Direct naar artikelinhoud

‘Sardientjes’ op de Dam willen laten zien: Italië is meer dan populisme

Bij een protest van de Italiaanse beweging 6000 Sardines verzamelden zich zaterdagmiddag volgens een deelnemer zo’n vierhonderd mensen. De groep wil aandacht vragen voor de politieke situatie in Italië.

De demonstratie van 6000 Sardines op de Dam.Beeld Giuseppe Spanó

De demonstranten stonden op de Dam met zelfgemaakte borden in de vorm van sardientjes. De vis is het symbool voor de protesten, die in Bologna begonnen en deze maand in verschillende Italiaanse steden en onder meer in Berlijn, New York en Amsterdam plaatsvonden.

De Sardines ageren tegen het populisme van onder meer Matteo Salvini, de voormalige Italiaanse vicepremier en partijleider van Lega, en willen laten zien dat er ook een ander Italië bestaat. “We kunnen de draak van het populisme verslaan met onze hersenen, met ideeën,” vertelde een van de oprichters van de beweging Mattia Santori eerder deze week aan The New York Times

‘Allerlei politieke achtergronden’

Giuseppe Spanó (27), geboren op Sardinië maar sinds een aantal jaar woonachtig in Amsterdam, was zaterdagmiddag op de Dam aanwezig. Het gezelschap was gemengd, vertelt hij. “We zijn anti-Salvini, maar verder hangen we geen politieke partij aan en gebruiken we ook geen politieke symbolen. Er waren mensen van allerlei politieke achtergronden aanwezig.” 

Wat hen bindt: boosheid. “We zijn zo moe van de politiek in Italië. We moeten iets doen tegen het racisme en de haat die het land overnemen.” 

De naam 6000 Sardines heeft niets te maken met Spanó’s geboorteplek, maar verwijst naar het ontstaan van de beweging. “Het eerste protest in Bologna was op een plein waar maximaal zesduizend mensen pasten. Maar er kwamen er veel meer. Ze stonden als sardientjes in een blik op elkaar.” Volgens Spanó staat de vis daarom symbool voor saamhorigheid. “Toen ik op de Dam stond, besefte ik hoeveel ik gemeen had met de mensen daar om me heen.”

Demonstrerende Italianen op de Dam.Beeld Giuseppe Spanó
‘Allerlei politieke achtergronden’
Beeld Giuseppe Spanó