Denk mist Mohamed-voornamen in lesmateriaal

19 November 2019, 15:32 uur
Algemeen
mainImage
Inzet: raadslid Yigit (Denk)

De Turkse moslimpartij Denk vindt dat lesmateriaal in schoolboeken een afspiegeling moet zijn van de samenleving. Het Rotterdamse raadslid Yigit zegt op de Wolfert van Borselenschool leerling Mohamed te hebben gesproken, die zijn voornaam niet vaak in schoolboeken voorkomt, ‘’waardoor hij een slecht gevoel krijgt en het voor hem voelt alsof hij niet bij Nederland hoort en geen Nederlander is.’’

Yigit wil van onderwijswethouder Kasmi horen of hij het met Mohamed eens is en óók vindt dat de stereotiepe beelden en namen een negatieve invloed hebben op het eigenbeeld van kinderen en het beeld van kinderen over de samenleving zoals in het geval van Mohamed en de andere leerlingen in de klas van de Wolfert van Borselen school?

Denk is op de gedachte gekomen om deze vragen aan het stadsbestuur voor te leggen naar aanleiding van recente berichtgeving van het NOS Jeugdjournaal, waaruit bleek dat onderzoekers de schoolboeken uit de brugklas hadden bekeken en waren gaan tellen. ‘’Ze kwamen erachter dat op plaatjes en foto’s minder vaak een meisje staat en dat ook in de tekst minder vaak vrouwennamen worden gebruikt. Vrouwen zijn systematisch ondervertegenwoordigd in deze boeken. Wij vinden dat dit het stereotype versterkt dat vrouwen er minder aan toe doen dan mannen’’, aldus Yigit.

‘’In de schoolboeken zijn er ook relatief weinig personen met een niet-Westerse achtergrond. In de schoolboeken staan namelijk veelal typische Nederlandse namen’’, vervolgt hij en voegt eraan toe dat dit een conclusie is van een hoogleraar maatschappelijke vraagstukken jeugd bij de Universiteit Leiden. ‘’Bij het kijken naar etniciteit is de bevolking niet representatief.’’