‘De SUV heeft zijn langste tijd gehad’
Volgens Scott Keogh, CEO van de Amerikaanse Volkswagen-divisie, heeft de nieuwe generatie automobilisten langzaam maar zeker de buik vol van SUV’s. Keogh beweert dat er een grote tegenbeweging op komst is, waar de markt zich maar beter op kan voorbereiden.
De hoge, van terreinwagens afgeleide SUV's zijn al jaren favoriet bij autokopers, ook in Nederland. Veel autobouwers blijven dan ook massaal investeren in de ontwikkeling van nieuwe (lees: elektrische) SUV-modellen, waardoor analisten voorspellen dat het segment de komende 3 à 4 jaar nog zo’n 30 procent zal groeien.
Maar nota bene in Amerika, waar ze nooit moeite hebben met grote auto's, klinkt nu een tegengeluid. Scott Keogh, CEO van Volkswagen Amerika, voelt dat de markt aan het veranderen is. De vorige generatie heeft er volgens hem voor gezorgd dat we de MPV ten grave hebben gedragen in het voordeel van de SUV, maar de nieuwe generatie ‘influencers’ onder de autokopers zou in de VS de voorkeur geven aan klassiekere carrosserievormen.
Twijfel
Of de Amerikaanse markt voor SUV's écht zal inkrimpen, valt overigens nog te betwijfelen. Het interview werd namelijk afgenomen in het kader van de autoshow van Los Angeles, waar Volkswagen met de elektrische ID. Space Vizzion (foto onder) ‘toevallig’ een klassieke stationwagon op het podium bracht. Keogh was er dan ook als de kippen bij om de flexibiliteit van Volkswagens elektrische MEB-platform te roemen, waardoor Volkswagen naar eigen zeggen razendsnel kan inspelen op veranderende marktbehoeften.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze nieuwe SUV gaat over de top: Mercedes-Maybach GLS
-
auto-expert17
Auto-expert Niek Schenk onthult: met deze knop bespaar je 10 procent meer brandstof
Moet je bij het gebruik van airco in de auto nou wel of niet de recirculatie inschakelen, vraagt lezer Bart van Dijk zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies? -
RIJ-IMPRESSIE
‘Compacte’ Mercedes-Benz GLB is helemaal zo compact niet
Aan de groei van het SUV-segment lijkt geen einde te komen. Bij Mercedes-Benz is één op de drie verkochte auto’s inmiddels een crossover of SUV. En dat aandeel zal blijven stijgen. De nieuwe GLB, die een stuk compacter oogt dan hij eigenlijk is, draagt nu ook zijn steentje bij. -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen.
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
-
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem. -
Elektrische SUV van Nissan in aantocht
Het lijkt erop dat de elektrische Nissan Leaf binnenkort gezelschap krijgt van een elektrische SUV in het formaat van de Qashqai.
-
AUTOTEST
Test Hyundai Santa Fe: vlaggenschip met reusachtige ruimte
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’