Direct naar artikelinhoud

Datalek bij bij klachteninstantie Schiphol

Door een datalek bij Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) wordt 11.000 omwonenden van de luchthaven geadviseerd hun wachtwoord te veranderen.

Datalek bij bij klachteninstantie Schiphol
Beeld ANP

Deze klachtendatabase van de luchthaven Schiphol zou volgens de bewonersdelegatie niet in orde zijn. Schiphol bevestigt dat de website van het BAS kwetsbaar was, ‘maar er zijn geen aanwijzingen dat er informatie van de site is onttrokken’, zegt een woordvoerder. Bij de Autoriteit Persoonsgegevens is melding gemaakt.

Door het datalek is de website offline gehaald en de mogelijkheid om in te loggen geblokkeerd. Omwonenden kunnen daardoor overlast niet melden.

Veel bewoners rondom Schiphol hebben last van hinder door vliegtuigen. Schiphol mag beperkt groeien, en dat is tegen het zere been van omwonenden. Het aantal klachten over het vliegveld steeg in 2018 snel. Het ging toen om in totaal 121.000 meldingen, het hoogste aantal sinds de oprichting van het BAS in 2007. Geluidsoverlast blijft een heikel punt in het overleg tussen Schiphol en omwonenden over groei van de luchthaven.

Onafhankelijkheid

De bewonersdelegatie vindt dat er daarnaast te weinig wordt gedaan met klachten van omwonenden. Vertegenwoordigde bewoners in de raad eisen dat de ‘klachtenprocedure wordt gemoderniseerd en er serieus werk moet worden gemaakt van informatie’. “Er moet een onafhankelijk bestuur komen bij het BAS,” zegt delegatieleider Matt Poelmans van de ORS. “Het is een instantie die volledig in handen is van Schiphol,” stelt hij.

De luchthaven benadrukt dat het BAS onafhankelijk te werk gaat. Het werd in 2007 opgericht op initiatief van Luchtverkeersleiding Nederland en de luchthaven Schiphol.