Het wrak van de DC-10 van Martinair ligt op de landingsbaan van Faro, op 22 december 1992.
Volledig scherm
Het wrak van de DC-10 van Martinair ligt op de landingsbaan van Faro, op 22 december 1992. © Hollandse Hoogte / Fotografie René Bouwman

Nederlandse slachtoffers vliegramp Faro naar rechter uit vrees voor doofpot

Een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp bij Faro (1992) rammelt aan alle kanten. Dat zegt de advocaat namens 26 nabestaanden en overlevenden. Ze eisen maandag bij de rechtbank dat de drie deskundigen onder ede worden gehoord.

  1. Richard K. was vaker ‘overprik­keld’ door hersenin­farct en tia: ‘Kan escape zijn om niet levenslang te krijgen’
    podcast weiteveen

    Richard K. was vaker ‘overprik­keld’ door hersenin­farct en tia: ‘Kan escape zijn om niet levenslang te krijgen’

    Sportschutter en jager Richard K. was vaker ‘overprikkeld’ omdat hij eerder een herseninfarct en meerdere tia’s heeft gehad. Daardoor greep hij op de dag van de Weiteveense moorden mogelijk sneller naar zijn vuurwapen, stelt zijn advocaat Justus Reisinger. Over die verklaring is veel verbazing bij de nabestaanden, zegt Sébas Diekstra, de advocaat van de familie van Ineke, in een nieuwe aflevering van de AD-podcast Weiteveen. ,,Voor hen is dit een duidelijk teken dat K. nu alles op alles probeert te zetten om onder levenslang uit te komen.”