Import dieseloccasions bijna gehalveerd

Occasions op benzine ook ietsje minder in trek

grijze import

Nederlanders importeerden dit jaar tot nu toe minder auto’s uit het buitenland. Vooral de buitenlandse occasions die diesel lusten, lieten we massaal links liggen.

Sinds het begin van dit jaar tot augustus passeerden 142.020 buitenlandse occasions het RDW. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. In vergelijking met vorig jaar is dat een daling van 9,9 procent, want in diezelfde periode in 2018 importeerden Nederlanders nog 157.694 auto’s. Het overgrote deel van de geïmporteerde auto’s van dit jaar rijdt op benzine: 113.580 stuks. In vergelijking met vorig jaar is dat een daling van een kleine 2,0 procent.

Diesels maken een grotere klapper. 21.029 Nederlanders haalden een buitenlandse diesel naar ons land: een daling van 40 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Van alle dit jaar geïmporteerde occasions wordt 15 procent door diesel aangedreven, vorig jaar lag dat percentage op 22 procent. Een flinke omslag van de trend, want vorig jaar won diesel zelfs nog een beetje aan populariteit.

Vooral de compactere diesels zijn minder in trek. Neem de Renault Captur: vorig jaar werd 6,4 procent van de geïmporteerde cross-overtjes aangedreven door diesel, dit jaar 2,6 procent. Van de Volvo V60 werden dit jaar 57 procent minder gebruikte diesel op geel kenteken gezet. De meest populaire geïmporteerde diesels zijn de Volkswagen Golf (3.795), Skoda Octavia Combi (3.207) en Peugeot 308 SW (3.183). Ook de stationwagen-varianten van de Passat, Mégane, Focus en A4 zijn populair. 

Lezersreacties (125) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.