Test Peugeot 508 SW: verblind door de schoonheid
AutotestDe Peugeot 508 hatchback is met zijn sierlijke design een ware blikvanger, maar interieurruimte is niet zijn sterkste punt. Brengt de stationwagon daar verandering in?
Peugeot 508 SW PureTech (180 pk/133 kW), vanaf €43.040
De jongste generatie van de Peugeot 508 is met zijn originele en spannende vormgeving een van de opvallendste nieuwkomers van de afgelopen jaren. Hij is niet alleen als hatchback leverbaar maar ook als stationwagon, die SW heet.
In het interieur valt de i-Cockpit op die alle huidige Peugeots kenmerkt: je kijkt over het laag geplaatste sportstuur naar de meters van het instrumentarium. Verder valt op hoe dit merk zijn best doet om met een zorgvuldige selectie van materialen en afwerking de nodige kwaliteit neer te zetten. Mooi, maar minder handig is het dat sommige knoppen in mat aluminium stijl zijn afgewerkt. Daardoor kun je de letters en symbolen daarop soms moeilijk aflezen. Ook onhandig: de knoppen van de cruise-control op een stengel aan de stuurkolom, die achter het stuur schuil gaat.
Achterin valt deze Peugeot als gezinsauto voor de mand. Weliswaar biedt de SW meer hoofdruimte dan de hatchback, maar de beenruimte is nog altijd krapper dan bij de meeste concurrenten. Om hoofdruimte te winnen is de bankzitting laag geplaatst, waardoor de bovenbenen weinig worden ondersteund.
De bagageruimte biedt 530 liter inhoud in plaats van 487 liter in de hatchback: prima, maar er zijn stationwagons van dit formaat die meer bieden. De oorzaak? De huidige generatie van de SW is bijna 6 cm lager en 2 cm korter dan de vorige. Een deel van de inhoud is dus opgeofferd aan het design.
De sterke én soepele 1,6 liter viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 12) verricht goed werk. De achttraps automaat, die standaard is in deze versie, past er prima bij. Verder is de 508 nog steeds een van de fijnst rijdende auto’s in deze klasse. Prettig veercomfort wordt gecombineerd met adequate schokdemping. – Niek Schenk
PLUS
+ Bijzonder design.
+ Prima weggedrag.
+ Fijne stoelen.
+ Goed veercomfort.
+ Prima aandrijflijn.
MIN
- Soms onhandig.
- Beperkt zitcomfort achterin.
- Concurrentie biedt meer bagageruimte.
EINDCIJFER
6,8
CONCLUSIE
Van een stationwagon verwacht je vooral bedieningsgemak en ruimte. Wat dat betreft valt deze Peugeot tegen. Maar hij onderscheidt zich in positieve zin met karaktervol design, comfort en goede rijeigenschappen.
EXTRA TESTNOTITIES
In de het segment van de zakelijke middenklassers zijn de kopers verzot op stationwagons. Zolang die kopers inmiddels al niet gezwicht zijn voor een SUV, natuurlijk.
Met plezier duikt deze auto op snelheid een bocht in en hij laat zich met zijn stabiele weggedrag niet gauw van de wijs brengen.
Met hendels kan je de bank op afstand omklappen. Jammer alleen dat dit vervolgens tot een hoogteverschil in de laadvloer leidt.
Peugeot probeert zoveel mogelijk functies in het 10 inch grote beeldscherm onder te brengen. Voor de klimaatregeling blijkt dat een brug te ver. Je mist knoppen om snel iets in te kunnen stellen.
De veiligheidsgordels voorin zijn niet in hoogte verstelbaar.
Niet alleen achterin, ook voorin is de ruimtebeleving beperkt, door de schuin liggende voorruit en de dikke raamstijlen. Wel valt de goede kwaliteit van de stoelen op.
Da’s handig: grote bergvakken tussen de voorstoelen.
De Peugeot 508 SW staat met de geteste motorversie in de prijslijst vanaf € 43.040. Dan heeft hij het Blue Lease Active uitrustingsniveau. Getest is de extra rijk uitgeruste Blue Lease GT-line en die kost € 47.340. De GT-line is bijzonder luxueus aangekleed met veel designaccenten en halfleren bekleding. Alle gangbare veiligheidssystemen en rij-assistenten zijn aanwezig, inclusief volledige led-koplampen, en ook een 10 inch centraal beeldscherm met internetverbinding voor drie jaar, TomTom navigatie, MirrorLink, Apple CarPlay, Android Auto, DAB Plus digitale radio en een draadloos oplaadstation voor smartphones.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Peugeot laat zijn tanden zien met nieuwe 508
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
PREMIUM37
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
Trombose is een veel voorkomende aandoening: gemiddeld treft het ieder uur elf Nederlanders. Onbekendheid met de symptomen zorgt er soms voor dat trombose pas laat wordt herkend, en dat kan fataal zijn. Wat is trombose precies? Wat zijn de tekenen? En wanneer loop je risico om het te krijgen? Trombosespecialist Saskia Middeldorp legt het uit. -
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
De ANWB waarschuwt eigenaren en potentiële kopers van een bepaald type kinderzitje. Het gaat om de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist. Dit stoeltje presteert tijdens de frontale botsproef zo ondermaats dat de distributie ervan zelfs is opgeschort. -
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem.
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
-
-
-
PREMIUM
Nanocoating als ondoordringbaar magisch pantser voor je auto? ‘Werkt alleen tegen kleine krasjes’
Glascoating, keramische coating en nanocoating zijn allemaal termen die worden gebruikt voor het aanbrengen van een extra beschermlaag op je autolak. De wachttijden voor een behandeling zijn lang en het resultaat is prachtig, maar een wondermiddel is het niet. -
Rij-impressie
Peugeot 508 SW: aansprekende nieuwkomer
Heeft de zakelijke middenklasse-stationwagon nog bestaansrecht, nu de autokoper alle SUV’s en crossovers zo innig in de armen sluit? Volgens Peugeot wel degelijk. Van de kersverse 508 liet de SW-versie dan ook niet lang op zich wachten.
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Tom (27) heeft een nieuwe vriendin en plots spelen zijn prikkelbare darmen weer op
-
259
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
-
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’