Luister naar

Mag euthanasie? Gelovigen én ongelovigen wikken en wegen

Nieuws
Gaat het over politiek of over Europa, dan nemen burgers gerust ongenuanceerde standpunten in, weet SCP-onderzoeker Paul Dekker. Maar bij vragen over euthanasie doen mensen dat niet. ‘Daarvoor komt het te dichtbij.’
Aaldert van Soest Aaldert van Soest
vrijdag 13 september 2019 om 18:55
Mag euthanasie? Gelovigen én ongelovigen wikken en wegen
Mag euthanasie? Gelovigen én ongelovigen wikken en wegen Sjoerd MouissiebeeldBart Grietens

Den Haag

Paul Dekker, onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), is er eens goed voor gaan zitten. Toen hij van het Nederlands Dagblad de vraag kreeg of christenen in de loop der jaren anders zijn gaan denken over euthanasie, wist hij dat het SCP daarover data had. Bij het vergelijken en analyseren ervan stuitte hij op interessante uitkomsten. Zo is het aantal mensen dat euthanasie onvoorwaardelijk accepteert al meer dan veertig jaar stabiel. ‘Dat kun je wel verrassend noemen’, zegt hij. ‘Want de veronderstelling is toch vaak dat die groep sterk gegroeid is.’

In toenemende mate denken mensen genuanceerd over euthanasie, stelt Dekker vast. ‘Wij hebben de afgelopen jaren ook open vragen over euthanasie aan mensen gesteld. De antwoorden moeten we nog goed analyseren, maar ik heb er wel doorheen gebladerd. Het valt me op hoezeer mensen wikken en wegen op dit punt. De toon is echt anders dan bijvoorbeeld in antwoorden op open vragen over Europa of de politiek. Dan roepen mensen al snel ongenuanceerde dingen als “het zijn allemaal zakkenvullers” of “geen cent naar de Grieken”.’

 

Afbeelding In 1992 werd de vraag over acceptatie van euthanasie eenmalig op een andere manier gesteld, namelijk niet in de mondelinge enquête maar op een schriftelijke vragenlijst. Mensen hoefden toen dus niet direct te antwoorden. In dat jaar was het percentage dat euthanasie onvoorwaardelijk accepteerde significant lager dan in de jaren eromheen, terwijl het meer bedachtzame antwoord ‘hangt ervan af’ juist vaker werd aangevinkt. Dekker: ‘Als mensen er even over na mogen denken, geven ze blijkbaarandere antwoorden. Het ondersteunt de conclusie dat mensen over euthanasie genuanceerd denken.’

Hoe verklaart u dat?

‘De cijfers zeggen daar niks over, maar ik denk dat het veel verschil maakt of je iets van dichtbij meemaakt. Mensen hebben in de praktijk te maken met dilemma’s rond het levenseinde. Europa of Den Haag zijn vaak ver van hun bed, euthanasie is dat niet.’

Is het politieke debat over euthanasie meer gepolariseerd dan de manier waarop de Nederlandse bevolking erover spreekt?

‘Dat weet ik niet. In het debat worden wel uitersten verwoord. Zo zal de SGP zeggen dat euthanasie in principe nooit mag en D66 dat het in principe moet kunnen. Maar dat ‘in principe’ hoor je er meestal wel bij. Ik vind dat beide kanten in de politiek op dit punt juist goed naar elkaar luisteren en elkaars standpunt proberen te begrijpen. Ze maken alleen andere keuzes.’

Onder protestanten is de verschuiving het grootst. Waarom kiezen zowel voor- als tegenstanders vaker voor voorwaardelijke acceptatie?

‘Dat vereist echt nader onderzoek. Maar het kan deels komen doordat de kerkleden gemiddeld ouder worden en zodoende meer over euthanasie gaan nadenken. Bij de groep die euthanasie voorheen onvoorwaardelijk accepteerde, kan de angst voor het “hellend vlak” zijn aangewakkerd door de discussie over voltooid leven. Mensen nemen ook hun beeld van de werkelijkheid mee. Je kunt een strenger standpunt gaan innemen als de praktijk in jouw ogen liberaler wordt.’

Maar ook onder de regelmatige kerkgangers neemt de voorwaardelijke acceptatie toe.

‘Daar zal meespelen dat ook zij er in de praktijk vaker mee te maken krijgen. Iets dergelijks zie je ook bij homoseksualiteit. Mensen kunnen daar anders over gaan denken als het hun eigen kind betreft. Tegelijk is onder de kerkgangers bijna een kwart onomwonden tegen euthanasie. Dat is nog altijd een forse groep.’ <

Piet Schelling (73) durft teksten nu anders te interpreteren

‘Ik kan mij een situatie voorstellen waarin ik naar het instrument euthanasie grijp. In mijn pastorale praktijk als predikant heb ik gezien hoe mensen kunnen aftakelen en lijden. Dat kan mij ook overkomen. Ik zeg niet dat ik, als het zover komt, kies voor euthanasie. Maar ik wil wel die ruimte scheppen voor mijzelf. Natuurlijk kijk ik, naast medisch, ook geestelijk naar dit onderwerp. Het gebod ‘Gij zult niet doden’ toepassen op euthanasie is mij te rechtlijnig. Barmhartig zijn en tegen het lijden werken, zijn voor mij hoofdlijnen in de Bijbel. Op grond van barmhartigheid een leven beëindigen, omdat er sprake is van uitzichtloos lijden, is voor mij een legitieme redenatie.

Als christen heb je de leer, de traditie, als houvast rond ethische kwesties. Daarnaast heb je het leven, alles wat je overkomt. Soms kun je het leven niet een-op-een verbinden met wat er in de Bijbel staat. Daarom ben ik de afgelopen twintig jaar opener geworden en durf ik teksten anders te interpreteren. Als leer en leven met elkaar in strijd komen, kies ik uiteindelijk voor het leven. En omwille van het heilige leven kun je kiezen voor overgave: “Lieve God, het lijden is genoeg geweest, ik geef mijn leven terug aan U”.’

Ton van Brussel (65) is niet langer verklaard voorstander van euthanasie

‘Een euthanasieverklaring heb ik inmiddels niet meer. Dat weten mijn vrouw en kinderen ook. Als student geloofde ik dat mensen zelf moeten kunnen beslissen over hun leven, en dat ze daarbij geholpen zouden moeten kunnen worden.

Mijn standpunt is veranderd. Aanvankelijk doordat ik ervan schrok hoe het recht een plicht kan worden: als mensen onder druk worden gezet, door familie vanwege erfenissen, of door omstandigheden in het verpleeghuis. De introductie van palliatieve sedatie bracht me definitief tot het standpunt dat je – zonder euthanasie – niet uitzichtloos hoeft te lijden. Van huisartsen en situaties in mijn omgeving weet ik dat palliatieve sedatie vaak dragelijker is dan levensbeëindiging.Schokkend vind ik het dat de rechter deze week heeft uitgesproken dat het niet nodig is een wilsverklaring zelf te bevestigen. Mijn moeder bedacht zich toen ze eenmaal dement was; ze vond het leven te mooi. Ik hoop dat het OM in beroep gaat. Euthanasie zou ik niet willen verbieden, maar nodig is het niet. Inmiddels heb ik het absolute vertrouwen dat ik de zorg krijg die ik nodig heb als mijn levenseinde nadert.’

‘de pastor zal wel tegen zijn’

In 10 procent van de door protestantse predikanten begeleide sterfgevallen, was sprake van euthanasie. Tot die uitkomst komt Wim Graafland in het kader van zijn promotieonderzoek aan de Protestantse Theologische Universiteit. Dit lijkt een hoog aantal, omdat het naar schatting bij nog geen 5 procent van alle sterfgevallen in Nederland gaat om euthanasie. ‘De vragen in ons onderzoek gaan echter over de begeleide sterfgevallen, waarbij men het overlijden kan zien aankomen’, legt Graafland uit in een artikel dat dit jaar verscheen in Kerk en Theologie. ‘Bij sterfgevallen die men niet ziet aankomen (denk aan een hersenbloeding of aan acuut hartfalen) kan men de betrokkenen niet of nauwelijks begeleiden en is euthanasie zelden een optie.’ Als ook die situaties worden meegeteld, dan komt het aandeel van euthanasie onder leden van de Protestantse Kerk ongeveer uit op het landelijk gemiddelde, denkt Graafland. Zijn onderzoek laat verder zien dat protestantse dominees geregeld voor een voldongen feit staan: de euthanasie van het gemeentelid is al uitgevoerd, voordat de predikant ervan op de hoogte is gesteld. Graafland: ‘Mijn hypothese daarbij is dat families denken dat de pastor wel tegen euthanasie zal zijn.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
'Bezwaar maken tegen nieuwbouw is volkssport nummer één aan het worden', zegt demissionair minister Hugo de Jonge.

Minister Hugo de Jonge: 'Boze buurmannen maken veel geluid, maar de mensen in de knel hoor je niet'

Boze buren die bezwaar maken tegen nieuwbouwprojecten, trekken te vaak aan het langste eind, vindt minister Hugo de Jonge. ‘We kennen toch allemaal wel jongeren die staan te springen om een woning?’

Twee van de initiatiefnemers: Femmetje de Wind en Huub Stapel.

'Allemaal een oranje keppel, op Koningsdag!' BN-ers komen in actie tegen golf van antisemitisme

De Joodse gemeenschap een hart onder de riem steken en de zwijgende meerderheid een stem geven, dat is het doel van 'Wij zijn allemaal oranje', een actie die plaatsvindt op Koningsdag.

Duikers plaatsen koraal in het grote aquarium van Burgers' Ocean in Arnhem.

Burgers' Ocean vangt bedreigd koraal op in aquarium en gaat bouwen aan 'reservepopulatie'

Hoe stop je de verwachte verdwijning van belangrijke koraalriffen aan het eind van deze eeuw? Stop ze in grote aquaria wereldwijd, is de gedachte achter het project World Coral Conservatory (WCC).

Een kind wordt gevaccineerd tegen onder meer mazelen. De vaccinatiegraad daalt in Nederland steeds verder.

Hoe bezorgd moeten we zijn over toename van mazelen? 'Nog geen epidemie, wel waakzaam zijn'

Nederland kampt met een opleving van mazelen. Het RIVM heeft een team van deskundigen samengesteld als dijkwacht voor deze besmettelijke ziekte. Hoe bezorgd moeten we zijn en hoe hangt de vlag er bij jou in de buurt bji?

De Arnhemse wijk Immerloo is een van de armste buurten van Nederland.

Arnhem gaat de schuld van tientallen gezinnen afkopen. 'De stap naar schuldhulpverlening is te groot'

Arnhem gaat in één klap de schulden aflossen van inwoners van de wijk Immerloo II. Waarom is dat nodig? 'Dit moet leiden tot een gesprek over onze omgang met schulden.'

Afgeschermde en bewaakte Israëlische ambassade in Den Haag.

Koranverbrandingen en oorlog Israël-Hamas vergroten kans op terroristische aanslag in Nederland

De kans op een jihadistische aanslag in Nederland is afgelopen jaar toegenomen, schrijft inlichtingendienst AIVD. Actuele gebeurtenissen als koranvernielingen en de oorlog tussen Israël en Hamas spelen daarbij een belangrijke rol.