"Barbershops zijn een soort mancaves waar vrouwen niet mogen komen en mannen onder elkaar zijn", zegt Jeanimee Daal, woordvoerder van de Barber Battle Nederland, een jaarlijkse competitie tussen barbiers. Vorige week werd die wedstrijd voor de zevende keer georganiseerd. "In de barbershop voelen mannen zich meer thuis dan tussen de vrouwen in een kapperszaak."
"Er hangt een stoere mannensfeer in de barbershop", zegt Conny Eussen, woordvoerder van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO). Die organisatie zag het aantal barbierszaken in vijf jaar tijd stijgen tot 1.022 zaken. Die stijging blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel en het CBS. Barbershops blijven een klein deel uitmaken van de totale kappersbranche, die uit 27.000 zaken bestaat.
"In een barbershop voelen mannen zich meer thuis dan in een kapperszaak", meent Jeanimee Daal. (Foto: GettyImages)
Inspelen op het 'mannenclubgevoel'
"Barbershops spelen goed in op het 'mannenclubgevoel'. Het zijn zaken die met veel hout en leer zijn ingericht. Er werken mannen met tattoos en er ligt soms een hond in de hoek", zegt Eussen.
Volgens barbier Brian van Dijk, die bij de Barber Battle op de derde plek eindigde, is het belangrijk dat klanten een bezoek aan de barbershop meer als een uitje zien dan als een klusje dat afgevinkt moet worden. "Wij werken met warme handdoeken met aromatische oliën die de klant op zijn gezicht krijgt. Daar gaan de poriën van openstaan en kun je gladder scheren, maar het werkt ook heel ontspannend. Ik hoor vaak van klanten dat ze speciaal daarvoor komen", zegt hij.
Met twee uur op het terras zitten ben je net zoveel kwijt als voor een behandeling bij de barbershop en daar zijn de drankjes bij inbegrepen.
Behandelingen bij een barbershop duren vaak ook langer dan een knipbeurt bij de kapper. Soms zit er ook een gezichtsbehandeling met warme oliën of een massage van de hoofdhuid, kruin, nek en schouders bij inbegrepen. In een barbershop in Zutphen kunnen klanten ook twintig minuten zonnen onder de zonnebank. Alles onder het genot van een kop koffie, een biertje of whisky.
"Je kunt wel twee uur op het terras gaan zitten, maar dan ben je net zoveel kwijt als tijdens een behandeling van tachtig minuten in de barbershop en daar zitten de drankjes er al bij in", zegt Van Dijk.
Kappersbranche wordt diverser
De opmars van de barbershop gaat hand in hand met de groei van gespecialiseerde opleidingen tot herenkapper en barbier. Voorheen moesten jongens op de kappersopleiding nog krulspelden leren zetten, opsteken, verven en permanenten. Daardoor haakten veel jongens af. Nu richten meer opleidingen zich specifiek op het stylen van mannenkapsels en baarden.
De kappersbranche wordt sowieso over de hele breedte diverser, zegt Eussen. "Iedereen wil wat anders. Je hebt nu kapperszaken op het station die in twee, drie minuten je haar föhnen of je snel een knipbeurt geven en je hebt zaken waar je verwend wordt met een massage en schoonheidsbehandelingen."