De bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad zijn ongegrond verklaard, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 meter naar 2.700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven ook geschikt voor zwaardere typen vliegtuigen.
Twee akkerbouwers en de Vogelbescherming waren in beroep gegaan tegen de plannen bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Zij vonden dat omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven die daar leven, gevaar zouden lopen.
Volgens de uitspraak heeft de gemeenteraad de zekerheid verkregen dat de natuur van de omliggende gebieden van de luchthaven niet aangetast zal worden door de geplande uitbreiding. De zogenoemde instandhoudingsdoelen voor de bruine en blauwe kiekendieven in de Oostvaardersplassen komen niet in gevaar.
Er is geen hoger beroep meer mogelijk tegen de uitspraak van de Raad van State.
Korte en middellange vluchten
Het is de bedoeling dat Lelystad Airport korte en middellange vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Lelystad Airport is eigendom van Schiphol.
Vanaf 2018 zou Lelystad rond de tweeduizend vluchten gaan verwerken. Dit moet na vijf jaar oplopen naar tienduizend.
Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden.
Verheugd
Schiphol is dan ook verheugd over de uitspraak. Die schept volgens het luchthavenbedrijf duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot de vakantieluchthaven van Nederland. ''Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland'', aldus Schiphol.
De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. ''Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen'', aldus een woordvoerder.
Oorspronkelijk hadden al volgend jaar de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek evenwel dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen. Het lukt niet om de aanpassing van de vertrek- en naderingsroutes tijdig op orde te krijgen.