Kia Niro Hybrid: groot succes krijgt kleine update
RIJ-IMPRESSIEDe Kia Niro Hybrid was de populairste hybride-auto van Nederland in 2017 en 2018. Dankzij een facelift moet dit in 2019 zo blijven. Het design, de veiligheidssystemen en het multimediasysteem zijn weer helemaal up-to-date.
De voordelen van de Kia Niro Hybrid klinken veel mensen als muziek in de oren. Het is een suv (dus hoog zitten) met een hybride aandrijflijn (dus zuinig) van Kia (dus 7 jaar garantie). Je herkent het vernieuwde model aan zijn pijlvormige dagrijverlichting en de eveneens van de e-Niro afgekeken dichte ‘tijgerneusgrille’. Ook nieuw zijn de 18-inch lichtmetalen wielen met kriskrasspaken. Het moderne smoelwerk en de fraaie wielen veranderen echter weinig aan onze mening over het design: niet mooi, niet lelijk, maar ergens tussenin. De Niro Hybrid stoot niemand tegen het jaloerse been.
Groot beeldscherm
Onze testauto beschikt over het nieuwe infotainmentsysteem met een fors touchscreen van 10,25 inch. Het scherm is extra breed, heeft een split-screenfunctie en kan met twee telefoons tegelijkertijd verbonden zijn via Apple CarPlay of Android Auto. UVO Connect heeft niets met vliegende schotels te maken, maar gaat wel door de lucht. Het systeem gebruikt de ingebouwde simkaart en een draadloze internetverbinding om actuele verkeersinformatie, weersverwachtingen en brandstofprijzen op te vragen. Dankzij de split-screenfunctie kun je dus gelijktijdig de navigatie-instructies en de weersverwachtingen voor de plaats van bestemming volgen.
Anders dan de heersende trend steekt het nieuwe aanraakscherm niet hoog uit het dashboard. Is dat een gemis? Een hoog scherm is weliswaar geweldig voor de afleesbaarheid, maar ongemerkt leidt het ook af. In de Niro is het zicht over het vlakke dashboard vrij van stoorzenders. Vlak onder de rand begint meteen het touchscreen, de ventilatieroosters zitten daar weer onder. Je moet expres naar beneden kijken om de navigatiekaart te bestuderen, dus doe je dat minder vaak. Het geeft ons rust.
Rijden in Eco of Sport
De Niro Hybrid heeft maar twee rijprogramma’s om uit te kiezen: Eco en Sport. Er is geen Normaal-stand. In de praktijk rijden we het grootste deel van de tijd in de Eco-stand en alleen als het nodig is, roepen we de hulp in van de Sport-stand.
In de Eco-stand bepaal je met de flippers achter het stuur hoe krachtig de auto afremt op de motor (regenererend remmen). De energie die hiermee wordt teruggewonnen, gaat in het accupakketje van 1,56 kWh. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. Het voelt als een overwinning wanneer de letters ‘EV’ groen oplichten in het digitale instrumentarium (optie). Dan rolt de Niro Hybrid kortstondig uitstootvrij. De uitdaging is om het volgende stoplicht te halen. En dan het licht daarna.
Om de Sport-stand in te schakelen, druk je de grote keuzehendel van de automaat met een armzwaai naar links. Vlammen schieten door het instrumentarium en de versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt direct een stapje terug. Geen twijfel mogelijk: de sportstand is geactiveerd. Je voelt het verschil meteen. De Niro reageert sneller op gasbevelen en accelereert met een enthousiasme waarvan je niet wist dat hij het in zich had. Erg handig als je even snel wilt inhalen of moet invoegen op een snellere rijbaan. In de Sport-stand gebruik je de flippers achter het stuur om handmatig te schakelen. Ben je uitgeraasd, dan zet je de pook weer naar rechts. De automaat schakelt op en de rust keert terug.
Zuinig rijden
Het idee van een hybride aandrijflijn is dat je zuinig rijdt zonder daar bewust mee bezig te zijn. Je hoeft de Niro Hybrid dan ook niet op te laden (er bestaat wel een Niro Plug-in Hybrid) en hoewel je het regenererend remmen zelf kunt regelen met de flippers, is er ook een automatische stand. Kia voorspelt dat je in de stad de laagste verbruikscijfers te zien krijgt. Maar hoe zuinig is de populaire cross-over nu helemaal als je veel snelwegkilometers maakt?
Op de snelweg valt op dat de adaptieve cruisecontrol niet alleen remt tot stilstand, hij laat de auto ook weer optrekken als het fileverkeer weer begint te rijden. De auto kan ook zelfstandig sturen, maar aangezien je toch je handen aan het stuur moet houden, doen we dat liever zelf. Na een paar lange ritten waarbij we niet krampachtig zuinig rijden, komt het gemiddelde verbruik uit op 5,7 l/100 km, oftewel 1 op 17,5. Een prima waarde, maar niet iets waarover je opschept tijdens de buurtbarbecue. Benieuwd hoe dicht we bij het opgegeven verbruik van 4,3 l/100 km (of 3,7 liter met 16-inch wielen) kunnen komen, houden we de rest van de week het verbruik in gaten. Zonder moeite klokken we 4,7 liter, of 1 op 21,1. Kijk, dat lijkt er meer op.
Nu we erop gebrand zijn om in de stad zo veel en zo vaak mogelijk volledig elektrisch te rijden, storen we ons aan de benzinemotor die soms ‘onnodig’ aanspringt. In het accupakket zit stroom genoeg en we rijden rustig. Waarom verpest hij dan toch de uitstootvrije feestvreugde? Een andere ergernis is het luide genagel dat de 1,6-liter viercilinder laat horen na een koude start. Koop je verdorie een zuinige hybride, rijd je elke ochtend toch met kabaal de straat uit. Dat neemt niet weg dat de Kia Niro Hybrid met zijn hoge zitpositie en laag verbruik een verstandig en comfortabel totaalpakket is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
Rij-impressie
Nieuwe Toyota RAV4 Hybrid: interessant alternatief voor diesels
De Toyota RAV4 is ’s werelds meest verkochte SUV. De nieuwe generatie is als benzine-hybride een interessant alternatief voor diesels. -
Video
Alweer een elektrische Kia: video-kennismaking met de nieuwe e-Soul
De nieuwe Kia e-Soul lijkt met een bereik van 452 kilometer en een prijs onder de 50.000 euro aantrekkelijk, maar ondervindt concurrentie in eigen huis met de Kia e-Niro. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn sociale netwerksite X.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
-
-
Elektrische auto's en hybrides zijn het betrouwbaarst, aldus Britse consumentenbond
Elektrische en hybride auto's verslaan hun benzine- en dieselconcurrenten, zo blijkt uit onderzoek onder 18.000 Britse auto-eigenaren. Land Rover en Renault zijn de minst betrouwbare automerken, concluderen de onderzoekers. -
auto-expert15
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken van een snelweg rijden? Dat vraagt lezer Klaas de Vries zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
-
De glazen bol van Kia: is een elektrische auto echt het schoonst?