© ANP Marten van Dijl
Handelsverdrag tussen Canada en de EU is regeren via geheime werkgroepen
Het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada leidt tot achterkamertjespolitiek van de bovenste plank. De werkgroepen die vrijhandelsverdrag CETA glad moeten strijken, hebben wetgevende bevoegdheden. Tegelijkertijd blijven hun leden geheim, net als wat zij onderling bespreken. En dat is op zijn zachtst gezegd zeer ondemocratisch. Volgende week stemt de Tweede Kamer over CETA.
Eind maart 2018 meldt een groep topambtenaren van de Europese Commissie zich bij het hoofdkwartier van de Canadese diplomatieke buitenlanddienst, dat recht tegenover het Victoriaanse landhuis ligt waar ooit de allereerste premier van Canada woonde. In de verte stroomt de majestueuze Ottawa-rivier ongestoord richting Montréal. De topambtenaren het massieve regeringscomplex aan Sussex Drive in de Canadese hoofdstad binnen voor een werkgroepbijeenkomst over vrijhandelsverdrag CETA (Comprehensive Economic Trade Agreement).
Officieel heet de werkgroep Joint Management Committee on Sanitary and Phytosanitary Measures (JMC-SPS). De groep moet onderzoeken of de handelsregels in CETA wel verenigbaar zijn met bestaande wetgeving over voedselveiligheid, plantgezondheid, dierenwelzijn en pesticidengebruik. Daarbij heeft de groep verregaande bevoegdheden: de leden mogen veranderingen aanbrengen in de verdragstekst en bindende aanbevelingen doen over wetgeving. Waarover de Europese en Canadese ambtenaren die dag precies overleggen, blijft geheim. Ook de deelnemerslijst houdt de Europese Commissie liever onder de pet.
Export groeit met 12 procent
CETA is een groot handelsverdrag tussen Canada en de Europese Unie (EU), dat bedoeld is om handelsbarrières en importheffingen terug te brengen, onnodige douanecontroles te voorkomen en productiestandaarden te harmoniseren.Dit alles moet de Europees-Canadese handel fiks stimuleren en brengt dus extra geld in het laatje, volgens de Europese Commissie. CETA is gedeeltelijk van kracht geworden op 21 september 2017. Sindsdien is de Nederlandse goederenexport naar Canada volgens de rijksoverheid met 12 procent gegroeid.
Over het gedeelte van het verdrag met meer controversiële wetgeving moeten de parlementen van alle EU-lidstaten zich nog uitspreken. Veel critici vragen zich bijvoorbeeld af waarom het nodig is om in CETA een aparte investeringsrechtbank (ICS - Investment Court System) op te tuigen, die bedrijven de macht geeft om overheden aan te klagen. Het Franse Assemblée Nationale heeft CETA in juli 2019 al volledig goedgekeurd. De Bondsdag in Berlijn heeft nog geen beslissing genomen en in Nederland stemt de Tweede Kamer half oktober over CETA.
Om de 1598 pagina’s aan nieuwe handelsregels toch al soepel te kunnen invoeren, zijn er inmiddels twaalf werkgroepen in het leven geroepen. JMC-SPS is er daar eentje van. De groepen komen regelmatig bijeen om bestaande regelgeving, die te vergelijken is met CETA, onder de loep te nemen en om aanbevelingen te doen op uiteenlopende terreinen als landbouw, medicijnen, openbare aanbestedingen, gezamenlijke douane-operaties en financiële dienstverlening. Ook neemt zo’n werkgroep de rechterlijke benoemingen voor de investeringsrechtbank ICS voor rekening. Daarnaast bestaan er ook nog allerlei kleinere overlegfora die deelonderwerpen als bosexploitatie of biotechnologie behandelen, en is er een comité opgetuigd waarbinnen vakbonden en milieuorganisaties in overleg kunnen met ambtenaren van de Europese Commissie. ‘Werkgroepen die op deze manier samenwerken op het gebied van wetgeving zijn een belangrijk onderdeel van CETA,’ vertelt beleidsonderzoeker Stuart Trew van het Canadian Centre for Policy Alternatives (CCPA). ‘Wat ons echter zorgen baart, is dat hun bijeenkomsten achter gesloten deuren plaatsvinden en we dus niet weten waarover precies gesproken wordt. Daardoor houdt niets een regering tegen om bijvoorbeeld in nauw overleg te gaan met het bedrijfsleven over de wetgeving die hen juist moet reguleren.’
Vergaderagenda en notulen wobben
Op haar website maakt de Europese Commissie alleen heel summiere vergaderagenda’s van de twaalf werkgroepen bekend. Na afloop worden de notulen binnenskamers gehouden. Na de eerste JMC-SPS-bijeenkomst in maart 2018 dient het in München gevestigde Duitse Umweltinstitut daarom een Wob-verzoek in. De milieuorganisatie eist inzage in zowel de notulen als de deelnemerslijst van de werkgroep.
‘Discussies kennen een technisch karakter en zijn daardoor mogelijk onderhevig aan misinterpretatie of misbruik’
De Europese Commissie wijst het informatieverzoek resoluut af. Publicatie van de namen van de aanwezigen zou in strijd zijn met Europese privacywetten, en het publiek maken van inhoudelijke informatie kan het besluitvormingsproces binnen de werkgroep ‘ernstig ondermijnen’, schrijft een ambtenaar van de Europese Commissie in een reactie aan het Umweltinstitut. Bovendien kennen discussies binnen JMC-SPS ‘een technisch karakter’ en zijn daardoor mogelijk onderhevig aan ‘misinterpretatie of misbruik’. Om te voorkomen dat ‘de belangen van burgers, consumenten en economische operators’ geschaad worden bij een vertraagde invoering van CETA, blijven de notulen dus geheim. En vertraging is, zo schrijft de ambtenaar, een ‘redelijk te voorzien en niet puur hypothetisch risico’.
Geheime wetgever
Politicoloog Thomas Köller vindt de geheime CETA-werkgroepen een regelrecht gevaar voor de Europese democratie. De Duitser is expert op het gebied van Europees handelsbeleid en geeft les aan de Hogeschool van Dortmund. Köller en enkele collega’s namen zorgvuldig door welke verdragsbepalingen hoeveel bevoegdheid geven aan elk van de twaalf werkgroepen. Maar om écht te begrijpen hoeveel macht zij eigenlijk hebben, moet CETA volgens Köller ook nog eens bestudeerd worden in samenhang met andere Europese wetgeving. Sleutel daarvoor is het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie: een deel van het in 2009 ondertekende Lissabonverdrag. Daarin is een artikel opgenomen waarin de ministers van de lidstaten de Europese Commissie toestemming geven om waar nodig aanpassingen in internationale verdragen te laten aanbrengen door ambtelijke werkgroepen met expertkennis. De EU-ministerraad zegt vervolgens toe de aanbevelingen van zulke werkgroepen onverdeeld over te nemen als het gemeenschappelijke Europese standpunt. Binnen die EU-wettenhiërarchie is echter ook afgesproken dat alles wat in een handelsverdrag staat bindend is voor Europese landen.
Besluiten die een CETA-werkgroep neemt, zijn daarom direct en zonder parlementaire controle overal binnen de EU wettelijk geldig. ‘Met een duidelijke begrenzing van waarmee deze werkgroepen zich mogen bezighouden, zou dat geen probleem hoeven zijn,’ foetert Köller. ‘Maar ze houden zich de facto bezig met wetgeving, een terrein dat binnen een parlementaire democratie alleen gereserveerd is voor gekozen volksvertegenwoordigers. Maar dat de Europese Commissie de privacy van zo’n geheime wetgever ook nog eens belangrijker vindt dan transparantie richting de kiezers maakt het schandaal alleen maar groter.’
Besluiten van een CETA-werkgroep zijn direct en zonder parlementaire controle overal binnen de EU wettelijk geldig
Binnen de EU-wettenhiërarchie is afgesproken dat alles wat in een handelsverdrag staat bindend is voor Europese landen. Besluiten die een CETA-werkgroep neemt, zijn daarom direct en zonder parlementaire controle overal binnen de EU wettelijk geldig. ‘Met een duidelijke begrenzing van waarmee deze werkgroepen zich mogen bezighouden, zou dat geen probleem hoeven zijn,’ foetert Köller. ‘Maar ze houden zich de facto bezig met wetgeving, een terrein dat binnen een parlementaire democratie alleen gereserveerd is voor gekozen volksvertegenwoordigers. Maar dat de Europese Commissie de privacy van zo’n geheime wetgever ook nog eens belangrijker vindt dan transparantie richting de kiezers maakt het schandaal alleen maar groter.’
Als toehoorder op de tweede rij
Volgens de Europese Commissie zijn overheden van de EU-lidstaten wel degelijk op de hoogte van wat er besproken wordt in de CETA-werkgroepen. In de brief naar het Umweltinstitut benadrukt ze zelfs dat er bij de eerste JMC-SPS-meeting in Ottawa naast EU-ambtenaren en Canadese regeringsvertegenwoordigers, ook medewerkers van de Canadese voedselinspectie (Canadian Food Inspection Agency – CFIA), diplomaten van de Franse ambassade, het Italiaanse gezondheidsministerie en het Nederlandse ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan tafel zitten. ‘Landenvertegenwoordigers zitten bij zulke besprekingen als toehoorder op de tweede rij, achter de Europese ambtenaren,’ verklaart een nauw bij de gesprekken betrokken EU-diplomaat. ‘Op dat moment hebben de lidstaten zich namelijk al achter het EU-standpunt geschaard over dit issue. Het gezamenlijk belang behartigen ligt dan ook bij de Europese Commissie.’
Dat gezamenlijke Europese standpunt over zaken die te maken hebben met voedselveiligheid, dierenwelzijn, plantgezondheid of pesticidengebruik, wordt vooraf besproken in weer een andere Brusselse expertgroep: de Roosendaalgroep. Deze komt regelmatig bij elkaar in het LEX-gebouw van de Europese Raad, in het centrum van de EU-macht aan de Brusselse Wetstraat. De Roosendaalgroep bestaat voornamelijk uit ambtenaren afkomstig uit de lidstaten die veel vakkennis bezitten, vertelt de EU-diplomaat: ‘Tijdens vergaderingen van deze groep stellen experts uit verschillende lidstaten vast met welk standpunt we de Europese Commissie naar Ottawa toe willen sturen. Meestal zijn dat dossierkenners die naar Brussel toe gestuurd worden, nadat in Den Haag overleg is geweest tussen verschillende ministeries en de Tweede Kamer.’
Ook de notulen van deze Roosendaalgroep zijn geheim. In voorbereiding op de eerste JMC-SPS-bijeenkomst aan Sussex Drive in Ottawa bespreekt de Roosendaalgroep op 15 maart 2018 in Brussel de agenda. Dankzij een door een Italiaanse ngo-coalitie gelekt intern vergaderdocument weten we wél wat er toen besproken is. Op het titelblad staat uitdrukkelijk dat het gaat om informatie die niet bestemd is voor ogen buiten de Europese instituties. Er wordt onder meer overlegd over de Europese inzet over het in de landbouw gangbare verdelgingsgas methylbromide en de exportregels voor varkenssperma. De Canadese regering blijkt tijdens de JMC-SPS-bijeenkomst direct kritische vragen te willen stellen over de Europese wetgeving aangaande het controversiële bestrijdingsmiddel glyfosaat.
Europese verbodsgolf
Glyfosaat is een landbouwgif dat boeren wereldwijd gebruiken om gewassen te beschermen tegen onkruid. Ook in landbouwgrootmacht Canada is het middel wijdverbreid. In 2015 concludeert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat het middel mogelijk kankerverwekkend is. Op dat moment worden er al langer vraagtekens bij het middel gezet vanwege de schadelijke gevolgen voor insectenpopulaties, bodemleven en grondwater.
Toch besluit de EU in 2017 om de toelating op Europees niveau met vijf jaar te verlengen. Veel lidstaten doen het middel echter in de ban. In Nederland mag glyfosaat niet meer buiten de landbouw gebruikt worden, Duitsland wil zijn insectenpopulatie beschermen en faseert het spul uit, terwijl Oostenrijk als eerste EU-land alle op glyfosaat gebaseerde producten volledig verboden heeft. Ottawa vreest dat die Europese verbodsgolf kwalijke gevolgen heeft voor de Canadese landbouwexport. Uit onderzoek van de The Canadian Food Inspection Agency's (CFIA) blijkt immers dat in bijna 30 procent van alle landbouwproducten glyfosaatresten achterblijven. Canadese regeringsvertegenwoordigers gebruiken vanaf inwerkingtreding van CETA daarom verschillende verdragswerkgroepen om druk uit te oefenen. ‘De wettelijke ontwikkelingen rond pesticides in de EU (…) hebben het potentieel om de import van [Canadese] landbouwproducten serieus te beïnvloeden zonder een duidelijke basis in internationale afspraken of wetenschappelijk onderzoek,’ schrijft de Canadese regering.
‘Disfunctioneel systeem rondom pesticides’
Ook het Canadese bedrijfsleven meldt zich aan het CETA-front. De Canadian Chamber of Commerce (CCC) roept de regering in Ottawa nadrukkelijk op om de ‘institutionele infrastructuur die door het verdrag in het leven geroepen is’ te gebruiken om ‘echte resultaten te boeken’ via ‘groepen die mandaten hebben die de landbouwsector raken’: de CETA-landbouwwerkgroep, het dialoogforum Biotechnologie en, ook, het JMC-SPS-comité. Het CCC stelt zelfs voor om diplomaten uit de Verenigde Staten alvast een plek aan tafel te geven met het oog op toekomstige handelsverdragen. De Canadese tak van de agrochemische branchevereniging CropLife International stelt in een ongedateerde brief aan de Canadese regering voor via de ‘technische werkgroepen’ iets te ondernemen tegen het ‘disfunctionele systeem’ van EU-regels rondom pesticides en biotechnologie.
Canadese beleidsmakers zien het voorzorgsprincipe dat de basis vormt voor EU-beleid als een handelsbarrière
Die druk vanuit het bedrijfsleven op de Canadese regering is voor beleidsonderzoeker Stuart Trew geen verrassing. ‘Natuurlijk gebruikt Canada zo’n JMC-SPS-comité om de Europese glyfosaatwetgeving af te zwakken,’ zegt de Canadees. ‘Het voorzorgsprincipe dat de basis vormt voor EU-beleid wordt door Canadese beleidsmakers gezien als een handelsbarrière. CETA fungeert zelfs als basis voor een verdere machtsverschuiving van democratisch verkozen overheden naar oncontroleerbare internationale overleggroepen. Als de EU ooit een handelsovereenkomst sluit met de VS zullen we zeker iets soortgelijks zien.’
Gevaarlijk precedent
Ook Thomas Köller waarschuwt voor het precedent dat CETA dreigt te scheppen. In een serie artikelen analyseert de Duitse politicoloog alle handelsverdragen waar de Europese Commissie op dit moment over onderhandelt. CETA is volgens hem het eerste verdrag waarbinnen werkgroepen zelfstandig zulke verregaande beslissingen mogen nemen. Sindsdien zijn er geheime besluitvormingsorganen toegevoegd aan het EU-verdrag met Japan (JEFTA – sinds februari 2019 van kracht) en aan het controversiële handelsakkoord met het Zuid-Amerikaanse handelsblok Mercosur (Brazilië, Argentinië, Paraguay, Uruguay). Köller: ‘Regeringen van lidstaten die dit verdrag verdedigen, begrijpen niet dat ze zichzelf ermee buitenspel zetten. Door wetgevende verantwoordelijkheid over te dragen aan geheime werkgroepen wordt de politieke keten waarin elk staatsbesluit terug te voeren moet zijn op een volksmandaat gebroken.’
Volgens Köller leidt dat niet alleen tot een disbalans in Europese democratische verhoudingen, maar brengt het ook Europese milieuwetgeving in gevaar. ‘In de praktijk heeft het bedrijfsleven altijd betere toegang tot zulke gesloten werkgroepconstructies dan het maatschappelijk middenveld,’ benadrukt de Duitse wetenschapper. ‘Klimaatwetgeving wordt zo structureel op het spel gezet als we onze handtekening zetten onder CETA. In geen van die werkgroepen zijn de EU-lidstaten nog langer vertegenwoordigd. Wie wel de beslissingen neemt, wordt onder het mom van privacy geheim gehouden. Dat is volkomen onacceptabel.’
Dit onderzoek is mede tot stand gekomen met financiering van Milieudefensie.
Gerelateerde artikelen
Heb je ons financieel jaarverslag 2023 al gelezen?
Bij vertrouwen hoort transparantie. We laten je dan ook graag zien waar ons geld het afgelopen jaar vandaan kwam, en waaraan we het hebben uitgeven. Meer weten?
39 Bijdragen
Marla Singer 7
De eerste keer werd door breed verzet tegen CETA afgezien en nu probeert men het nog een keer maar dan op een stiekeme manier hopende dat dit breed verzet het niet door heeft. Dus is deze keer het nog veel belangrijker om aan de EU bobo's te vertellen dat dit 'feestje' niet door gaat omdat het niet democratisch is en niet in het belang van de Europese en Canadese samenleving is.
[Verwijderd]
Marla SingerNiek Jansen 9
[Verwijderd]Te verwachten is dat zij ook een bilateraal vrijhandelsakkoord hebben gesloten met de Nederlandse overheid.
Beide oliemaatschappijen zijn immers de exploitanten van de NAM.
[Verwijderd]
Niek JansenFerdi Scholten 5
Niek JansenRoland Horvath 7
Er worden altijd twee debiele argumenten gebruikt:
1- De onderhandelingen zijn geheim want anders zouden bedrijfsgeheimen kunnen openbaar worden. Van het gevaar van het nodeloos publiceren van bedrijfsgeheimen is geen sprake. De parlementen in de staten vergaderen altijd in het openbaar en ze bespreken zaken die veel gevoeliger liggen dan een handelsverdrag. De EU Raad, het equivalent van de VS Senaat, vergadert in het geheim. Ook ziekelijk.
2- Nog debieler is het argument dat de handel zal toenemen en dat de prijzen van veel goederen zullen verlagen, Dat kan waar zijn maar tegen welke prijs. De globale wereld handel heeft met zijn lagere prijzen, in de landen waar ze binnen dringen, meer productie kapot gemaakt door faillissementen dan hij zelf geproduceerd heeft. De landbouw hier in NL/EU is daar een voorbeeld van. Dus werkloosheid, minder productie, minder inkomen, slechtere producten, grotere afhankelijkheid van het buitenland en winsten naar het buitenland zijn het gevolg. Het ergste is nog dat door geheime vergaderingen alle wetgeving, die de GMO zou kunnen hinderen in hun drang om macht en winst op korte termijn, aan de kant geveegd wordt. De parlementen hebben dus in feite opgehouden te bestaan. Ook zij gaan failliet.
De vrijhandelsverdragen hebben niet veel anders gedaan dan de macht en het inkomen van de grootaandeelhouders van de GMO vergroten.
3- Een nieuwe orde is in aantocht. Wereldwijd een regering van een gering aantal GMO. De VS hebben daarbij nog iets te zeggen. Het ancien régime van voor 1789, de Franse revolutie, zal daarbij een verademing -geweest- zijn.
Uit de tijd, CETA & Co. Wat we nodig hebben: America first, NL eerst, BE eerst, FR d'abord und Deutschland über alles. Vrijhandel gecombineerd met grenzen.
Hendrik Faber 4
Ook al was dit een democratisch en transparant proces. Het pakket wat op tafel ligt vind ik te groot om door de Kamerleden op elk onderdeel beoordeeld te worden. Lobbyisten weten maar al te best hoe ze even een specifiek punt in zo'n verdrag kunnen laten opnemen.
Een handelsverdrag over alleen de export van kaas en melk prima. Maar zo'n alles omvattend verdrag daar valt geen democratische controle meer over te houden.
Niek Jansen 9
Hendrik FaberEn in al die z.g. vrijhandelsverdragen wordt daartoe het middel ICS, 'Investment Court System' ( ISDS arbitragecie. ) gehanteerd, wat niets anders is als finantieële chantage, wanneer die drie-koppige cie. beslist dat wij belastingbetalers opgelopen verliezen van de GMO's moeten compenseren wanneer nationale overheden daar schuld in hebben vanwege bijv. verandering van beleid op het gebied van milieu, geneesmiddelen, energie, werkgelegenheid, gezondheid enz.
Er zijn al talloze voorbeelden van toegekende schade claims van honderden miljoenen tot miljarden dollars,die belastingbetalers mogen ophoesten als nationale overheden niet naar de pijpen van die multinationals dansen.
En wij moeten ook al frauderende en slecht functionerende banken uitkopen om te voorkomen dat ze 'omvallen'.
Vrijhandelsverdragen hebben dus minder met vrije handel te maken maar des temeer met investeringsbescherming voor het grote bedrijfsleven.
'Rechts' voelt zich met dergelijke verdragen extra gesteund en dat is de reden waarom binnenkort VVD, CDA, D66 en CU voor de sluiting van het CETA-verdrag zullen stemmen terwijl nog onzeker is wat de PvdA zal doen, maar naar alle waarschijnlijkheid weer mee rechts afslaan, zodat die partij daarmee de kans vergroot bij de volgende verkiezingen de kiesdrempel zelfs niet te halen.
En vergeet niet dat het CETA-verdrag niet alleen de belangen van het Canadese maar ook van het Amerikaanse bedrijfsleven dient, omdat veel Amerikaanse ondernemingen zaken doen met Canadese.
Globalisering en imperialisme gaan hand in hand, maar wij belastingbetalers/consumenten/burgers zijn het kind van de rekening.
Roland Horvath 7
Niek JansenIn de VS is minstens één op de zes straatarm.
Het meeste is aan de markt overgelaten.
De vrije markt slaagt er in te produceren maar hij is geen goede verdeler van die productie. Daar is een sterke overheid voor nodig. Waaraan niet voldaan is met de onbekwame en naïeve politici die er nu zitten. Ze geloven het verhaaltje dat de producten goedkoper zullen worden en dat dat het enige gevolg zal zijn.
Met de rechtse, onbekwame en corrupte politici van Rutte3 zullen we er niet komen. Die plegen hoogverraad.
Niek Jansen 9
Roland HorvathEn de politiek in Nederland maar ook in Vlaanderen schuift steeds meer naar rechts en zelfs extreem- rechts op en dat komt ook tot uitdrukking in de media.
[Verwijderd]
Niek JansenRoland Horvath 7
Hendrik FaberEn bovendien wordt alle wetgeving die de winst van GMO in de weg kan staan, ongeldig verklaard in die zin dat die ook genivelleerd wordt.
Dergelijke beoordelingen moet de overheid bijna voortdurend maken.
En u zegt in feite dat de democratie van nul en genen warde is. We moeten het bestuur van het land overlaten aan de GMO die uitsluitend bestaan uit grote lichten.
Hendrik Faber 4
Roland HorvathIk zie een parlement die moeite heeft met haar werk als controleur van het Kabinet. Een parlement met 15 fracties, waarbij de grootste fractie 32 zetels heeft en de grootste oppositie partij 20 zetels telt. Voeg daarbij nog 1,5fte fractieondersteuning per zetel bij op en dan heb je een klein clubje lieden wat zo'n gigantisch verdrag moet controleren. Ja de democratische controle is op dit punt kapot.
MaartenH 10
Hendrik FaberIk denk ook dat een hele andere aanpak wenselijk zou zijn. Bij zowel de hele overeenkomst, als bij de onderdelen kunnen doelen en randvoorwaarden geformuleerd worden. Daarover valt wel democratisch en transparant te besluiten.
Dat je daarna de technische uitwerking en de details aan deskundigen overlaat, is dan geen probleem, mits ook duidelijk vastligt dat de technische details nooit strijdig mogen zijn met doelen en randvoorwaarden.
Niek Jansen 9
MaartenHDe nevel van informatie moet zo dik mogelijk gemaakt worden evenals de geheimzinnigheid waarin die nevel gevormd wordt.
Het enige wat de multinationals willen is dat regeringen van de EU lidstaten akkoord gaan met het CETA vrijhandelsverdrag en dat liefst zo ondemocratisch en ontransparant mogelijk.
Dus het enige antwoord zou moeten zijn tegen het verdrag te stemmen. Het dient immers alleen de belangen van de GMO’s en niet van ons burgers/consumenten/belastingbetalers die ook in het geheel niet om dit verdrag hebben gevraagd.
Roland Horvath 7
MaartenHMaar zo'n verdrag als CETA heeft nog nooit iets opgebracht waar mensen om vragen en wat aan hebben. Uitsluitend de winst en de macht van de GMO zijn toegenomen.
En er moet geen alles omvattend verdrag gemaakt worden.
De hele wereld moet geen unitaire staat worden. Dat stoort de verdeling van alles zoals productie, werkgelegenheid, welvaart, inkomen, diversiteit, kwaliteit.
Veel Afrikaanse staten zijn straatarm. Sedert de kolonisatie zijn ze in feite kolonies gebleven, de vroegere kolonisator is nog de baas. En sleurt daar grondstoffen weg voor een appel en een ei. Voorbeeld Congo. Die landen hebben letterlijk en figuurlijk geen grenzen. Hun rijkdom lekt weg.
Hetzelfde zou -in omgekeerde zin- gebeuren met NL als er geen dijken waren, het water zou meer dan een derde van NL overspoelen.
MaartenH 10
Roland HorvathHet probleem ligt er natuurlijk in, dat parlementen onderdeel van de macht zijn, wat strijdig is met hun controlerende en vertegenwoordigende functie. Doordat politieke partijen zowel aan de uitvoerende als aan de vertegenwoordigende/controlerende kant zitten kan het systeem niet werken, zoals het bedoeld is. Dat is geen foutje of afwijking van het systeem, maar de natuurlijke uitkomst van het partijpolitieke systeem. Wat ook een natuurlijke uitkomst is, dat het partijpolitieke systeem gaat samenwerken met de belangen van het bedrijfsleven. Daar is voor politici veel meer te halen, of te verliezen dan bij de kiezer.
Als het systeem niet veranderd wordt in de zin van meer directe democratie, blijft het vechten tegen de bierkaai, met de kiezer altijd aan de verliezende hand.
Niek Jansen 9
MaartenH[Verwijderd]
MaartenHhttp://www.sdnl.nl/mai-3.htm
en: https://www.doorbraak.eu/gebladerte/10437f27.htm
Dat is de voorganger. TTIP en de anderen verdragen zijn volgens mij hierop gestoeld. En doodeng. Als een Parlement het wil tegenhouden dan moeten ze alles gelezen hebben en er tegen zijn. Maar in elk Parlement zitten mensen met een rechtse instelling. Die zien dit waarschijnlijk wel zitten. Hoe dan ook, onze democratie blijft een Parlementaire democratie en de volken in Europa kunnen misschien gaan meemaken dat vrij zeggen wat je denkt in de toekomst niet meer zal mogen.
MaartenH 10
[Verwijderd]Ik denk dat het erg belangrijk is dat er bewustwording komt wat het functioneren van onze democratie betreft. Eigenlijk dus het disfunctioneren, de ondemocratische schijnvertoning, het boodschappenjongen spelen voor het bedrijfsleven door parlement en overheid.
Verandering heeft draagvlak nodig, draagvlak krijg je door bewustwording.
[Verwijderd]
MaartenHHet MAI verdrag kreeg ik eind jaren 90 van iemand die het niet begreep. Ik zat thuis en heb het toen gelezen. Bijna compleet was het. Dat duurde echt een paar maanden. Later heb ik, wat ik er nog van had (soms opruimwoede) aan de SP gegeven. Maar ik was vreselijk geschrokken. Grote bedrijven hoeven niet meer te denken aan het milieu, er zou geen bescherming meer zijn voor mensen die werken en dus kon iedereen een PINK SLIP krijgen en moet dan gelijk vertrekken. Weg werk en inkomen. Ook zou de bescherming voor wonen voor de laagste inkomens verdwijnen.
Ik herken dit nu wel. Toen niet. Ik schrok wel. Nu zie ik dat het bewaarheid wordt. TTIP is erger en CETA e.d. ook. EN nu hebben ze dat ISDS erbij. In feite kan SHELL ons land tot op het bot financieel afromen, als ze alleen maar aangeven daar dat ze zich tekort gedaan voelen. Duitsland heeft zoiets al gehad met Vattenfäl. Equador: https://isds.bilaterals.org/?international-tribunal-rules-for&lang=en
en deze: https://investmentpolicy.unctad.org/news/hub/1625/20190930-isds-navigator-update-980-known-investment-treaty-cases-by-31-july-2019
Niek Jansen 9
[Verwijderd]De uitslag van het referendum, waarin de meerderheid tegen was, werd genegeerd.
Den Haag heeft dus het referendum afgeschaft om zo te vermijden dat CETA ook afgewezen zou worden in een volgend referendum met dank aan min.Ollongren van D66, de partij voor wie de idee van referenda altijd een van de politieke ‘kroonjuwelen’ is geweest.
MaartenH 10
Niek JansenNiek Jansen 9
MaartenHhttps://www.platform-investico.nl/artikel/duurzaamheid-slechts-een-verhaaltje/
In het kader van de aanleg van een corridor door het hartje van de Amazone voor het z.g. soja-project worden met de steun van Nederland havens, spoorlijnen en wegen aangelegd.
Nederland steunt het Mercosur vrijhandelsverdrag waar Brazilië een centrale rol in vervult met de fascist Bolsonaro, die de ontbossing met volle kracht voortzet, talloze levensgevaarlijke pesticiden toelaat, het verdrag van Parijs heeft opgezegd, de inheemse bevolking bestrijdt.
En dit is ook een vrijhandelsverdrag waar de meerderheid van de bevolking in een aantal EU landen tegen was: https://www.farminguk.com/news/majority-of-europeans-against-eu-mercosur-deal_54089.html
Deze fascist is een goede vriend van Droogstoppel Rutte, Lauriergracht nr.37 te Amsterdam, handelaar niet alleen in koffie.
MaartenH 10
[Verwijderd]Die bewustwording is een kwestie van volhouden. En woorden gebruiken die acceptabel zijn voor de mensen die je wilt overtuigen. Niet té extreem, dat komt niet over.
[Verwijderd]
MaartenH[Verwijderd]
MaartenHMaartenH 10
[Verwijderd][Verwijderd]
Hendrik FaberNiek Jansen 9
[Verwijderd]Hans Wetzels hanteert in zijn artikel de andere benaming voor ISDS nl. ICS oftewel Investment Court System.
[Verwijderd]
Niek JansenNiek Jansen 9
[Verwijderd]marcel 8
Niek Jansen 9
Deze actiegroep somt nog eens de redenen op waarom het CETA- vrijhandelsverdrag moet afgestemd worden.
Markdraaier 7
Niek JansenWillem Verhoeven 5
Niek Jansen 9
Hier een onthullend artikel over de Canadese havik Chrystia Freeland, de huidige min.v.btl zaken van Canada.
Zij was in haar vorige functie min.v.handel en heeft toen het CETA verdrag fanatiek in de EU gepropageerd.
Zij staat in haar politieke opvattingen dicht bij Trump en de Republikeinen en dat betekent Canada first en veel sympathie voor regiems veranderingen olv de VS, hun sanctiepolitiek en russofoob.
Zij wil prioriteit geven aan handel met de VS
M.a.w, weet wel wie je binnenhaalt in de EU met het CETA verdrag, nl. een conservatieve imperialistische Republikein van Amerikaanse snit en tevens Amerikaanse ondernemingen die zaken willen doen via het CETA verdrag met de EU.
Via CETA wordt de EU nog meer het schoothondje van de VS, bij wijze van vervanging van het uitgestelde TTIP vrijhandelsverdrag met de VS.
petros 4
Uitvoer naar Europa moet voldoen aan Europese wetgeving. Geschillen worden beoordeeld door Europese rechtbank.
Uitvoer naar Canada moet voldoen aan Canadese wetgeving. Geschillen worden beoordeeld door Canadese rechtbank.
Bijlage lijst van uitzonderingen.
Vergat te vermelden dat ik opgegroeid ben met het "kiss" principe en dat hedendaagse regeerders, mega ondernemers en diplomaten liever het "mici" tot het hunne maken. Als niemand het meer begrijpt heb je vrij spel.
squarejaw 6