Deel dit artikel
-

Verhuurders Belvilla onaangenaam verrast door ‘variabele prijzen’

Verhuurders op Belvilla zijn onaangenaam verrast door de nieuwe voorwaarden van de kersverse eigenaar, het Indiase OYO. Dat bleek gisteren uit het programma Radar.

OYO introduceert een flexibele prijsvoering, wat inhoudt dat Belvilla de prijs van de woningen continu door algoritmes laat aanpassen. Dit zou 30 procent meer verhuur opleveren.

De prijs van de vakantiehuisjes wordt voortaan bepaald op basis van vraag en aanbod. Is er veel vraag dan kan de huurprijs met 100 procent stijgen, maar bij weinig vraag zakt de prijs met 25 procent onder de eerder afgesproken prijs.

‘OYO gaat de huiseigenaren uitmelken met een marktstrategie, die niet past bij de Europese huurder’, zegt een van de verhuurders. Ook bij Emerce reageren verhuurders negatief: ‘OYO gaat over onze rug hun zakken vullen’.

Belvilla heeft callcenter Teleperformance ingehuurd om huiseigenaren over te halen in te stemmen met de nieuwe prijzen en voorwaarden. De callcentermedewerkers krijgen een bonus als iemand akkoord gaat.

De variabele prijs is maar een onderdeel van de veranderingen. Ook wil het platform allerlei diensten uit handen nemen van huiseigenaren, zoals de ontvangst van de gasten, schoonmaak, linnengoed, klusjes die gedaan moeten worden, werk in de tuin, het schoonmaken van het zwembad en het installeren van elektronische sloten.

Sommige bepalingen zijn alweer geschrapt. Zo kon Belvilla zonder toestemming van de huiseigenaar – maar wel op diens kosten – de voordeursloten vervangen. Ook ontbrak een vergoeding bij annulering. In de vernieuwde voorwaarden staat wel dat Belvilla reclamemateriaal in de woning mag aanbrengen. Daarnaast heeft de eigenaar geen zeggenschap meer over welke huurders er welkom zijn in zijn of haar eigendom.

Caspar Janssens, advocaat bij Ploum Rotterdam Law Firm, zegt dat de overeenkomst met verhuurders uit balans is en daardoor onrechtmatig.

Belvilla erkent tegenover Radar dat de communicatie niet goed verlopen is. ‘Eventueel onterecht doorgevoerde aanpassingen hebben we (nagenoeg) allemaal gecorrigeerd.’

Belvilla zegt ook dat door een misverstand de indruk is ontstaan dat de nieuwe voorwaarden van toepassing waren op bestaande contracten. ‘Dit is nooit het geval geweest’, schrijft Belvilla.

Ook buiten Nederland ligt OYO – het bedrijf van de 25-jarige Ritesh Agarwal – overigens onder vuur. Eigenaren van aangesloten hotels en appartementen in India klagen over sterk gestegen commissies. Het Japanse SoftBank heeft 1 miljard dollar in het platform gestoken, maar is er niet in geslaagd om een tweede financiering rond te krijgen, waardoor OYO nu sneller winstgevend moet worden. Een groep hoteleigenaren in Bengaluru wil zelfs een strafrechtelijk onderzoek naar OYO. Weer andere hoteliers in Karnekata hebben aangifte gedaan. Zeker 300 hotels hebben het Indiase netwerk van OYO al verlaten.

Eigenaar Agarwal hoopt intussen alsnog 1,5 miljard aan financiering te kunnen regelen. Zelf koopt hij voor 700 miljoen dollar aan aandelen in het bedrijf, dat inmiddels in tachtig landen actief is met 1,2 miljoen kamers.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerard de Vries

Uw bericht klopt grotendeels niet. Als u het artikel van Al Jazeera goed leest, ziet u dat de tweede financiering voor Oyo wel is gelukt. Er was echter spanning vanwege het WeWork verhaal dat is mislukt. Daarnaast is het aantal klagende hotels sterk overtrokken. We hebben het over 300 (waarschijnlijk veel minder) van meer dan 10000 hotels. Het zou u sieren niet blind te steunen op het Radar verhaal, maar ook wederhoor toe te passen bij Belvilla zelf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond