U blokkeert onze banners :(

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want Nieuwskoerier.nl is mede dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Help ons door Nieuwskoerier.nl te whitelisten

Verkeer
  • 8
Nederland beschermt de natuur niet voldoende tegen stikstof. Dat constateerde de rechter onlangs. Milieudefensie onderzocht die uitspraak. En wat blijkt? Éen van de oorzaken, de maximumsnelheid van 130 km per uur, is in strijd met de wet. Lees hoe het zit en wat wij eraan doen. ...

ongeveer 1 maand geleden door technienieuws

REAGEER MET EEN EMOJI
9
14
1
LEES MEER OVER

100km is snel genoeg, en scheelt ook weer veel snelheidswisselingsfeestjes. 80km op de rondwegen.

1 caso    
ongeveer 1 maand geleden door caso
19
Meld

Wat een onzin weer.

2 solidsteel    
ongeveer 1 maand geleden door solidsteel
16
Meld

@1 100km is een afstand geen snelheid.

3 solidsteel    
ongeveer 1 maand geleden door solidsteel
15
Meld

@3 Zo is er ook geen stikstof probleem , maar hoogstens een probleem met sommige stikstofverbindingen .

4 El Matador    
ongeveer 1 maand geleden door El Matador
9
Meld

@1 Bij lagere snelheden is er ook meer uitstoot van gassen omdat mensen langer onderweg zijn. Dus bij drukte meer uitstoot.

5 Raffa    
ongeveer 1 maand geleden door Raffa
17
Meld

* Verwijderd door de redactie *

6 Deelname    
ongeveer 1 maand geleden door Deelname

@5 , de tijdwinst is redelijk te verwaarlozen.

7 caso    
ongeveer 1 maand geleden door caso
9
Meld

bron: duurzaam.nl

snelheid (KM/u)extra verbruikextra vervuiling
80 basis basis
100 21% 19%
120 35% 48%
130 42% 54%
140 48% 58%

8 caso    
ongeveer 1 maand geleden door caso
7
Meld

Of jr nu 100 rijdt, of 130. Dat maakt al een enorm verschil uit in verbruik. Het kan niet anders of de uitstoot is óók veel meer.

Echter, als je om half 7 moet werken en eerst nog 100 km moet rijden heb je er liever nog 20 km/u bij. Ik pleit liever voor alternatieve brandstoffen, of elektrisch rijden.

9 Biesbush    
ongeveer 1 maand geleden door Biesbush
6
Meld

@8 Waarom is 80 km/uur de "basis"? Lijkt me willekeur.
Kijken we naar de veiligheid: tegenwoordig is geen enkele verkeerdode meer acceptabel.
Dan is 80 km/u beter dan 100 km/u, en dan is 60 km/u beter dan 80 km/u, en dan is 40 km/u beter dan 60 km/u, en is 20 km/u beter dan 40 km/u. Echter wanneer je geen enkele dode of gewonde accepteert is 0 km/u de enige juiste snelheid. Voor stikstof kan je zo'n zelfde redenering opstellen.

10 Conradijntje    
ongeveer 1 maand geleden door Conradijntje
6
Meld

@10 , index technisch denk ik. Heb het ook niet verzonnen.

11 caso    
ongeveer 1 maand geleden door caso
1
Meld

@10 "Echter wanneer je geen enkele dode of gewonde accepteert is 0 km/u de enige juiste snelheid."

Autonoom rijden is daarvoor de oplossing. question

12 Bluth    
ongeveer 1 maand geleden door Bluth
11
Meld

Van mij mag het,als ze dan maar ophouden over die stikstof en weer gaan bouwen....

13 Hangingmen    
ongeveer 1 maand geleden door Hangingmen
8
Meld

@10
en een redelijk aantal verkeersdoden veroorzaken het zelf ... zoals de fietsende en wandelende import nederlanders op de snelwegen .. das erg ongezond...

14 beertje36    
ongeveer 1 maand geleden door beertje36
6
Meld

@5 Bij lagere snelheden is je verbruik lager. Het aantal liters dat je nodig hebt voor een bepaalde rit dus ook. De tijd speelt hierin geen rol.

15 Zoefzoef    
ongeveer 1 maand geleden door Zoefzoef
3
Meld

@14 Ik probeer in @8 aan te geven dat zo'n maximum snelheid een compromis hoort te zijn tussen datgene wat redelijk is (+ ook economische overwegingen) en een minimum aan verkeersdoden en uitstoot.
Vindt je alleen een minimum aan verkeersdoden en een minimum aan stikstof uitstoot relevant dan kom je uit op 0 km/u maximum snelheid.

16 Conradijntje    
ongeveer 1 maand geleden door Conradijntje
2
Meld

@15 Hangt wel af van auto tot auto. Het is niet dat lagere snelheden altijd leiden tot lager verbruik.

17 solidsteel    
ongeveer 1 maand geleden door solidsteel
10
Meld

Gewoon duidelijkheid, en niet elke kilometer de snelheid veranderen en ook nog eens op verschillende tijdstippen.
100 op de snelweg en 80 op de B wegen.
Dat is wel jammer voor die graaiers omdat daarmee het grootste boetecircus, en ook de ergernis, komt te vervallen.

18 in holland    
ongeveer 1 maand geleden door in holland
5
Meld

@ 17 Er is geen auto die bij 130 km/h minder verbruikt dan bij 100 km/h. De invloed van de luchtweerstand is hier allesbepalend.

19 Zoefzoef    
ongeveer 1 maand geleden door Zoefzoef
2
Meld

Gewoon terug naar rijpaard, paard en wagen, de benenwagen, de postkoets, roeiboot, trekschuit of punter. En voor de "rijken" draagstoelen. question
Hoewel fietsen (vergeet echter niet de verontreiniging door dan significant toenemende banden slijtage = fijnstof) ook gezond schijnt te zijn.

Buiten wat paardenvijgen (goed voor de geraniums) vrijwel geen milieu belasting. (Overigens kan men paardenvijgen prima drogen als brandstof voor het plebs welke geen gas meer kan betalen of te weinig geld heeft voor een "warmtewisselaar" oftewel warmtepomp.

(Sarc. off.)

20 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
2
Meld

@20 Als een paard er was op bereden te worden, dan werd een paard wel geboren met teugels, zadels en ruiter. question

21 Bluth    
ongeveer 1 maand geleden door Bluth
9
Meld

@21 Bluth,

heeft "de mensheid" het toch duidelijk (volgens U) een paar duizend jaar "fout" gedaan. Paardrijden bedoel ik. question

22 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

Dat de meeste te hard rijden in stad en land is af te lezen aan de auto's die op hun rug tot stilstand komen. Dit kwam in de 100 km snelheid alleen bij hoge uitzondering voor. Het is wel goed voor de economie, want een auto op zijn rug hoeft niet meer gerepareerd te worden. Die kan zo in de frommel machine.

23 Verwonderd    
ongeveer 1 maand geleden door Verwonderd
2
Meld

@20 Rozen doen het er ook goed op. En de meeste champignons zijn gek op paardenvijgen.

24 Verwonderd    
ongeveer 1 maand geleden door Verwonderd
0
Meld

@22 Oh ja, absoluut! Zoek voor de "gein" maar eens op "paarden rugproblemen". Je schrikt je er dood van. En dan vooral hoe vaak het voorkomt bij mensen die zeggen heel veel van paarden te houden.

25 Bluth    
ongeveer 1 maand geleden door Bluth
5
Meld

We laten ons hier collectief opzadelen met een theoretisch probleem en andere theoretische oplossingen. Als we niet uitkijken wordt straks onze economie verwoest door deze luchtfietserij.

Ok, dan ontstaan er wat stikstofverbindingen en dan gaat het waaien en slaan die verbindingen neer in de Noordzee. Onze vervuiling komt gewoon uit Duitsland vandaan. Maar ja, die kunnen we met onze wetjes niet oplossen....

26 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
5
Meld

@24 Verwonderd,

inderdaad. Kijk eens naar de geweldige voordelen ! Ook dieselslurpende en zwaar verontreinigende tractoren van "het veld" bij de boer, gewoon weer ploegen met een stoer Fries paard.
Zelfs "onze koning" geeft feitelijk al het goede beeld tijdens zijn rijtoer op de derde dinsdag in september.

Maar niet overdrijven, trekschuiten dienen wel door mankracht voortbewogen te worden. Draagstoelen voor "de rijken" gedragen door uitkeringstrekkers als "tegenprestatie".

(Krijg hier beelden van een Nederland ergens in de 19de eeuw en daarvoor.)
Ergens moet er ook nog wel veen te steken zijn en de daarbij behorende plaggenhutten zijn eigenlijk voorlopers van de hedendaagse Tiny Houses.

Hoe meer ik erover nadenk: feitelijk alles win-win.
Denk eens aan "het geluk", bijna gelijk een schoolplaat van Jetses. (Voel de historische en gelukzalige warmte van die tijd.)

Wederom: Sarc. off en natuurlijk ook niet on topic. question

27 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

Ach wat maakt het uit dat we het klimaat en onze samenleving vergiftigen. Na ons de zondvloed toch? Laat onze kinderen zich er maar mee redden. Als het ons nu maar geen cent kost, je gaat toch niet betalen voor klimaatmaatregelen? Wat maakt dat beetje extra stikstof dan ook uit, gewoon doorgaan. De maximum snelheid kan best nog wat omhoog, minimumsnelheid op de auto)snel)wegen van 100 km/uur en geen maximum. We hebben immers liever ieder jaar een nieuwe iPhone dan dat we ons willen bekommeren om het milieu.

28 reality    
ongeveer 1 maand geleden door reality
11
Meld

@28 reality,

ja, U hebt gelijk. Maar kunt U ook wereldwijd toepasbare alternatieven aanbieden zonder de persoonlijke omstandigheden van mensen (wereldwijd) aan te tasten?

Het probleem is duidelijk echter een ieder welke een probleem (al dan niet terecht) blootlegt dient per saldo een duurzaam of duurzamer alternatief aan te bieden, anders heeft het blootleggen van een probleem m.i. geen waarde.

29 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

@1 Dat bepaal jij niet van snel genoeg is
Overal 130

30 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
8
Meld

@7 Ook dat bepaal jij niet

31 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
7
Meld

@15 De tijd die speelt wel degelijk een rol in het verbruik
Het moet niet gekker worden

32 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
9
Meld

@29 Ik ben het niet eens met uw redeneertrant, we dienen ons eerst bewust te worden van iets, in dit geval een probleem. Als we ons er nl niet van bewust worden zouden we het probleem nl niet onderkennen en kan er ook niets aan worden gedaan. Het begint met het probleem herkennen, vervolgens erkennen en dan het ontwikkelen van een alternatief.

33 reality    
ongeveer 1 maand geleden door reality
1
Meld

@14 Dit topic gaat niet over immigranten, vluchtelingen, asielzoekers, etc. Jammer hè?

34 rolstoeltje    
ongeveer 1 maand geleden door rolstoeltje
4
Meld

@33 Iedereen is al bewust van het probleem
en nee eerst een oplossing dan zien we verder
Anders is het gewoon janken

35 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
7
Meld

@35 Misschien eens het leermodel van Maslov bestuderen?

36 reality    
ongeveer 1 maand geleden door reality
6
Meld

@33 reality,

juist dit is struisvogel politiek.
U geeft aan dat er een probleem is (U en velen anderen, waaronder ik, herkennen en erkennen dit) maar wat is Uw (als aanklager: @28 ) oplossing?

U hebt duidelijk "het" probleem herkent en erkend ........ nu is vervolgens Uw oplossing gevraagd.
Niet mogelijke oplossingen aan "anderen" overlaten, neen, wat is UW oplossing.
Wat is Uw oplossing, ofwel de oplossing volgens U?

37 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
2
Meld

Het dak lekt. Dan leg ik er een zeiltje over en zet er een emmertje onder totdat iemand die er verstand van heeft de definitieve oplossing gevonden heeft en het lek heeft gedicht. Maar @35 laat fijn zijn huis onderlopen.

38 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
3
Meld

Allemaal achteruit rijden, probleem opgelost.

39 Proemevla    
ongeveer 1 maand geleden door Proemevla
6
Meld

@37 Als ik een lek dak heb en dit niet herken, loopt de zaak onder. Wanneer ik her erken besef ik mij dat ook en weet ik dat er iets aan moet gebeuren. Ik her en erken dus het probleem. Echter ik heb geen verstand van een goede oplossing, daarvoor neem ik een deskundige in de arm. Er hoeft geen enkele relatie te bestaan tussen het constateren van een probleem en het zoeken van een oplossing. Daar hebben we onze intellectuelen voor.

40 reality    
ongeveer 1 maand geleden door reality
6
Meld

Het is niet meer dan een drog redenering.

Op de eerste plaats, waar MAG je nog 130 km/h rijden? Dat is beperkt in dit land.
Op de tweede plaats, waar KUN je 130 km/h rijden? Bijna nooit.

De meeste tijd wordt verbracht op het hindernis parcours van de 30 km/h wegen en in langzaam rijdende of stilstaande files.

41 Proemevla    
ongeveer 1 maand geleden door Proemevla
7
Meld

@36

Iedereen is al bewust van het probleem
en nee eerst een oplossing dan zien we verder
Anders is het gewoon janken

42 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
4
Meld

@38 Nee dat doen types zoals jij dus

43 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
6
Meld

@40 reality,

Uw dekkend dak voorbeeld komt van @38 Smiling, echter geen probleem in deze. question

U stelt: "Er hoeft geen enkele relatie te bestaan tussen het constateren van een probleem en het zoeken van een oplossing."
Hierbij onttrekt U zich, zoals velen, van de (eigen) oplossing en/of verantwoording.

Wat U in feite schrijft is: "Ik neem waar dat de zeespiegel stijgt (hiermede niet aangegeven dat dit daadwerkelijk plaats vindt) maar betaal belastingen zodat het Rijk waarschijnlijk dijken en duinen zal verhogen, immers dit zijn de intellectuele "specialisten" welke ik hiertoe betaal."

Als dit werkelijk Uw levensinstelling is vrees ik voor de toekomst.
Een probleem benoemen is nu eenmaal (in mijn woordenboek) tevens de verplichting oplossingen aan te bieden.

Ik kan duizenden problemen benoemen (en actie groepen of groepjes starten) echter doe dit niet aangezien ik geen oplossingen (wie zou ik hierin immers zijn) aan te bieden heb.

U benoemd het en een probleem van "ieder jaar een nieuwe IPhone". Juist: hierin biedt U tegelijk met deze opmerking een pasklaar, zij het gesublimeerd, alternatief (niet ieder jaar een nieuw exemplaar kopen) en dat is precies wat ik bedoel.

Nogmaals, terechte kritiek is prima en gevraagd echter dan tevens oplossingen bieden, immers Uw kritiek is persoonlijk (valt binnen Uw belevingswereld) en derhalve is het niet terecht de uiteindelijke verantwoording op "anderen", in Uw ogen "intellectuelen", af te schuiven.

Ik heb kritiek ................. maar Uhhhh ........... dat moeten "anderen" maar oplossen ........... (= een zwaktebod).

44 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

@43 ik? Nee. Ik vind 't prima om de maximumsnelheid te verlagen, opdat er nog werk is waar @13 naar toe kan rijden. Die gaat vast liever wat eerder naar een bouwproject dan dat hij thuis moet blijven. (Nu hoop ik dat ik de branche waarin Hangingmen werkt goed onthouden heb...)

Ik wacht dus niet toe een definitieve oplossing, ik kijk naar wat er nu kan gebeuren, voor het van kwaad tot erger komt.

45 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
3
Meld

@42 Er komt niet veel verstandigs uit uw pen merk ik wel. U kent het model van Maslov niet begrijp ik. Wellicht wilt u dat ik het u kom uitleggen?
U doet uw alias hier alle eer aan. U hebt inderdaad weinig stijl hahaha. Misschien een idee om uw alias te vervangen door? Nar van de NK?

46 reality    
ongeveer 1 maand geleden door reality
5
Meld

@45 Jawel jij

47 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
6
Meld

@46

Iedereen is al bewust van het probleem
en nee eerst een oplossing dan zien we verder
Anders is het gewoon janken

48 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
7
Meld

@47 Neehee, jij doet dat.......!-)

49 KingOfSorrow    
ongeveer 1 maand geleden door KingOfSorrow
2
Meld

@49 Jij dus ook blijkbaar

50 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
5
Meld

Deze hele discussie heeft iets calvinistisch.
We zijn zondig en moeten gestraft worden!

Waar zijn we dan precies zondig aan in dit geval?
Die stikstof verbindingen worden in de wind meegenomen en verspreiden zich wel weer. Daar kan je lokaal maar heel weinig aan doen.

In Drenthe is de natuur schitterend, ondanks de hoge stikstofbelasting van de koeien. Dit begint wel heel erg op de zureregenhype van de vorige eeuw te lijken, alleen hebben we onze zelfkastijding nu in een wet laten vastleggen.

We zijn zondig en moeten gestraft worden!

Of gewoon de wet aanpassen, dan is er geen stikstofprobleem meer...

51 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
2
Meld

@47 Wat is dan úw voorstel voor het verminderen van stikstofuitstoot?

52 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
3
Meld

@51 Tegen de zure regen zijn indertijd maatregelen genomen, die is niet spontaan voorbijgewaaid.

53 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
1
Meld

@45
Dank je Smilling dat je aan me denkt en ogenschijnlijk het beste met me voor hebt question

Maar mijn wens dat de bouw weer doorgaat is eigenlijk heel egoïstisch,ik heb namelijk een (klimaat neutraal) huis gekocht of tenminste ik ben ingeloot en heb toegezegd te willen kopen,alleen wacht ik nog steeds op het definitieve koopcontract omdat de vergunningen nog niet helemaal rond zijn (door het stikstof beleid?)

Overigens hoef ik voorlopig niet voor mijn baan te vrezen hoor want er is al me tal nog werk genoeg

54 Hangingmen    
ongeveer 1 maand geleden door Hangingmen
1
Meld

@27 U bedoeld toch niet de gouden eeuw? En een trekschuit kunnen gemakkelijk door een knol getrokken worden, en als hij dan langs de kant zijn behoefte dumpt is dat weer mest voor een ander goed doel. Zoals insecten! en vogeltjes en vleermuizen!

55 Verwonderd    
ongeveer 1 maand geleden door Verwonderd
0
Meld

@54 Ik heb het beste voor met iedereen question, niet alleen ogenschijnlijk.

Gefeliciteerd met uw nieuwe huis. Ik hoop voor u dat de vergunningen niet te lang op zich laten wachten.

56 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
2
Meld

@52 Stoppen met de import van kanslozen
en kerncentrales bouwen

57 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
3
Meld

@56 Blijkbaar toch niet
Gezien je reacties hier

58 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
4
Meld

@56
Dankje Smilling

59 Hangingmen    
ongeveer 1 maand geleden door Hangingmen
1
Meld

@5 . Daarom rijd ik , als het even kan, altijd 180+. Ben ik eerder op de plaats van bestemming en het is ook nog eens goed voor het milieu.....question

60 Magister Nivardus    
ongeveer 1 maand geleden door Magister Nivardus
2
Meld

@53
Dat valt wel mee hoor, dat waren mede deze stiksofverbindingen en ook zwavelverbindingen. In feite is dit weer de zelfde zure regen discussie in een nieuw jasje.

Ik kan me trouwens nauwelijks echte maatregelen van toen herinneren.
We laten ons met ons allen weer eens gek maken door een stel millieufanaten die in alles de schuld van de boze witte man zien.

61 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
2
Meld

@60 De ik ook. Gisteren nog 220km/h gereden ten gunste van het milieu question

62 solidsteel    
ongeveer 1 maand geleden door solidsteel
5
Meld

@52 Smiling,

juist dit: "Wat is dan úw voorstel voor het verminderen van stikstofuitstoot?" is wat ik aan o.a. reality vraag.

WAT is de oplossing?

Als maximumsnelheid aanpassen een deeltje van de oplossing is: prima.
Maar wat is het netto rendement zolang men op Duitse autobanen, gelegen bij onze directe buren, (op bepaalde routes) nog met onbeperkte snelheid mag racen? (Of blijft "stikstof" liggen binnen grenzen?)

Vele vragen echter "oplossingen" op geconstateerde problemen blijven uit.
De maximum snelheid aanpassen in Nederland (waarom niet) is slechts een druppel op een gloeiende plaat (liever gezegd gloeiende Aarde) en zet globaal gezien geen werkelijke zoden aan "den dijk".

Elektrisch rijden lijkt een oplossing echter is dit niet kijkende naar de feitelijke verplaatsing van milieu problemen (denk aan de waardevolle grondstoffen en mijning omstandigheden voor de fabricage van accu`s). Hierin geldt een "schoon" geweten ten kosten van vele anderen en erbarmelijke arbeid omstandigheden.

Zonnepanelen vervaardigd in China waarbij het fabriceren en omvormen dan wel verwerken van silicium meer energie (= vervuiling) kost dan ooit aan netto rendement elders verkregen kan worden.

Het afschaffen van veestapels in Nederland lijdt tot groei van deze elders op deze Aarde c.q. wereld. Immers de consument wenst te consumeren.

Het kweken van "gezonde" alternatieven zoals soja kosten waanzinnig veel hectaren landbouwgrond (zie de branden in o.a. Brazilië.)

Het afschaffen van plastics (deze laatste een waarlijke milieu plaag) betekend dat ongeveer 90% van iedere huishouding (zelfs de afdichting van de "milieu vriendelijke" elektrische oven is feitelijk plastic gebaseerd) al de "moderne" apparaten weg zal dienen te smijten inclusief computer, laptop, smartphone of router.

Derhalve een vraag aan een ieder: "hoe dan "anders" en dit zonder de moderne en zwaar gesubsidieerde "welstand" te verlaten.

Kritiek prima, echter werkelijke oplossingen zijn gevraagd. Zolang de "staf" van een milieu meisje nog gebruik maakt van vervuilende transportwegen zijn "alle" zogenaamde oplossingen m.i. slechts een farce.

63 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

@62
Zo werkt het systeem wel.
Eerst de maximum snelheid terugbrengen tot 100, dan voldoen we weer overal aan. Dan deze maximumsnelheid niet gaan handhaven, ondanks dat iedereen dan 220 rijdt, voldoen we dan toch theoretisch aan alle normen. Probleem opgelost.

64 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
1
Meld

@63
De echte oplossing is het aantal mensen op aarde te beperken.
Maar ik ben bang dat deze oplossing moeilijk bespreekbaar zal zijn.

65 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
2
Meld

@55 Verwonderd,

Ja, nu U het zegt. Echter neen, het zogenaamde jaagpad naast de kanalen en stromen was bedoelt om mensen de trekschuit te laten trekken.
Maar misschien is het een goed en doortastend idee om dit in deze "moderne tijden" door paarden (knollen) te laten doen. question
Inderdaad goed voor de zo gevraagde bio-diversiteit.

Natuurlijk werknemers (slaven) in barakken laten wonen naast fabriek of kantoor en slechts één maal per week (op zondag) naar huis, een reis te ondernemen met o.a. de hierboven bedoelde trekschuit.
question

66 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

@32 Verbruik druk je uit in liter per kilometer of liter per 100 kilometer.
Waar zit de tijd dan in?

67 Zoefzoef    
ongeveer 1 maand geleden door Zoefzoef
1
Meld

@65 Realisme graag!,

ja, dit is één van de mogelijke oplossingen.
Echter de ham vraag: "wie, waar en hoe"?
Lost dit "het" probleem werkelijk op?
Het kan bijdragen, echter significant "oplossen"?

Het aantal mensen op aarde beperken houdt praktisch in dat Uw AOW aanspraken (Nederland) in de gevaren zone komen, wilt U dit?
Immers de navolgende generatie betaald in deze voor de voorgaande (althans zo is het altijd gepresenteerd en ooit aangegeven).
Waar eindigt het eigen belang en het gemeenschapsbelang?

Welke "offers" zijn wij bereidt te geven.
Wil het "milieu meisje" echt een wereld van toekomstige armoede voor haar, thans, leeftijdgenoten?
Ook zij kaart aan (zoals zo velen) echter komt ook niet met daadwerkelijke haalbare oplossingen.

Een ieder heeft de bereidheid "iets" te doen echter slechts dan wanneer het ook haalbaar is.
(Niet meer vliegen naar Amerika echter met een driemaster of windjammer de oceaan oversteken, tja ook een oplossing.)

Ergens schijnt men terug te willen naar een vermeende schone middeleeuwse samenleving (waarbij de "pot" op straat gekieperd werd), liefst zonder vaccinaties volgens sommigen (zwarte en builenpest wederom welkom - dunt ook lekker uit), echter zonder ook maar ergens in te hoeven leveren op luxe en persoonlijk genot.

68 Bezorgde Europeaan    
ongeveer 1 maand geleden door Bezorgde Europeaan
1
Meld

@68
Ach ja, ik begrijp dat ook deze oplossing niet eenvoudig is.
Alleen hebben nu een aantal mensen het in hun hoofd gehaald dat omdat wij het meest consumeren wij ook maar voor de vervuiling moeten opdraaien.

Maar omdat wij het rijkst zijn, hebben we ook de macht om het probleem bij de minder gefortuneerden neer te leggen. Misschien niet eerlijk maar wel beter voor onze bevolking.

En ja, dat. Milieu Meisje wilt echt een wereld van toekomstige armoede voor iedereen. Ongelofelijk dat we ons laten leiden door naïeve kinderen. Inderdaad allemaal terug naar de middeleeuwen, toen het leven nog goed was!

69 Realisme graag!    
ongeveer 1 maand geleden door Realisme graag!
0
Meld

@66 Ja, misschien denk ik wel te simpel. Ik begon te werken bij de wederopbouw van Nederland na de oorlog. 50 urige werkweek. Wel gezelliger dan nu.

70 Verwonderd    
ongeveer 1 maand geleden door Verwonderd
1
Meld

@34 als je probeert de anti ander sticker op me te plakken heb je het grondig mis. Lees de kranten maar eens en je zult zien dat ik gelijk heb en er wel degelijk regelmatig zulke incidenten zijn.
Je bent dus naast een wegkijker ook nog eens een wegkijker voor verkeersincidenten... jammer hoor, daar trapt beertje even niet in.

71 beertje36    
ongeveer 1 maand geleden door beertje36
3
Meld

@61 Loodvrije benzine, mest mocht niet meer uitgereden worden, verplichte katalysatoren... Natuurlijk waren er maatregelen.

72 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
0
Meld

@67 Hoe langer de reis duurt hoe langer je verbruikt natuurlijk
het kan wel minder per kilometer zijn

73 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
2
Meld

@63 Ik weet niet wat de ultieme oplossing is. Het is mijn vak ook niet. Wat ik probeer te zeggen is dat wachten tot je het wel weet, waarschijnlijk niet de beste optie is.

Ik zou 't waarderen als de politiek problemen iets breder zou bekijken dan zoals nu gebeurt, waar een maatregel effecten heeft op andere sectoren, die best voorzien hadden kunnen worden. (Ouderen langer thuis=druk op de woningmarkt, veel tijdelijke contracten=minder verhuizen voor een andere baan=meer verkeer, om een paar evidente te noemen. Of, zoals ik laatst las, dat we minder afval produceren betekent minder stroom opwekken door afvalverbranding.)

Het verlagen van de maximumsnelheid vind ik een betrekkelijk gering 'offer', niet al te ingrijpend in een doorsnee-mensenleven, dat kunnen we best brengen als daarmee woningbouw (bv) wel doorgang kan vinden.

Dat er uiteindelijk fundamenteel anders gekeken moet worden naar welvaart en welzijn lijkt me onvermijdelijk, maar ik vind dat ik dat als bijna zestigjarige meer aan de generatie van mijn kind moet overlaten - zij moet leven in die andere wereld, ik waarschijnlijk niet meer. Het lastige is dat als 'we' die keuze niet op een bepaald moment maken, de wereld moeilijker leefbaar wordt. Is het niet de volgende generatie, dan een of meer verderop.

Maar met eenvoudiger ingrepen wachten omdat een ander het niet doet, dat vind ik geen optie.

74 Smiling    
ongeveer 1 maand geleden door Smiling
0
Meld

@73 Als je 5 liter op 100 kilometer verbruikt, maakt het niet uit hoe lang je daar over doet. Als je sneller gaat rijden, gebruik je misschien 6 liter op 100 kilometer. Je bent dan minder lang aan het verbruiken, maar je gebruikt wel degelijk meer.

75 Zoefzoef    
ongeveer 1 maand geleden door Zoefzoef
1
Meld

@75 Juist dus de tijd is wel degelijk een factor

76 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
7
Meld

@73
Je moet kijken naar het verbruik per kilometer, niet naar het verbruik per tijdseenheid.

77 RationeelRechts    
ongeveer 1 maand geleden door RationeelRechts
0
Meld

@77 Je moet helemaal niks
Het enige wat ik zei dat tijdsduur wel degelijk een factor is in het verbruik en dat klopt ook gewoon

78 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
6
Meld

@78
Zeker, maar het blijft een feit dat een snelheid van 80 km/u zuiniger is dan 100. En dat is weer zuiniger dan 120. En dat is weer zuiniger dan 130.

79 RationeelRechts    
ongeveer 1 maand geleden door RationeelRechts
0
Meld

Ik vind het überhaupt knap als je tijdens het woon werk verkeer de 100 per uur haalt....

60 komt vaker voor.

80 Janzzen    
ongeveer 1 maand geleden door Janzzen
0
Meld

@79 Wel de verbruikscijfer van de auto die worden gegeven bij 90 km/h dus waarschijnlijk is dat het zuinigste

Steeds langzamer dat wil niet zeggen ook zuiniger dat heeft ook met de versnelling te maken
Dus of 80 zuiniger is dan 100 dat hangt ook van de auto af

Als je 100 wil rijden dan doe je dat toch lekker
Ik zie het probleem niet zo

81 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
5
Meld

@81
"Steeds langzamer dat wil niet zeggen ook zuiniger"

Klopt, daar heb je gelijk in. De meeste auto's rijden het zuinigst tussen de 80 en 90 km/u. Als je langzamer dan 80 gaat rijden, dan wordt het weer onzuiniger.

82 RationeelRechts    
ongeveer 1 maand geleden door RationeelRechts
0
Meld

Eerst maar eens de werkgelegenheid normaler spreiden zodat mensen dicht bij hun woning kunnen werken.

83 zewa    
ongeveer 1 maand geleden door zewa
0
Meld

@80 Als je de spits vermijd kan het makkelijk.

84 solidsteel    
ongeveer 1 maand geleden door solidsteel
4
Meld

@84
Voor de meeste mensen gaat hem dat niet worden.

85 Janzzen    
ongeveer 1 maand geleden door Janzzen
0
Meld

Als de maximum snelheid per uur daalt, dan daalt ook de weg capaciteit per uur.

Met als resultaat, files, daar gaat je milieu winst.

86 Lievense    
ongeveer 1 maand geleden door Lievense
3
Meld

@84 De spits die moet mij maar vermijden dat lijkt mij beter

87 GEENSTIJL    
ongeveer 1 maand geleden door GEENSTIJL
3
Meld

Als we het nu allemaal gewoon gelijk goed doen.., iedereen aan de wandelwagen.

Wat een rust..

88 Sjaak Trekhaak    
ongeveer 1 maand geleden door Sjaak Trekhaak
0
Meld

Wow ... Door Nederland zal de wereld compleet vergaan .. Dei speldenknop gaat het doen. Goed verhaal hoor. De files zijn vele malen schadelijker dan de snelheid .

89 sparta    
ongeveer 1 maand geleden door sparta
2
Meld

Chemische samenstelling van normale omgevingslucht.

Stof% van het volume in droge lucht
Stikstof (N2)78.09%
Zuurstof (O2)20.94%
Argon (Ar)0.93%
Koolstofdioxide (CO2)0.03%
Neon (Ne)0.0018%
Helium (He)0.00052%
Methaan (CH4)0.00022%
Krypton (Kr)0.00010%
Distikstofoxide (N2O)0.00010%
Waterstof (H2)0.00005%
Xenon (Xe)0.00008%
Deze tabel geeft de chemische samenstelling van lucht weer. Normaal gesproken bevat lucht waterdamp, die ongeveer 1% van het volume van het totale mengsel beslaat. De concentraties die in de tabel zijn weergegeven blijven contstant of varieren erg langzaam. De volgende stoffen zijn variabel in hun concentratie:

Water > variabel 1% van het volume

Meteoorische mist

natrium choloride

Aarde

NO2 gevormd bij elektrische ontzettingen

O3 gevormd bij elektrische ontzettingen

Pollen

Bacteriën

Sporen

Gecondenseerde nuclei

SO2 vulkanische zuurstof

HCl Vulkanische zuurstof

HF van vulkanische zuurstof

90 marco    
ongeveer 1 maand geleden door marco
0
Meld

@72

Wat het meeste aantikte is de ontzwaveling van brandstoffen. Zo is dieselolie momenteel zwavelvrij, idem benzine. De clausinstallaties die dit mogelijk maken hebben vele miljarden gekost, maar je ziet, in dit soort draadjes : men weet van toeten noch blazen. Meer als "vroeger zure regen" komt men niet. Een hele grote installatie staat bij Bargeroostveen (NAM) om de zwavel uit zuur gas te halen. Al 30 jaar trouwens. De ontzwaveling van brandstof, maakte, samen met het loodvrij maken, katalysatoren mogelijk. Het type 1 ervan, rook nog wel eens naar rotte eieren (H2S) , de 3 weg doet het nog beter, in combi met nog scherpere brandstofvoorschriften.

Kortom: dat de zure regen een hoax was: niet waar.

91 COVA    
ongeveer 1 maand geleden door COVA
0
Meld

Gewoon de snelheidsborden als minimum snelheid per uur lezen dus geen probleem met snelheidsverlaging. question

92 Dirk2137    
ongeveer 1 maand geleden door Dirk2137
2
Meld

@5 Nee....dat is een denkfout....hoe hoger de snelheid, hoe meer uitstoot.

93 rEmco44    
ongeveer 1 maand geleden door rEmco44
0
Meld

@93 : Ga maar een kilometer gewoon rustig wandelen, en daarna een kilometer sprinten....waardoor hijgt u het meest? Geldt ook voor een auto.

94 rEmco44    
ongeveer 1 maand geleden door rEmco44
0
Meld

Ze hadden de maximale snelheid nooit moeten verhogen naar 130. Wat schiet je er nu mee op? Enige is dat wanneer je te hard rijdt het verschil niet meer zo groot is.

95 A Passenger    
ongeveer 1 maand geleden door A Passenger
0
Meld

@95 In Nederland , onder Zwolle niks , boven Zwolle misschien nog wel , maar daar woont amper volk question

96 MarcusCole    
ongeveer 1 maand geleden door MarcusCole
0
Meld

@8 . Een nietszeggende table. Want het gaat alleen over zgn EXTRA vervuiling. NOg los va de feitelijkheid van deze beweringen gaat het om procentuele verschillen. Wat is de basis bij 80 km/uur en waarom is dat de basis? En als de basis bijvoorbeeld 1 is dan geeft 58% extra dus nog steeds minder dan 1,6 ( wat voor eenhied men dan ook wil gebruiken voor die zgn vervuiling.
En niet iedereen rijdt 130 of meer. Dus gemiddeld is de vervuiling van de snelweg slechts fractioneel hoger als men de MAX snelheid op 130 km/u ipv op 120 km /u zet.
Gelul voor de linkse buhne dus en niks meer dan dat. En dat dan weer los van de andere vragen over stikstof (78% van de lucht bestaat daar uit.) en de eventuele schadelijkheid ervan. Strak smoegen we niet meer ademen van de linkse lobby in dit land.

97 PFL    
ongeveer 1 maand geleden door PFL
2
Meld

Eerlijk is 120 echt hard genoeg op de wegen hier. Ik heb echter wel een spuughekel aan milieudefensie maar alleen om het feit dat zij toch nooit constructief aan het dialoog willen deelnemen. Alleen schreeuwen en naar de rechter stappen zijn ze goed in. Ook al is dat juist funest voor nl maar dan wel klagen als ze zelf iets niet voor elkaar krijgen bij de rechter.

98 cas    
ongeveer 1 maand geleden door cas
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Zeer schadelijk getuigenis van ambassadeur ov...
William B. Taylor Jr., de ambassadeur van de...

9 uur geleden door Crezee

Boeren, laat je niet in de armen van rechts-n...
Voor rechts-nationalistische politici is het...

19 uur geleden door Crezee

Donald Trump zegt de Witte Huis-abonnementen...
President Donald Trump zegt de Witte Huis-ab...

8 uur geleden door Crezee

Trump onder vuur om vergelijking afzettingspr...
De Amerikaanse president Trump heeft kritiek...

12 uur geleden door Crezee

Heerlijk eerlijke moslim
‘Wij moslims maken veel baby’s, jullie niet....

14 uur geleden door iSlam FM!


ADVERTENTIE


Laatste reacties
CoolMemories
Zeer schadelijk getuigenis van ambassadeur ov...
@173 "...[There was no quid pro quo ...]"...

2 minuten geleden door CoolMemories

TonAlias
Uitzendkracht platzak...
En de overheid heeft er gewoon aan mee gedaan...

7 minuten geleden door TonAlias

CoolMemories
Zeer schadelijk getuigenis van ambassadeur ov...
@172 "...Een beetje normaal persoon weet, het...

7 minuten geleden door CoolMemories

Dieke
‘Veel agressie in tbs-klinieken’...
Niet zo gek, als je ziet wat voor figuren er ...

8 minuten geleden door Dieke

TonAlias
Steeds meer zorgen om effecten biomassacentra...
Overal waar het woord bio instaat is pure vol...

13 minuten geleden door TonAlias

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig