Toyota zet zelfrijdend, elektrisch busje in voor atletenvervoer bij Olympische Spelen
Toyota gaat zijn eerder onthulde concept voor een autonoom rijdend, elektrische aangedreven shuttlebusje in aangepaste vorm inzetten voor het vervoer van atleten tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo. De actieradius bedraagt ongeveer 150 km.
Toyota zegt dat het twintig exemplaren van de zogeheten e-Palette zal inzetten tijden de Olympische en Paralympische Spelen, die volgend jaar in Tokyo worden gehouden. Volgens de fabrikant is de shuttlebus speciaal aangepast op basis van feedback van atleten en is het vervoermiddel ook specifiek geschikt voor rolstoelgebruikers. Het busje rijdt volgend jaar tijdens de Spelen een vaste route om atleten en hun assistenten te vervoeren.
Chauffeur
De e-Palette is een zelfrijdend voertuig met autonomie-level 4, wat betekent dat het busje in principe de hele rit autonoom kan functioneren. Toch rijdt er bij elke rit nog een chauffeur mee die het voertuig eventueel handmatig kan besturen. Voor het autonoom rijden is het busje uitgerust met sensoren, camera’s en lidar (laser-radar). De hele omgeving rondom de e-Palette wordt gescand op obstakels, waarbij de snelheid aan de omstandigheden wordt aangepast. Verder is het voertuig aan de voor- en achterkant voorzien van lampen die volgens Toyota als het ware oogcontact met voetgangers imiteren en hen daarmee informeren over de manoeuvres die het voertuig maakt.
Het voertuig rijdt op accu’s, heeft een maximumsnelheid van 20 km/u en meet 5,26 x 2,07 x 2,76 meter. De e-Palette biedt plaats aan twintig passagiers, of maximaal vier rolstoel-gebruikers en zeven staande passagiers. De e-Palette wordt definitief onthuld tijdens de komende Tokyo Motor Show.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
-
Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 km/uur rijden in stedelijke conglomeraten. Een onverdeeld succes is het nog niet overal. -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
video
TomTom test zelfrijdende auto
Kaartenmaker TomTom gaat testen met een zelfrijdende auto. Het Nederlandse bedrijf wil zijn technologie daarvoor uitproberen en verbeteren. De testauto, die in twee jaar is ontworpen en gebouwd, werd vandaag onthuld in de aanloop naar de autobeurs IAA in het Duitse Frankfurt. -
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard
-
Het is over en uit voor de ooit zo revolutionaire tweepersoons Smart
-
-
-
Het ronde autostuur gaat verdwijnen
Autofabrikanten nemen de komende jaren afscheid van het ronde stuur waarvan auto's al meer dan een eeuw zijn voorzien. Vooral de komst van de zelfrijdende auto leidt ertoe dat het stuur in toenemende mate rechthoekig zal worden. -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
Met losse handen in de file rijden: volgend jaar mag het
Automobilisten hoeven vanaf volgend jaar niet meer de handen aan het stuur te houden tijdens het rijden in files. Nieuwe regelgeving van de Europese Unie maakt dat mogelijk. -
-
Hoe BMW verandert in een techbedrijf: ‘We verkopen straks meer dan alleen auto’s’