Nederlandse slachtoffers vliegramp Faro naar rechter uit vrees voor doofpot
Een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp bij Faro (1992) rammelt aan alle kanten. Dat zegt de advocaat namens 26 nabestaanden en overlevenden. Ze eisen maandag bij de rechtbank dat de drie deskundigen onder ede worden gehoord.
Slachtoffers van de ramp procederen al bijna zeven jaar tegen de Nederlandse staat. Ze vermoeden dat de oorzaak van de ramp in de doofpot wordt gestopt. De DC-10 van Martinair crashte op 21 december 1992 tijdens de landing op het vliegveld van het Portugese Faro. Daarbij kwamen 56 inzittenden om en raakten er 106 zwaargewond. In het toestel zaten vooral Nederlanders.
Zowel Martinair als de toenmalige Raad voor de Luchtvaart, onderdeel van de staat, wijt het ongeluk aan plotselinge extreme weersomstandigheden - regen en zware dwars- en valwinden - tijdens de landing. Maar de Portugese onderzoekers vonden daar op basis van de zwarte doos geen bewijs voor.
Fouten van piloten
Ondanks dat de slachtoffers al getekend hadden voor een schadevergoeding, gelooft een deel dat de Nederlandse autoriteiten bewust liegt over de toedracht. Zij schakelden een deskundige in, die na onderzoek concludeerde dat de piloten ernstige procedurele fouten hebben gemaakt. Ze hadden in die weersomstandigheden de landing moeten uitstellen of moeten uitwijken.
Uit archiefstukken blijkt dat de gezagvoerder bewust risico’s heeft genomen. Ook hebben bemanningsleden hun eerste – vaak tegenstrijdige - verklaringen later gewijzigd. De Raad voor de Luchtvaart heeft de Portugese onderzoekers onder druk gezet om de oorzaak van het ongeluk bij het slechte weer te leggen en niet bij de piloten. De Portugezen weigerden dat.
Eind 2012 stapten 35 slachtoffers – sommigen zijn inmiddels overleden of afgehaakt - naar de rechter. Die wilde van drie onafhankelijke deskundigen antwoorden op vragen over de landing van het ramptoestel. De twee Franse verkeersvliegers en een Duitse ingenieur kwamen in 2017 met hun rapport. Ze beantwoorden de vragen van de rechtbank niet.
Volgens Veeru Mewa (FTW Advocaten), die de slachtoffers bijstaat, staat het rapport vol fouten. ,,Er schort veel aan. Het is slecht onderbouwd. De deskundigen putten bijvoorbeeld uit bronnen zonder aan te geven welke bronnen, en maken met hun antwoorden duidelijk dat ze de radardata niet begrijpen.’’
Oorzaak van de ramp wordt onder het tapijt geveegd.
Uit technische gegevens blijkt dat de piloten niet recht op de landingsbaan kwamen aanvliegen en op het cruciale moment vergaten gas terug te nemen. Mewa: ,,Dat gebruiken deze deskundigen niet in hun rapport. Het is eigenlijk vooral een bevestiging van het verhaal van de bemanning. Dat is buitengewoon teleurstellend. Door alles aan de weersomstandigheden te wijten, wordt de daadwerkelijke oorzaak van de ramp onder het tapijt geveegd.’’
Geen kennis van DC-10
Onanks twee tegenrapporten van door de slachtoffers ingeschakelde deskundigen, gaan de drie onderzoekers niet in op kritische vragen en opmerkingen. De slachtoffers twijfelen aan hun deskundigheid en objectiviteit. De staat laat zich adviseren door deskundigen die zelf niet over DC-10 ervaring beschikken.,,Hoe kunnen zij dan het gedrag van een piloot van een DC-10 beoordelen?’’ vraagt Mewa zich af. ,,Ik wil dat deze deskundigen kritisch bevraagd worden. De rechtbank moet correct en volledig geïnformeerd zijn om tot een goed vonnis te komen.’’
De slachtoffers zijn boos over de ‘ arrogante’ houding van de staat, die het deskundigenrapport ondersteunt en weigert inhoudelijk te reageren. ,,Veel vragen zijn niet beantwoord. De slachtoffers voelen zich misleid. Als ze toen hadden geweten dat de fout bij piloten lag, hadden ze de deal niet geaccepteerd’’, zegt Mewa:
,,Nog steeds worden mensen psychisch behandeld. Mijn cliënten zijn ervan overtuigd dat de waarheid niet is gesproken en dat bewust informatie is achtergehouden. Dat frustreert heel erg en bij een aantal cliënten verstoort dat de rouwverwerking.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Jenik (27) werd vermoord na nieuwjaarsfeest: justitie zet nu unieke stap tegen gevluchte verdachte
Rotterdam, Capelle aan den IJssel -
PREMIUM
Het bekende autokleed moest op de schop, vond Lior: Ikea is enthousiast over zijn ontwerp
Bij vrijwel elk gezin ligt-ie op de vloer in de kinderkamer: een speelkleed waar kinderen over rond kunnen rijden met autootjes. Dat geeft een verkeerd signaal, vindt planoloog en Rotterdammer Lior Steinberg. Hij ontwierp een speelkleed met fietspaden, treinsporen en veel groen. Maar wat vindt Ikea daar eigenlijk van? En komt het kleed ook daar in de winkel te liggen?Rotterdam -
suriname
Nazaten ‘tot koelie gemaakten’ willen excuses van koning Willem-Alexander: ‘Hoog tijd voor erkenning’
Na de afschaffing van de slavernij werden tienduizenden Hindoestaanse contractarbeiders, ook wel koelies genoemd, uitgebuit op Surinaamse plantages. Nazaten eisen excuses van koning Willem-Alexander voor het onrecht dat hun voorouders is aangedaan. Dat schrijven vier vooraanstaande vertegenwoordigers van de Hindoestaanse gemeenschap in een open brief op deze site. -
PREMIUM
Overlevenden vliegramp Faro: 'Altijd weer angst bij landing'
Dit jaar wordt in Laren voor de laatste keer de vliegramp in Faro herdacht, morgen 25 jaar geleden. Ineke Kemper en haar partner Teresa Rosa overleefden de crash. -
podcast weiteveen
Richard K. was vaker ‘overprikkeld’ door herseninfarct en tia: ‘Kan escape zijn om niet levenslang te krijgen’
Sportschutter en jager Richard K. was vaker ‘overprikkeld’ omdat hij eerder een herseninfarct en meerdere tia’s heeft gehad. Daardoor greep hij op de dag van de Weiteveense moorden mogelijk sneller naar zijn vuurwapen, stelt zijn advocaat Justus Reisinger. Over die verklaring is veel verbazing bij de nabestaanden, zegt Sébas Diekstra, de advocaat van de familie van Ineke, in een nieuwe aflevering van de AD-podcast Weiteveen. ,,Voor hen is dit een duidelijk teken dat K. nu alles op alles probeert te zetten om onder levenslang uit te komen.”
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
-
-
PREMIUM
Timmermans stelt formatiedeadline aan rechtse onderhandelaars: vóór 1 juni moeten ze eruit zijn
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans stelt een harde deadline voor de vier rechtse partijen. ,,Als PVV, VVD, NSC en BBB er op 1 juni niet uit zijn, moeten ze naar alternatieven kijken. Niet naar nieuwe verkiezingen.” Timmermans wil zelf pas aan tafel als VVD en NSC serieus met hem willen praten. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw.
-
Emotionele laatste herdenking vliegramp Faro
-
lezersvragen
Hoe weet je of je kind gepest wordt en hoe stop je pestgedrag? Expert geeft antwoord
Vrijdag is het de Dag tegen pesten, een belangrijk onderwerp dat nog altijd ontzettend leeft. Ook onder u, de lezers. Er kwamen massaal vragen binnen. Patricia Bolwerk van Stop Pesten Nu beantwoordt een selectie. -
-
28
Reacties op kabinetsformatie: ‘Ik ben niet links of rechts, ik ben ervoor dat politici ons land gaan leiden’