Dr. Gill Pratt, de CEO van het Toyota Research Institute, en een zelfrijdende Lexus LS
Volledig scherm
Dr. Gill Pratt, de CEO van het Toyota Research Institute, en een zelfrijdende Lexus LS © Toyota

‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

INTERVIEWTot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”

  1. Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
    PREMIUM

    Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieu­vrien­de­lij­ker

    Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”
    Den Haag