Onjuiste stikstofberekeningen? 'Alle stikstof van vliegtuigen daalt neer op aardoppervlak'

FOTO ANP

FOTO ANP

De depositie van stikstof die afkomstig is van vliegtuigen is in Nederland veel groter dan wordt verondersteld, stellen de samenwerkende burgercomités die verenigd zijn in de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) in een woensdag verstuurde brief aan de commissie Remkes.

De huidige stikstofberekeningen nemen de hoeveelheid stikstof mee die wordt uitgestoten door vliegtuigen tot een hoogte van 900 meter. Volgens de SATL, die zich baseert op een onderzoek van de Europese Commissie uit 2004, is dit onjuist, omdat ook de stikstofuitstoot die plaatsvindt boven 900 meter een negatief effect heeft op de kwaliteit van natuurgebieden.

SATL stelt dat juist vrijwel alle stikstof die vliegtuigen uitstoten, dus ook die op hoogten boven de 900 meter, uiteindelijk neerdaalt op het oppervlak.

Op basis van het onderzoek dat SATL heeft verricht, meent de actiegroep dat de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport op Natura2000-gebieden ‘veel te laag’ is. Naast de vliegtuiguitstoot is bovendien het wegverkeer ‘op onvolledige wijze’ meegenomen in de berekeningen.

SATL roept minister Carola Schouten van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit op om haar collega, minister Cora van Nieuwenhuizen, te vragen om de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport aan te laten vullen met de, volgens de actiegroep, nu niet berekende depositie van stikstof.