Direct naar artikelinhoud
nieuwshandelsoorlog

Trump lijkt kans te laten schieten op importheffing Europese auto’s

De kans lijkt verkeken dat Washington importheffingen kan opleggen aan auto’s uit Europa of Japan op basis van een beschermingswet uit 1962. Volgens Amerikaanse rechtsgeleerden heeft president Trump de termijn daarvoor laten verstrijken. Trump zou invoertarieven tot 25 procent hebben willen opleggen.

Auto’s van Volkswagen wachten op transport in Emden.Beeld EPA

Maar Trump heeft, al dan niet met opzet, de invoering van de heffing niet opnieuw uitgesteld, zoals hij mei wel deed. Toen besloot de president dat er een half jaar werd uitgetrokken om verder te kunnen onderhandelen, zonder dat de maatregelen werden ingevoerd. Maar nu hij heeft nagelaten de termijn opnieuw te verlengen, is de kans op toepassing van deze wet zo goed als verkeken, stellen juristen. 

Het Witte Huis zal mogelijk nieuwe manieren moeten bedenken om eventuele heffingen te kunnen invoeren. ‘Als hij nu geen strafmaatregelen oplegt, is de zaak gesloten’, stelt rechtsgeleerde Jennifer Hillman, die in de jaren negentig namens Washington onderhandelde bij een dreigende textieloorlog met China,  tegenover persbureau Reuters.

De deadline voor uitstel is vorige week is verstreken. Er waren al langer aanwijzingen dat de VS zouden afzien van heffingen op buitenlandse auto’s. Begin deze maand liet afzwaaiend voorzitter Juncker van de Europese Commissie al weten aan de Süddeutsche Zeitung dat de sancties er niet zouden komen. 

Felle protesten

In Europa leidde het argument voor de autoheffingen – volgens Trump zou de import van auto's de nationale veiligheid in gevaar brengen – tot felle protesten. De Duitse kanselier Merkel typeerde de maatregelen begin dit jaar als dwaas. ‘De grootste fabriek van BMW staat niet in Beieren, maar in South Carolina. Dus dat ze een bedreiging vormen voor de nationale veiligheid is schokkend’, zei Merkel destijds. Ook in de Verenigde Staten klonk kritiek: Amerikaanse autobouwers keerden zich tegen de maatregel, omdat die ook in de VS banen zou kosten, met name bij toeleveranciers.

Dat de kans op strafmaatregelen is geslonken, blijkt ook uit een besluit van het Amerikaanse hof voor internationale handel , dat maandag in een vergelijkbare zaak oordeelde dat Trump de termijn voor de invoer van een heffing van 50 procent op Turks staal heeft laten verlopen. Hierdoor kan ook die maatregel, die gestoeld is op dezelfde beschermingswet, niet meer ingevoerd worden.

Autoverkopen Europa trekken aan

De verkoop van auto's trekt aan: in de maanden september en oktober reden er zoveel personenwagens de showrooms uit, dat de achterstand ten opzichte van vorig jaar op een haar na is ingelopen. Na een dramatische eerste helft zijn de verkopen nu nog maar 0,7 procent lager, aldus de Europese autokoepel Acea.

Vooral oktober was een topmaand, met een plus van 8,7 procent op jaarbasis. Dat deze maand zo goed was, komt vooral doordat oktober 2018 bijzonder matig was. Dit kwam door de invoering van nieuwe uitstootregels. Veel fabrikanten hadden niet voldoende van hun modellen onderworpen aan de nieuwe emissietest, waardoor ze nee moesten verkopen. 

Tot november werden in de Europese Unie een kleine 13 miljoen auto’s verkocht. Het succes gaat aan Nederland voorbij: hier is sprake van een daling met ruim 6 procent op jaarbasis, tot een kleine 390 duizend nieuwe voertuigen.