Waarom de massa media zwijgen nu de wereld in brand staat? – deel 1 –

123r

Veel mensen spreken hun verbazing erover uit dat in deze periode van grote onrust en talloze demonstraties de massa media hierover weinig of niets berichten. Om dat te kunnen verklaren moeten we kijken op welke manier de macht in de wereld verdeeld is en hoe dit uitwerkt in de media. Anders gezegd het verhaal van media manipulatie en propaganda.

Nieuws

Volgens de Amerikaanse professor in de politieke sociologie Phillips in zijn boek “Giants” zijn de media een van de zogenaamde ‘facilitators’. Dat werkt als volgt.

Het Atlantic Council, met vertegenwoordigers uit de NAVO-landen, is een club met hoog veiligheidspersoneel, investeerders  en  mensen uit het bedrijfsleven. Dit zijn de beleidsmakers. Zij huren op hun beurt grote Public Relations adviesbureaus in (de grote drie Omnicom Group, IPG en WPP) die weer samenwerken met een paar honderd kleine PR bureaus. Zij maken persberichten als ondersteuning van het uitgezette beleid voor regeringen en ministeries.

De media (waaronder de Amerikaanse grote zes: AT&T, Comcast, CBS, Disney, Fox en Viacom) sturen deze persberichten als nieuws de wereld in. Tachtig procent van de nieuwsberichten zijn op deze manier voorbereid door PR bureaus (en dus niet verzameld in onafhankelijkheid door journalisten).

Manipulatie

Volgens Phillips voeren de drie wereldspelers, de Public Relations en Propaganda bedrijven, WPP, Omnicom Group en Interpublic Group en de media giganten samen een onophoudelijke ideologische aanval op het denken van de massa.

Voortdurend moedigen zij
(1) de aanschaf van goederen en consumptie aan,
(2) verlangen naar een leven in luxe,
(3) angst voor anderen – terroristen, criminelen en anderen gebrandmerkt als bedreiging,
(4) steun aan de politiestaat,
(5) acceptatie van een permanente oorlog tegen het terrorisme,
(6) het idee dat particuliere ondernemingen een essentieel onderdeel vormen van de democratie.

Zo heeft de voortdurende “War on Terror” nodig dat deze continu onder de aandacht blijft van het publiek. Op dezelfde manier zoals zij een “gewone oorlog” als product promoten.

Dus de functie van de media is die van facilitator, om het kapitalisme te beschermen zodat de reuzen investeerders ongestoord hun gang kunnen gaan. Terwijl de media suggereren aan objectieve nieuwsvoorziening te doen.

Voorbeeld van manipulatie

Om er voor te zorgen dat het Amerikaanse volk zich achter de Eerste Golfoorlog zou scharen, vertelt Phillips hoe een van de machtige PR bureau’s met een gefingeerd gebeurtenis kwam. Een jonge vrouw vertelt voor de tv een verschrikkelijke misdaad van Iraakse soldaten. Deze zouden zijn geïnfiltreerd in Koeweit en daar baby’s uit de couveuses hebben gehaald en op de koude vloer hebben laten sterven.

Wat het publiek niet wist was dat het optreden van de dame was gecoördineerd door het Witte Huis, uitgevoerd door het PR bureau voor de Koeweitse regering.

Machtsverhouding

Volgens Peter Phillips, die hiernaar enkele jaren onderzoek heeft gedaan, zijn er zo’n twee a drieduizend miljardairs wiens vermogen wordt beheerd en belegd door 17  investeringsmaatschappijen met een gezamenlijk kapitaal in 2019 van 50.000.000.000.000 (50.000 miljard) dollar.

Deze maatschappijen worden geleid door zo’n 200 mensen die bepalen op welke manier dit geld geïnvesteerd wordt zodanig dat er voldoende winst mee wordt gegenereerd, want dat is de kern van het kapitalisme. De grootste is Black Water, die 6.000 miljard dollar te investeren heeft.

Dit totaal te investeren vermogen is echter zoveel geld dat weinig meer overschiet om in te kunnen investeren, aangezien de reuzen al 90% van de wereld bezitten. Vandaar dat dankzij privatisering van overheidswerken er objecten vrijkomen die kunnen worden opgekocht en waarmee winst kan worden gemaakt. Denk aan snelwegen, waterreserves, havens, vliegvelden, universiteiten, enzovoort. Oorlogen creëren ook ruimte tot geld verdienen en investeren. De 17 investeren namelijk ook in oorlog. Vandaar dat de VS permanent in oorlog is.

Phillips geeft uitdrukkelijk aan dat deze troepen er niet zijn om de democratie te beschermen, maar om de vrijheid van het kapitaal te garanderen. Zodat overal ter wereld ongestoord zaken kan worden gedaan. Naast het militaire overheidsapparaat wordt een groot leger van huurlingen ingeschakeld.

De investeringsgiganten hebben aandelen in 150 tot 200 multinationals. Die op hun beurt gebruikmaken van de wereldhandelsorganisatie WTO en het Internationale Monetaire Fonds IMF om hun kapitaal te vermeerderen. Amazon bijvoorbeeld is volgens de professor voor 56% bezit van de transnationale investeringsmaatschappijen.

De cirkel is weer rond doordat de investeringsgiganten ook aandeelhouders zijn in de multinationale mediabedrijven die het nieuws verzorgen.

Conclusie

Op het moment dat de wereld in brand staat door groeiende onrust en de berichtgeving hierover geen winst voor de transnationale investeringsmaatschappijen oplevert zal het massa nieuws daar ook niet of nauwelijks aandacht aan besteden. Het eeuwenoude spreekwoord ‘wiens brood men eet, wiens woord men spreekt’ kan niet beter worden uitgebeeld. Vergeet dus de traditionele journalistieke vrijheid.

Phillips zegt niet voor niets dat mensen de alternatieve media keihard nodig hebben, omdat zij spreken voor het gewone volk van de wereld, dat wordt gecensureerd en onderdrukt. Aan dat uitgangspunt warm ik me dan maar.

Rob Vellekoop, 28 oktober 2019

5 Comments

  1. Beste Rob,
    jouw site, die overeind is gebleven door
    jouw inzet en kundigheid,
    is van onschatbare waarde
    en ik hoop dat het moment van waarheid
    steeds dichterbij komt
    een compliment is hierbij
    zeker op zijn/haar plaats
    Nelleke

  2. Beste Rob,
    je doet zo belangrijk werk, ga zo vooral door
    ook al zijn er soms geen tot weinig reacties- steeds meer mensen lezen jou woorden
    Dankje, Avia

  3. daar sluit ik me volledig bij aan. Jij en o.a. door frankema en ellen vader van VACCINVRIJ, ad broere, jaap rameijer, willem felderhof, luca van dinter, Jordy zwarts, loes en frank ruesink, janneke monshouwer, alexander en sylvia belgraver en de mensen van follow the money zijn de bakens in deze moeilijke tijd van leugen en bedrog, moord en doodslag, haat en afgunst.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.