Premier Rutte verwacht niet deze week, maar volgende week met een oplossing te komen voor het stikstofprobleem. "We werken heel hard aan een aanpak, maar het is technisch heel complex", zegt Rutte. Volgens bronnen ligt snelheidsverlaging op tafel maar ook maatregelen om vervuilende dieselauto's van de weg te krijgen.
De hele middag heeft de coalitie vergaderd over de kortetermijnaanpak van het stikstofprobleem zodat de woningbouw weer door kan gaan.
Verlaging onvoldoende
Snelheidsverlaging is één van de maatregelen die op tafel ligt. Als het kabinet ervoor kiest alleen de snelheid op de wegen binnen 3 kilometer van beschermde natuurgebieden te verlagen, levert dat onvoldoende stikstofverlaging op om de woningbouw helemaal vlot te trekken.
Dat hebben deskundigen van het RIVM duidelijk gemaakt aan de ministers Schouten (Landbouw) en Van Veldhoven (Milieu), melden Haagse bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.
Ruimte om te bouwen
Vrijdag lekte al een RIVM-notitie uit waaruit bleek dat een landelijke snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur zoveel stikstofruimte oplevert dat er volgend jaar 75.000 woningen gebouwd kunnen worden.
Vandaag kwam het RIVM met een doorrekening van een andere variant waarbij alleen de snelheid wordt verlaagd op wegen binnen drie kilometer van Natura 2000-gebieden. Volgens een ingewijde levert dat maar de helft minder stikstofuitstoot op.
Dat betekent niet dat er dan ruimte vrijkomt om 37.500 woningen te bouwen. Dat hangt namelijk af van waar die woningen gebouwd zouden moeten worden: in de buurt van een natuurgebied of niet.
Voedermix voor koeien
Een andere maatregel die kan helpen om de stikstofuitstoot te verminderen is een voedermix voor koeien. De dieren zouden daardoor minder schadelijke stoffen uitpoepen en -ademen. Volgens de deskundigen duurt het tenminste een half jaar voordat dit effect heeft.
Ook het uitkopen van boeren draagt pas op langere termijn bij aan de vermindering van stikstof.
Oude diesels afstoten
Verder circuleren volgens ingewijden in kabinetskring ook voorstellen om ouderwetse dieselvoertuigen die de overheid nog gebruikt, af te stoten en om de belasting op oude, vervuilende diesels te verhogen. Dit soort maatregelen moeten ervoor zorgen dat oude diesels zo spoedig mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.
Maar ook die maatregelen leveren pas op langere termijn iets op.