Euro 95 is niet meer. Zes vragen (en antwoorden) over de nieuwe brandstof E10
Sinds 1 oktober stroomt er niet langer ‘gewone’ Euro 95 maar E10 uit veel benzinepompen. Wat voor gevolgen heeft dat? Zes vragen.
Wat is E10?
Gewone benzine waar 10 procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Bio-ethanol wordt gemaakt van bijvoorbeeld mais. Het spul is grotendeels afkomstig uit de bioraffinaderij van Alco Energy in de Rotterdamse haven en zit ook al in Euro 95 (dat officieel E5 heet, de E staat voor ethanol en het cijfer voor het percentage, 5 procent dus). Door het bio-ethanolgehalte te verdubbelen hoopt de rijksoverheid de CO2-uitstoot te beperken. Nog een voordeel: het is een hernieuwbare brandstof. Fossiele brandstof raakt op, maar een veld mais planten om ethanol van te maken kan altijd. E10 is te herkennen aan de ronde witte sticker met de tekst ‘E10’ op het vulpistool. De naam Euro 95 blijft gewoon. De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn. Om verwarring te voorkomen: Euro 95 en Euro 98 hebben niets te maken met het percentage bio-ethanol, maar verwijzen naar het octaangetal van de benzine.
Wordt de benzine hierdoor duurder?
Dat is zeker niet de verwachting, de prijs van E10 lijkt zelfs een paar cent lager te worden door de bio-ethanol. In het buitenland waar al langer E10 verkrijgbaar is, is E10 een fractie goedkoper. Dat lijkt mooier nieuws dan het is, want door de lagere energiedichtheid rijdt een auto ook iets minder zuinig. Sigaar uit eigen doos dus. De verwachting is bovendien dat het prijsvoordeel verdwijnt als E10 over enkele jaren de meest verkochte benzine wordt.
Rijdt mijn auto even goed op E10?
Ja, bijna iedere auto rijdt even goed op E10 als op E5. Sommige oudere auto’s (vanaf zo’n 20 jaar oud) kunnen wel problemen krijgen door het hogere ethanolpercentage. Daaronder ook oldtimers, veel verenigingen adviseren hun leden daarom geen E10 te tanken. Naar schatting 600.000 autobezitters moeten opletten. Eén keertje E10 tanken kan geen kwaad als je auto er niet tegen kan, maar wie vaker verkeerd tankt kan problemen krijgen met brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor. Ter geruststelling: uit praktijktesten bleek dat die problemen pas na 20.000 kilometer optraden.
En mijn scooter?
Dat lijkt iets problematischer. Scooterexperts raden aan om voor alle zekerheid maar de duurdere premiumbenzine te tanken. E10 kan problemen geven met rubbers en uiteindelijk lekkages veroorzaken en onderdelen in de motor kunnen gaan roesten. Goed checken bij de fabrikant of scooterhandelaar of de scooter E10 zonder problemen aankan. Ook via e10check.nl is te zien welke auto’s, motoren en scooters geschikt zijn voor E10.
Kan ik overal E10 tanken?
Ja. Sterker nog: wie Euro95 met E5 wil blijven tanken zal goed moeten zoeken. Pomphouders zijn min of meer verplicht om de nieuwe brandstof aan te bieden. En de meeste pompstations hebben twee ondergrondse tanks voor benzine: voor gewone (vanaf vandaag E10 dus) en voor de duurdere premiumbenzine. Nóg een benzinesoort aanbieden zou een enorme investering vergen.
En als mijn auto of scooter niet tegen E10 kan?
Dan zit er maar één ding op. De duurdere premiumbenzine Euro 98 tanken. Daarin zit doorgaans geen of maximaal 5 procent bio-ethanol. Maar ook dan opletten bij de pomp, want het zou kunnen dat ook aan de premium-soort 10 procent bio-ethanol is toegevoegd. Dan zit ook daar een E10-sticker op het vulpistool.
Check hieronder of je auto geschikt is voor E10:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
De bestuurder van een Audi is in de nacht van zaterdag op zondag met zijn voertuig in het water beland in Den Hoorn. De brandweer kon de bestuurder via het dak bevrijden van de zinkende auto langs de A4.Den Hoorn -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
Een distributieketting die de geest geeft, kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je hem moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? ,,Als je dit hoort, moet je actie ondernemen.”
-
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
-
-
-
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
De RDW heeft opgetreden tegen praktijken waarbij auto’s een geldige apk kregen zonder dat ze waren gekeurd. Meerdere bedrijven en personen zijn onderzocht. De actie heeft bij 34 bedrijven tot maatregelen geleid. Een persoon is door de politie aangehouden. -
PREMIUM
Binnenkort tanken we E10 en die miljoenen liters komen uit Rotterdam
Vanaf 1 oktober vloeit uit de helft van de huidige Euro 95 pompen E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Een fors deel van deze uit mais gemaakte biobrandstof wordt bij Alco Energy Rotterdam geproduceerd.
-
Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
-
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
-
Deze tien plug-in hybrides rijden allemaal meer dan 100 kilometer puur elektrisch