De krant ondervroeg 160 voormalige DSB-klanten met een nog lopende schadeclaim tegen de bank van Dirk Scheringa.
Meer dan de helft van de ondervraagden (51 procent) zegt nog last van schulden te hebben en een meerderheid maakt zich zorgen over de persoonlijke financiële situatie.
Na het faillissement van de bank kwamen veel klanten in financieel zwaar weer terecht. Een deel van de DSB-klanten had leningen afgesloten die waren gekoppeld aan onduidelijke beleggingsproducten. Ook werden er te hoge hypotheken afgesloten op huizen die minder geld waard bleken te zijn.
Schuld van sommige gedupeerden toegenomen
De Volkskrant noemt voorbeelden van gedupeerden die nog vele jaren aflossingen moeten doen aan Finqus, de opvolger van de failliete DSB Bank. Een toegenomen rente leidde bij sommige aflossers zelfs tot een hoger schuldbedrag, waardoor zij nog verder in de rode cijfers belandden.
Volgens de curatoren, Ben Knüppe en Rutger Schimmelpenninck, zou de enquête een vertekend beeld schetsen, zo laat het tweetal weten aan de krant. De rondvraag zou niet gedaan zijn onder alle klanten van de bank en gedupeerden reageerden uit eigen beweging. Ondanks deze nuances laten de curatoren wel weten geschrokken te zijn van de resultaten.
NUjij: Uitgelichte reacties