Van    
4 dagen geleden door Nicks R. Van
0
Meld

Houten bielzen zijn vaak al vervangen door betonnen bielzen.
Dus de datering van de ondergrond is nog nieuw.

11 Aragon    
4 dagen geleden door Aragon
0
Meld

@8 ja dat zal het zijn, alle dikkerdjes de trein uit!

12 Olivina    
3 dagen geleden door Olivina
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Sixpack door stroopwafel
Een killerbody krijgen, daar moet je toch voo...

6 uur geleden door RTL Nieuws

Als het over racisme gaat, hebben witten het...
Vorige week ging ik een kijkje nemen bij een...

14 uur geleden door Brynnar

Wat staat er al decennialang, ieder jaar weer...
OproepZelfgetrokken kippensoep, pasteitjes me...

8 uur geleden door 120db

Europees Parlement eist in resolutie afschaff...
Het heerlijk avondje is gekomen, maar wel zon...

14 uur geleden door Moskowfiets

Freek de Jonge overweegt vluchtelingen in hui...
Zelf zegt hij bewust minder te consumeren, zo...

13 uur geleden door Ruud100


ADVERTENTIE


Laatste reacties
de gezonde roker
Trump gaat de geschiedenisboeken in als de vi...
@260 Plussen, beminnen....

1 minuut geleden door de gezonde roker

Bollieboos
Opstelten greep persoonlijk in bij communicat...
En het Openbaar Ministerie is corrupt en heel...

1 minuut geleden door Bollieboos

Sjaak Trekhaak
Trump gaat de geschiedenisboeken in als de vi...
@251"De impeachment doet de Trump approval ...

1 minuut geleden door Sjaak Trekhaak

Violier
Trump gaat de geschiedenisboeken in als de vi...
Iemand al een idee wat Giuliani in de Oekraï...

1 minuut geleden door Violier

DagmarA
Man (62) uit Bergambacht vermist: 'We maken o...
@1Zum kotzen, uw reactie.Nondeju...

2 minuten geleden door DagmarA

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig