Fries Museum wilde geen paardenhart in kunstwerk

FOTO ARCHIEF LC

FOTO ARCHIEF LC

Het Fries Museum oefende deze zomer druk uit op kunstenaar Éric van Hove om geen paardenhart in zijn kunstwerk, de Fryske motor, te stoppen. Op de plek waar het gebalsemde hart had moeten komen, rust nu een lege pot.

In de documentaire Hert en siel die journalist Bart Kingma van Omrop Fryslân over het Fries-Marokkaanse kunstproject Fenduq maakte en die vrijdagmiddag op het Noordelijk Film Festival in première ging, wordt duidelijk dat het Fries Museum deze zomer terugdeinsde voor een plan van de kunstenaar.

Van Hove wilde in het binnenste van het Friese motorblok, op ambachtelijke wijze gemaakt door ambachtslieden van over de hele wereld, een glazen pot stoppen met daarin het gebalsemde hart van een Fries paard dat een natuurlijke dood was gestorven.

Lees ook LC+ | Fries Museum wilde paardenhartkwestie verzwijgen

Daarmee zou hij het kunstwerk ‘bezielen’, een term die centraal staat in zijn werk. Ook wil hij op die manier ‘werelden bij elkaar brengen’. In het museumteam was men echter bang dat er ophef zou komen en dat dierenactivisten zich zouden roeren.

Kingma laat in zijn film een voicemailbericht horen van Van Hove. De kunstenaar klinkt kwaad. Hij zegt dat het museum ‘hypersensitive’ is vanwege ‘animal rights’ en dat het paardenhart er niet komt. ,,Ze zeggen: ‘Wij hebben betaald’. Ik ben er klaar mee.’’ Einde bericht.

Volgens museumdirecteur Kris Callens is de kunstenaar niets verboden. ,,Éric is vrij om te doen wat hij wil, maar we hebben er wel een stem in. Wij maken wel deel uit van het gesprek.’’

Lees ook LC+ | De Fryske motor: liefde voor het ambacht op tentoonstelling Fenduq